نجواخبر گزارش می‌دهد؛

توقع مردم از پاستورنشینان جدید چیست؟/ اولویت اصلی، سفره‌های مردم باشد

توقع مردم از پاستورنشینان جدید چیست؟/ اولویت اصلی، سفره‌های مردم باشد
دولت چهاردهم در حالی آغاز به کار می‌کند که مردم توقع زیادی از تیم اقتصادی آن دارند زیرا سفره آنها به تصمیمات دولتمردان اقتصادی کابینه پیوند خورده است.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»، تب و تاب روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید به بازارهای مالی سرایت و دلار تا مرز ۵۹ هزار تومان پیش روی کرد. سکه نیز قدم به کانال ۴۲ میلیونی گذاشت و بازارهای مالی در تب و تاب بود.

دولت چهاردهم در حالی آغاز به کار می‌کند که پرونده‌های بلاتکلیف زیادی روی میز دولت مانده و پروژه‌های واردات خودرو نو و دست دوم، پروژه مسکن ملی و مسکن مهر، صادرات و واردات، بورس، سهام عدالت و… همچنان ناتمام است. هرچند پروژه‌های ملی و اقتصادی می‌بایست تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌کرده و تا اینجای کار دولت سیزدهم نکرده، اما نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی دولت پیشین (بخوانید دولت شهید رئیسی) گرفت زیرا با وجود وارد بودن اتهامات، اما موعد تحویل دولت پیش از اتمام پروژه‌ها به سر آمد و همه پروژه‌ها را خواه ناخواه نیمه تمام گذاشت. اما توقع مردم از تیم اقتصادی دولت چهاردهم چیست؟

مسیر انحرافی در آینده

تیم اقتصادی دولت چهاردهم اعم از وزرای اقتصاد، کار، صنعت و کشاورزی، رئیس‌کل بانک مرکزی و… هنوز تعیین نشده و مشخص نیست افسار اسب سرکش اقتصاد ایران به دست چه کسانی خواهد افتاد. اما در آن سوی میدان گرگ‌ها با دندان تیز در انتظار طعمه‌اند.

دلار که دوباره سوخت گیری کرده، قیمت سکه از ۴۲ میلیون گذشته و کلی پرونده بلاتکلیف از جمله واردات خودرو و پروژه‌های مسکن دولتی روی میز است. از همه اینها گذشته ناترازی انرژی و تعطیلی چند روزه و چندساعته ادارات نشان داد وزیر نیرو در دولت چهاردهم کار سختی در پیش دارد.

سفره مردم در سرفصل برنامه‌های تیم اقتصادی دولت چهاردهم باشد

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «نجوا خبر» با بیان اینکه اولویت اساسی برای تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید سفره مردم و بهبود وضعیت معیشت در شرایط فعلی باشد، گفت: طبق این نقشه راه بهترین مؤلفه‌ها برای چینش تیم اقتصادی دولت، ارزیابی برنامه‌های وزرای پیشنهادی اقتصادی در زمینه بهبود معیشت مردم و برون رفت از وضع نابسامان اقتصادی است.

وی با اشاره به تورم مزمن در اقتصاد ایران گفت: ام المصائب اقتصاد ایران تورمی است که منجر به بی‌ثباتی قیمت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها شده است. بنابراین دولت چهاردهم اولویت دوم خود را باید کاهش نرخ تورم قرار دهد چراکه هر چقدر تورم بیشتر دامن بگسترد فقر و گرانی بیشتر به وجود می‌آید.

چالش قطع برق و گاز در تابستان و زمستان

این اقتصاددان از تورم به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر کاهش تورم، دولت چهاردهم می‌بایست بهبود وضع تولید را در دستور کار خود قرار دهد زیرا اگر تولید رونق بگیرد، شاهد برگشت بازار بورس به ریل اصلی خود هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حل معضل ناترازی انرژی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد. در فصول گرم سال، چالش قطع برق و در فصول سرد چالش قطع گاز به یک رویه تبدیل شده و چرخ تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی را کُند یا متوقف کرده است؛ از این‌رو مردان اقتصاددان کابینه چهاردهم باید بیش از پیش تدبیر کنند و چاره‌ای برای این موضوع بسیار مهم که تولید و صنعت را تحت الشعاع قرار داده، بیندیشند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277821

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب