استاد انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با نجواخبر:

تولید چهار میلیون بشکه نفت، رویایی و دور از دسترس نیست

تولید چهار میلیون بشکه نفت، رویایی و دور از دسترس نیست
استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق گفت: در کشور پتانسیل لازم و کارشناسان متبحر وجود دارند که کشور را به این میزان تولید نفت برسانند بنابراین اگر شرایط مهیا باشد و تدارکات لازم پیش‌بینی شود تولید چهار میلیون بشکه دور از دسترس نیست.

حسن مرادی، استاد حقوق بین‌الملل انرژی دانشگاه تهران و امام صادق، در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر با بیان اینکه به علت مسائل تحریمی میزان تولید نفت نباید فاش شود و برخی از موارد این حوزه باید سربسته باقی بماند، گفت: درگذشته سابقه رسیدن تولید نفت به چهار میلیون بشکه را داشته‌ایم این میزان تولید کار سخت و غیر قابل دستیابی نیست.
وی افزود: در کشور پتانسیل لازم و کارشناسان متبحر وجود دارند که کشور را به این میزان تولید نفت برسانند بنابراین اگر شرایط مهیا باشد و تدارکات لازم پیش‌بینی شود، تولید چهار ملیون بشکه دور از دسترس نیست.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر کشور ما در مصرف انرژی رتبه بالایی را دارد؛ بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان و منطقه بخش عمده‌ایی از پالایش را صرف مصرف داخل می‌کنیم.
حسن مرادی افزود: در امور صادراتی پروژه‌های ویژه‌ای شکل می‌گیرد که با استقرار دولت چهاردهم و آقای پزشکیان و وجود یک تیم با تجربه و قوی امیدوار هستیم در این وضعیت بهبودی حاصل شود. ما در بخش تهاتر با کالاها و در بخش فروش با ارزهای دیگر (ارز کشورهای مقصد) می‌توانیم میزان صادرات را بهبود بخشیم
وی ادامه داد: در برخی از میعانات گازی امکان صادرات وجود دارد به عنوان مثال در حال حاضر میزان تولید گاز( ال پی جی) افزایش یافته که در گذشته تولید کمی داشته‌ایم. حدودا دو تا سه ملیون بشکه مصرف داخلی است که بخشی فرآوری و قسمتی نیز همراه با نفت خام است.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه تهران و کارشناس انرژی با اشاره به اینکه با تجهیز پالایشگاه اراک و اصفهان حجم تولید گاز (ال پی جی) افزایش یافته و این گاز از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: به اکثر کشورهای همسایه به صورت کانتینری صادرات داریم.
مرادی ادامه داد: صادرات کشور در مشتقات نفتی حوزه گسترده‌ای دارد؛ طبق پیشنهادی که برای جلوگیری از قاچاق سوخت مطرح می‌شود در نزدیکی مرزها پمپ بنزین، پمپ نفت، گاز و گازوئیل احداث کنیم تا بتوانیم بخشی از نیازهای نقاط مرزی را با قیمت مناسب به آنها تحویل دهیم و جلوی قاچاق گسترده محصولات نفتی را بگیریم.
وی افزود: کشور ما دارای سابقه هشتاد ساله در صنعت نفت است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم به شکلی که در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی به کشورهای مختلف صادر و اصطلاحا پالایشگاه فراسرزمینی داریم.
او افزود: در صورتی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود ممکن است زحماتی را برای ما فراهم کند ولی ما باید استوار باشیم؛ زمانی که ترامپ در اوج قدرت بود و محبوبیتش به مراتب بالاتر از حال حاضر بود ایستادگی و با او مبارزه کرده بودیم.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه تهران و کارشناس انرژی، گفت: دنیا فهمید که برجام می‌توانست پیوندی برای بهبود وضعیت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و دول اروپایی باشد.
مرادی افزود: ما در گذشته در انبار کردن نفت در شرایط بسیار بحرانی قرار داشته و کشتی‌های قدیمی را مورد استفاده و در آنها انبار می‌کردیم. در حال حاضر وضع بهتری داریم و این پتانسیل همواره با ما است. امیدواریم با استقرار دولت قوی این پتانسیل بهتر شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277771

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.