پیشنهاد تشکل‌های کارگری و جمعی از نمایندگان به آقای رئیس جمهور: «علیرضا محجوب» را به عنوان وزیر کار معرفی کنید

پیشنهاد تشکل‌های کارگری و جمعی از نمایندگان به آقای رئیس جمهور: «علیرضا محجوب» را به عنوان وزیر کار معرفی کنید
در آستانه معرفی وزیر کار دولت چهاردهم به مجلس توسط رئیس جمهور، بحث در محافل مختلف و ذی نفعان این وزارتخانه و جامعه هدف آن در خصوص تعیین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور داغ شده است.

به گزارش نجواخبر، در آستانه معرفی وزیر کار دولت چهاردهم به مجلس توسط رئیس‌جمهور، بحث در محافل مختلف و ذی نفعان این وزارتخانه و جامعه هدف آن در خصوص تعیین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور داغ شده است.

در همین رابطه، انجمن صنفی کارگران ساختمانی ارومیه و هشت تشکل کارگری زیر مجموعه آن در حوزه‌های مختلف کار ساختمانی، در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان، از وی خواستند تا علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) را باتوجه به انگیزه‌ها و توانایی‌های وی به‌عنوان گزینه وزارت کار به مجلس معرفی کند.

همچنین انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران، انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های دانش بنیان استان تهران، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل سنگین ایران و کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی، انجمن صنفی کارفرمایان بخش معاینه فنی خودرو و انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب ایران، هرکدام طی نامه‌هایی خطاب به مسعود پزشکیان، از وی خواستند تا دبیرکل خانه کارگر ایران را به‌دلیل دانش و تجربیات وی در حوزه روابط کار و تولید، به‌عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کند.

کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان البرز، در بیانیه‌ای از معرفی علیرضا محجوب برای تصدی پست وزارت کار حمایت کرد.
چهار تشکل کارفرمایی کشور «انجمن بین‌المللی کاریابی‌های ایران»، «انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمندسازی»، «انجمن قطعه‌سازان خودرو» و «سندیکای شرکت‌های تأسیساتی و صنعتی» در نامه‌هایی جداگانه خطاب به رئیس دولت چهاردهم از مسعود پزشکیان خواستند تا علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) را باتوجه به توانایی‌ها، دانش و سوابقش به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند.

*محجوب فردی جامع الشرایط برای تصدی وزارت کار است/ گزینه‌ای جز دبیرکل خانه کارگر نداریم

حیدر مظاهری (رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار جنوب شرق استان تهران و رئیس کانون بازنشستگان قرچک) با اشاره به اینکه علیرضا محجوب به‌عنوان دبیرکل خانه کارگر بهترین گزینه برای تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت مسعود پزشکیان است، اظهار کرد: اعتقاد دارم که نظام ما در این مقطع حساس که با عملکرد ضعیف دولت‌های مختلف به موقعیتی رسیده که بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و کارگری در آن وجود دارد و برخی دیگر از مشکلات در آستانه مرحله عود کردن است، لذا در این شرایط حساس باید در انتخاب وزیر مهمی مثل وزیر کار دقت کنیم.

* اگر علیرضا محجوب مسئولیت نپذیرد در حق جامعه کارگری اجحاف کرده است

عباس شیری (بازرس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور) در تشریح ویژگی‌هایی که وزیر کار آینده باید داشته باشد، گفت: فردی که قرار است به عنوان وزیر کار، تصدی این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید از بطن جامعه کارگری و کارفرمایی باشد و کمبود معیشتی که قشر ضعیف کارگری در زندگی کشیده‌اند را تجربه کرده باشد. افرادی که به عنوان گزینه تصدی وزارت کار انتخاب شده‌اند رزومه کاری خوبی دارند ولی به زعم بنده بهترین گزینه در میان آن‌ها علیرضا محجوب است.

شیری در توصیف ویژگی‌های علیرضا محجوب به عنوان گزینه مناسب برای تصدی وزارت کار گفت: آقای محجوب ابتدا با کار در چاپخانه حقوق کارگری دریافت می‌کرد و سپس با کار و تلاش خود، نماینده کارگران در کل کشور شد. همچنین شش دوره نماینده شورای اسلامی بود و از تمامی قوانین جامعه کارگری مطلع است. ایشان دبیرکل خانه کارگر و بهترین گزینه و شاخص برای تصدی وزارت کار است.

*انتخاب محجوب، بهترین اتفاق برای کارگران و بازنشستگان است

علی محمد دهقانی گفت: محجوب از هر نظر مورد تأیید جامعه کارگری بوده و هست؛ ایشان چندین دهه است که به عنوان حامی کارگران در صحنه‌های مختلف حضور داشته‌ و توانسته‌ مثمرثمر باشد.

در روزهای اخیر، بسیاری از تشکل‌های کارگری در نامه‌ها و بیانیه‌های متعدد خطاب به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، ضمن تاکید بر توانمندی و کارآمدی علیرضا محجوب، خواستار معرفی او به مجلس شده‌اند. یکی از استان‌هایی که حمایت صد درصدی خود را از وزارت علیرضا محجوب اعلام کرده، استان یزد است. در روزهای گذشته، برخی تشکل‌های کارگری این استان در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور جدید، خواستار معرفی دبیرکل خانه کارگر به عنوان وزیر کار شده‌اند.

«علی محمد دهقانی» دبیر اجرایی خانه کارگر استان یزد، در این رابطه می‌گوید: همه تشکل‌های کارگری استان یزد، حمایت خود را از علیرضا محجوب اعلام داشته و از رئیس‌جمهور منتخب درخواست کرده‌اند ایشان را به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی نماید. کلیه تشکل‌های کارگری استان یزد، طی نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان از محجوب قاطعانه حمایت کرده‌اند.

*از پزشکیان توقع داریم در بحث وزارت کار به محجوب اعتماد کند

علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس) با اشاره به موضوع مهم تعیین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دولت چهاردهم، از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی که باید به مجلس دوازدهم معرفی شود، گفت و افزود: براساس فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب، تعامل حداکثری دولت و مجلس برای تشکیل دولت مردمی و جوان، توقع این است که جناب آقای مسعود پزشکیان براساس سیاست‌های کلی انتخاب وزرای اصلح را در دستور کار قرار داده و بهترین نفرات را انتخاب کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان تشکل‌های کارگری و بازنشستگی کشور با رئیس‌جمهور برای مسائل کارگری و وزارت کار، تاکید کرد: در این شرایط مطالبه جدی ما این است که آقای پزشکیان به بدنه کارگری و جریانات و تشکل‌های کارگری اعتماد کنند. اگر این فضا به وجود آید، قطعا وزارت کار از وزارتخانه‌های مطلوب در دولت چهاردهم بدل خواهد شد.

بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: ما از نظر اعتقادی و ارزشی بر این باور هستیم که وزیر باید از اقشار مستضعف جامعه و پاکدست و کارآمد و همسو با سیاست‌های کلی نظام و رهبری و برنامه هفتم توسعه باشد. لذا اینکه وزیر از دل جامعه کارگری بنابر بحث‌هایی که تاکنون مطرح شده انتخاب شود، مطلوب است زیرا امروزه دیگر جامعه کارگری ما به پختگی لازم برای ورود در چنین سطحی از تصمیم‌گیری رسیده است. امروز می‌توان به جامعه کارگری و نمایندگان آن اعتماد کرد.

وی در پایان بیان کرد: شخصیت‌هایی مثل آقای محجوب و کسانی مثل ایشان امروزه هستند که بتوانند برای بهبود وضعیت این وزارتخانه کمک کنند. توقع این است که باتوجه به شناختی که آقای پزشکیان از جریانات کارگری دارد، در بحث وزارت کار به آقای علیرضا محجوب اعتماد کند تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوب ایشان استفاده عملی کنیم.

*نامه روسای کمیسیون اجتماعی ادوار مختلف مجلس به پزشکیان: «محجوب» گزینه اصلح برای وزارت کار است

روسای کمیسیون اجتماعی ادوار مختلف مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب از علیرضا محجوب برای احراز پست وزارت کار حمایت کردند. در بخشی از این نامه آمده است:

«وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان یکی از مهم‌ترین بخشهای حکمرانی در جمهوری اسلامی علاوه بر ویژگی اداری و مأموریتهای تعریف شده (همچون سایر وزارت خانه ها) دارای یک وجه تمایز اساسی با سایر بخش‌های دولت می‌باشد و آن خصلت دادرسی روابط کار است که آحاد بیش از ۴۵ میلیون ایرانی را تحت تأثیر رویکرد خود در تنظیم گری، تسهیل‌گری و توازن در روابط کار قرار می‌دهد که میتواند در نهایت منجر به تحقق عدالت در بنگاه‌های کار سراسر کشور گردد تا آنجا که به تعبیر مقام معظم رهبری: «حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود»

این وزارت خانه بر خلاف تصور رایج، بیش از آنکه وجوه تجاری و اقتصادی‌اش (شستا و. .) اهمیت داشته باشد که در حد خود مهم است؛ اصلی‌ترین پیشخوان مواجهه دولت با آحاد میلیونها کارفرما و کارگر و بازنشسته تحت پوشش صندوق کشوری و تأمین اجتماعی و توان خواهان و انواع تعاونیهاست که از حقوق و دستمزد و مستمرّی و درمان و سایر خدمات مربوطه به طور روزانه به آن مشغول هستند و این همه در کنار وظیفه بسیار مهم تنظیم روابط کار در جهت ثبات بخشی به سفره‌های مردم (مع الاسف امروزه کشور ما در لیست هشدار کشورهای با آمار بالای شاغلان فقیر قرار گرفته) است لذا این بخش از دولت را خطیرتر از بسیاری از بخش‌ها می‌نماید لذا نیاز به وزیری آشنا و مسلط به امور این وزارتخانه که بتواند از روز اول، کار اصلی خود و نه کارآموزی را شروع کند و ضمنا بتواند با استفاده از جایگاه و وجهه مثبت خود در اذهان ذینفعان این وزارتخانه از قدرت اقناع تصمیمات و خط مشی‌ها برخوردار باشد ضروری‌تر از هر بخش دیگر است.

ما بعنوان روسای کمیسیون اجتماعی ادوار مختلف با زوایای مختلف وظایف ذاتی این وزارتخانه آشنا هستیم و چالش‌های موجود و حتمی الوقوع آن را می‌دانیم بر این باوریم که برادر عزیز و ارزشی‌مان جناب آقای علیرضا محجوب خیرالموجودین برای تصدی و راهبری این وزارتخانه کلیدی هستند. فردی که شباهت‌های زیادی با سلوک و اندیشه جنابعالی داشته و دارند و میتوانند در کنار شما و به کابینه شما برای ایران، رنگ مردمی و چهره‌ای از همزادپنداری با یکایک مردم امیدوار به شما بخشند و مایه دلگرمی دلهای نگران کارگران و اصحاب تولید گردند.

*علیرضا محجوب با مشکلات جامعه کارگری، کارفرمایی، وضعیت صندوق‌ها و درمان تأمین اجتماعی آشناست

اکبر قربانی (دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران و عضو اسبق هیئت‌های تشخیص ادارات کار تهران) پیرامون گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها برای تصدی پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اولویت انتخاب از میان جامعه کارگری و فردی چون علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) تاکید کرد و گفت: یکی از مسائلی که در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث ادغام سه وزارتخانه درون نهادی است که موضوع اصلی آن مسئله «کار» است. در دولت‌های گذشته همواره این وزارتخانه مغفول مانده و توجهی به نقش اساسی آن نشده است.

زهرا ساعی (نماینده ادوار مجلس) در خصوص خصائص فرد منتخب جهت تصدی وزارت کار گفت: وزارت کار متشکل شده از سه وزارتخانه است که در هم ادغام شده و آن را به یک وزارتخانه طویل با کارکردها و وظایف بسیار مختلف تبدیل کرده است. فردی که می‌خواهد تصدی این مسئولیت را برعهده بگیرد، باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی برای تنظیم روابط کار داشته باشد و بتواند مشکلات جامعه کارگری را که در حال حاضر در شرایط اقتصادی بسیار بدی به سر می‌برند، بررسی و رفع کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرد منتخب باید با تجربه و از جامعه کارگری باشد، درک درستی از مشکلات این قشر داشته و بتواند برای آن راهکار ارائه دهد. آقای پزشکیان باید فردی را به عنوان تصدی وزارت کار انتخاب کند که کار آزموده، آشنا به امور و مورد تأیید جامعه کارگری باشد و بتواند برای راهبری این وزارتخانه بسیار بزرگ سکاندار خوبی باشد.

این نماینده سابق مجلس در خصوص مطرح شدن نام علیرضا محجوب به عنوان گزینه تصدی وزارت کار گفت: آقای محجوب بیش از چهار دهه است که در حوزه کار و کارگری پیشگام و حامی این قشر است. ایشان خود را جدا از بدنه کارگری نمی‌داند، همیشه دغدغه احقاق حقوق جامعه کارگری را داشته و صدای بلند کارگران زحمتکشی است که فریادشان شنیده نمی‌شود.

سمیه محمودی (نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی) در تشریح ویژگیهایی که وزیر کار آینده باید داشته باشد، گفت: وزارت کار یکی از وزارتخانه‌های مهم دولت است که وظایف مهم و گسترده‌ای بر دوش دارد؛ من جمله بحث سازمان تأمین اجتماعی که به تنهایی می‌تواند یک وزارتخانه باشد یا موضوع کارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین سازمان فنی حرفه‌ای و سازمان بهزیستی که یک نهاد حمایتگر است و نیازمند توجه ویژه از سوی وزارت کار است و بسیاری دیگر نیز زیر مجموعه این وزارتخانه هستند.

محمودی در خصوص مسائل پیش روی وزیر کار آینده گفت: اولین موضوع مهم پیش روی وزیر کار آینده، بحث سازمان تأمین اجتماعی است که مختص کارگر و کارفرما است و به دلیل حجم زیاد معضلات موجود در این حوزه، نیاز دارد که تخصص و وقت زیادی برای آن گذاشته شود تا همچنان سرپا باقی بماند. از طرفی بحث شستا نیز حق کارگر و کارفرما است ولی در حال حاضر تبدیل به حیات خلوت دولت‌ها شده و لازم است که وزیر کار در این زمینه و همچنین حوزه رفاه مردم، بخش معلولین، دستمزدها و بسیاری موضوعات دیگر ورود پیدا کند.

این نماینده سابق مجلس در خصوص مطرح شدن نام علیرضا محجوب به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی وزارت کار گفت: آقای محجوب سابقه نمایندگی مجلس را دارد و از طرفی دبیرکل خانه کارگر است و ارتباطات بسیار خوبی با حوزه کارگری دارد. ایشان اشراف کاملی نسبت به موضوعات کارگر، کارفرما و تولید دارد و از این رو می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تصدی وزارت کار باشد.

درهرحال باید دید رئیس‌جمهور منتخب از گزینه‌ی محبوب این تشکل ها، نمایندگان و فعالان اقتصادی حمایت می‌کند یا خیر.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277781

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب