آکسیوس: پیش‌بینی جدید آمریکا از زمان حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل

آکسیوس: پیش‌بینی جدید آمریکا از زمان حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل
وزیر امور خارجه ایالات متحده به همتایان خود از کشورهای G7 گفت که حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود.

به گزارش نجواخبر، تونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه به همتایان خود از کشورهای G7 گفت که حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، بلینکن برای هماهنگی با متحدان نزدیک ایالات‌متحده و تلاش برای ایجاد فشار دیپلماتیک در آخرین لحظه بر ایران و حزب‌الله برای به حداقل رساندن انتقام آنها تا حد امکان، کنفرانس تلفنی را تشکیل داد. او تاکید کرد که محدود کردن تأثیر حملات آنها بهترین فرصت برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه است.

جمهوری اسلامی ایران و متحد لبنانی‌اش حزب‌الله وعده داده‌اند به ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله در بیروت توسط اسرائیل پاسخ دهند.

به گفته برخی منابع بلینکن تاکید کرد که ایالات‌متحده معتقد است ایران و حزب‌الله هر دو تلافی خواهند کرد. اما برخلاف حمله جمهوری ایران به اسرائیل در 13 آوریل - که در آن ایران نزدیک به 350 فروند پهپاد و موشک تهاجمی به سمت اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل، ایالات متحده و متحدان آنها با هم همکاری کردند تا اکثر آنها را رهگیری کنند - بلینکن گفت که مشخص نیست این انتقام چه شکلی خواهد داشت.

به گفته این منابع، بلینکن گفت که ایالات‌متحده زمان دقیق حملات را نمی‌داند، اما تاکید کرد که این حملات می‌تواند از 24 تا 48 ساعت آینده آغاز شود، یعنی از روز دوشنبه.

وزیر امور خارجه به همتایان خود گفت که ایالات‌متحده با تلاش برای محدود کردن حملات ایران و حزب‌الله تا آنجا که ممکن است و سپس مهار پاسخ اسرائیل، تلاش می‌کند تا چرخه تنش را بشکند.

بلینکن از سایر وزرای خارجه خواست تا برای حفظ حداکثر خویشتنداری، فشار دیپلماتیک بر ایران، حزب‌الله و اسرائیل اعمال کنند.

این منابع گفتند که بلینکن به وزرای خارجه G7 گفته است که تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه فقط برای اهداف دفاعی بوده است.

یکی از منابع گفت که بلینکن زمانی که به وزرا در مورد مذاکرات اخیر با اسرائیل بر سر توافق مبادله اسرا و آتش‌بس غزه توضیح داد، ناامید به نظر می‌رسید.

بلینکن گفت که دولت قبل از ترور در تهران احساس می‌کرد که «به یک پیشرفت نزدیک است.» بلینکن افزود، اکنون به یک معامله بیش از هر زمان دیگری نیاز است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد.

وزرای گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش سطح تنش در خاورمیانه که تهدیدی برای شعله‌ور شدن درگیری گسترده‌تری در منطقه است، ابراز می‌کنیم. ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که از تداوم چرخه مخرب خشونت‌های تلافی‌جویانه خودداری کنند، تنش‌ها را کاهش دهند و به طور سازنده در جهت کاهش تنش شرکت کنند.»

انتظار می‌رود فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، ژنرال مایکل کوریلا، روز دوشنبه وارد اسرائیل شود تا مقدمات نهایی را با نیروهای دفاعی اسرائیل پیش از حمله احتمالی ایران و حزب‌الله انجام دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل یکشنبه شب با وزیر دفاع یوآو گالانت و روسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی جلسه‌ای تشکیل داد.

نتانیاهو گفت: « ما مصمم هستیم که در هر جبهه و در هر عرصه - دور و نزدیک - در برابر آنها بایستیم. هر کسی که بخواهد به ما آسیب برساند بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

گالانت روز یکشنبه با همتای آمریکایی خود لوید آستین نیز گفت‌وگو کرد.

سایر کشورهای منطقه نیز برای تشدید شدید تنش آماده می‌شوند و برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنند.

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه در اولین سفر از این نوع در تقریباً یک دهه اخیر به تهران سفر کرد. اردن نگران است که حمله موشکی و پهپادی ایران از حریم هوایی این کشور عبور کند.

در جریان حمله 13 آوریل، اردن هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را که در حال حرکت به سمت اسرائیل بودند، رهگیری کرد و به جنگنده‌های آمریکایی و اسرائیلی اجازه داد تا از حریم هوایی این کشور برای رهگیری پهپادها و موشک‌های کروز ایرانی استفاده کنند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه اردن، صفدی با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران دیدار و پیام ملک عبدالله دوم را به رئیس‌جمهور ایران ابلاغ کرد.

صفدی پس از دیدار خود در تهران گفت: «من به اینجا نیامدم تا پیامی از اسرائیل برسانم یا پیامی برای اسرائیل دریافت کنم. من به اینجا آمدم تا از تشدید تنش‌های منطقه ابراز نگرانی کنم.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277937

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب