یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با نجواخبر:

اولویت پزشکیان برای انتخاب کابینه «پاکدستی و صداقت» باشد/ به زنان و قومیت‌ها توجه شود

اولویت پزشکیان برای انتخاب کابینه «پاکدستی و صداقت» باشد/ به زنان و قومیت‌ها توجه شود
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: یکی از اولویت‌ها برای انتخاب کابینه، باید پاکدستی و صداقت باشد.

رضا طوسی، کارشناس مسائل سیاسی بین‌الملل، در گفت‌وگو با نجواخبر با بیان اینکه آنچه که از شواهد مشخص می‌شود، دولت جدید مانند دولت قبلی دولتی ترکیبی‌ست که از طرف تیم رئیس‌جمهور منتخب سازوکاری برای آن پیشنهاد شده است، گفت: این سازوکار می‌تواند انتخاب وزیران را آسان و سخت کند.
وی افزود: رئیس‌جمهور منتخب پیش از ثبت‌نام و در طول انتخابات مطرح کرد که یکی از اولویت‌ها برای انتخاب کابینه پاکدستی و صداقت است. پزشکیان متوجه تلاش‌های زیادی که در کارگروه‌ها صورت گرفته بوده و می‌داند معمولا در روند انتخاب برای وزارت از توانمندی‌ها استفاده نمی‌شود و منافع اشخاص و مجموعه‌هایی که عضو کارگروه‌های راهبردی هستند دخیل است.
چالش جنسیت و قومیت در کشور

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: نیاز است که رئیس‌جمهور و تیم مورد نظرش ویرایشی را در لیست‌هایی که کارگروه‌ها پیشنهاد می‌کنند انجام دهد. رئیس‌جمهور می‌تواند شروط ویژه‌ایی را برای انتخاب صحیح‌تر اعضای کابینه اعمال کند.
طوسی ادامه داد: در حال حاضر کشور در یک زنجیره متداخل از چالش‌ها قرار گرفته است. بخشی از این چالش‌ها مرتبط با موضوع تبعیض جنسی و قومی‌ست که از شعارهای پزشکیان، حل این مشکلات است.

وی ادامه داد: ظریف که دبیر و گرداننده کارگروه‌ها است، در سخنانی بیان کرد در انتخاب وزرا امتیازات ویژه‌ای به برخی اقشار جامعه تعلق می‌گیرد؛ در صورتی که رویکردها معطوف به توجه به زنان و قومیت‌ها باشد می‌توان احساس کرد که در جهت رفع تبعیض اقدام می‌شود.

تأثیر انتخابات آمریکا بر کشور

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأثیر انتخابات امریکا بر کشور، گفت: در انتخابات آمریکا این فرضیه محتمل بود که ترامپ رئیس‌جمهور شود ولی با کناره‌گیری بایدن در حال حاضر این احتمال به نصف رسیده است. در طول انتخابات ریاست جمهوری بحث و فضا اینگونه بود که ترامپ رئیس‌جمهور می‌شود و با تحریم‌های بیشتر به ایران فشار می‌آورد.
طوسی در ادامه گفت: ترامپ در کنوانسیون ملی جمهوری خواه بیان داشت که در صورت انتخاب مجدد وی آماده مذاکرات با ایران است و این سخنان می‌تواند نشانه مثبتی باشد ترامپ در صحبت دیگری اشاره به اجازه تأسیس کارخانه با سرمایه چینی‌ها در داخل آمریکا با این شرط که از کارگران آمریکایی بهره ببرند داشت.
وی تاکید کرد: می‌توان از این صحبت ترامپ این برداشت را داشت که توافقی میان چین و آمریکا حاصل شده و به این دلیل که چین مشتری بزرگ نفت ایران بوده می‌شود به بهبود ارتباطات ایران و آمریکا منجر شود.

احتمال گشایش در گفت‌وگوهای ایران و مریکا

طوسی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه شانس پیروزی ترامپ کمتر شده و توافقی که با حضور چهارده گروه فلسطینی شامل فتح و حماس در پکن برگزار شد، به نظر می‌رسد شاهد گشایش در گفت‌وگوها باشیم که لزوما شبیه برجام نیست و این تصمیمی نیست که یک دولت بتواند بگیرد و به شکل یک جانبه عمل کند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو با آمریکا نیازمند تصمیم ملی است و بایستی اجزای مختلف نظام با یکدیگر تعامل داشته باشند که این مهم به سرانجام برسد ادامه داد: انتخاب وزرا تحت تأثیر گسترش روابط با آمریکا نیست و شرایط خودش را دارد. امیدواریم در انتخاب اعضای دولت از افرادی استفاده شود که دیدگاه مثبتی به مذاکرات داشته باشند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277808

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب