بازدهی منفی بازار بورس از ابتدای سال جاری/ نگاهی به آینده

بازدهی منفی بازار بورس از ابتدای سال جاری/ نگاهی به آینده
بورس در قیاس با مدت مشابه سال قبل دستاوردی نداشته است. اگر بخواهیم اوضاع را نسبت به ابتدای سال بررسی کنیم، باز هم بوی شکست به مشام می‌رسد. تا الان به طور متوسط ۱۱ درصد ارزش دارایی سهامداران جلوی چشمشان دود شده و به هوا رفته، اما آن‌ها حتی قادر نیستند برای خروج از بورس تصمیم بگیرند

به گزارش نجواخبر، بازدهی بازارهای موازی از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد علیرغم ریزش سنگین خودرو و رکود در مسکن، باز هم این بورس هست که آخر شد، به طور مثال قیمت مسکن در ابتدای سال‌جاری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بود که در هم‌اکنون به ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر بازدهی در این بازار در مقایسه با بازارهای موازی دیگر حدود ۵ درصد است.

از سوی دیگر بازدهی بورس اوراق بهادار نسبت به ابتدای امسال رشد منفی ۹ درصدی را تا به امروز در مقایسه با بازارهای موازی دیگر داشته است، که به نظر می‌رسد معامله در بازارهای موازی دیگر به غیر از بورس بازدهی مثبتی در پی خواهد داشت.

البته ناگفته نماند، بازار بورس پس‌از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها دو روز نسبت به انتخاب مسعود پزشکیان واکنش مثبتی نشان داد که به نظر می‌رسد این واکنش هم صرفاً هیجانی بوده است. براساس موارد ذکر شده، بازار بورس طی یک ماهه اخیر کاملاً قرمز پوش بوده و بسیاری از سهام‌داران به علت ریزش‌های شدید سرمایه‌های خود را از این بازار خارج کردند.

بورس ایران سندروم بی‌اعتمادی دارد

یک کارشناس بازار سرمایه در این باره تاکید کرد: انتظار می‌رفت با آمدن دولت پزشکیان نرخ بهره بیفتد اما الان به ۲۹ درصد رسیده که باز هم رقم بالایی است و باید نهایتا به ۲۰ درصد نزدیک شود.

بهنام صمدی گفت: طبیعی بود بعد از شهادت اسماعیل هنیه بازار واکنش نشان دهد اما بورس ایران به اتفاقات مختلف بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. بازار ما دچار بحران یا سندروم بی‌اعتمادی شده. این بی‌اعتمادی به دولت و سیاست‌هایش باعث شده بازار نتواند کمر راست کند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مسئله مهم دیگر نرخ سود بدون ریسک است که انتظار می‌رفت با امدن دولت پزشکیان نرخ بهره بیفتد و آلان به ۲۹ رسیده که باز هم رقم بالایی است و باید نهایتا به ۲۰ درصد نزدیک شود. هنگامی که گواهی سپرده ۳۰ درصدی منتشر کردید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید حتی تولید بتواند روال عادی خودش را برای تأمین مالی داشته باشد.

صمدی گفت: دولت آقای پزشکیان باید طبق برنامه هفتم توسعه قیمت گذاری دستوری را به طور کامل مهار کند و بعدی نرخ بهره است و قطعا رفع تحریم‌ها هم تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

*نگاهی به آینده؛ پیش‌بینی روز‌های پیشروی بورس

کاهش دامنه نوسان بورس، اولین واکنش جدی به تحولات روز‌های اخیر بود. بعضی‌ها انتظار داشتند پس از وقایع بامداد ۱۰ مرداد، مانند روزی که هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی سقوط کرد معاملات بورس متوقف شود. محدودیت دامنه نوسان هم یکی از گزینه‌ها بود، اما بورس چهارشنبه و شنبه بدون وقفه به کار ادامه داد.

شاخص بورس روز شنبه ۱۳ مرداد، ۶۱ هزار ۷۰۵ واحد عقب نشست تا چهارمین افت بزرگ از ابتدای سال و دومین ریزش سنگین پس از روی کار آمدن دولت جدید را شاهد باشیم. سازمان بورس مجبور شد دوباره دامنه نوسان را کاهش دهد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته محدودیت دامنه نوسان، از روز یکشنبه ۱۴ مرداد اعمال می‌شود و تا پایان هفته، در بورس و فرابورس دامنه نوسان به مثبت و منفی یک درصد و دامنه نوسان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی به مثبت و منفی دو درصد تغییر خواهد کرد. اگر شرایط تغییر نکند، این تصمیم شاید به معاملات هفته آینده بورس هم منتقل شود.

سهامداران حقیقی روز شنبه هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان که معادل ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار می‌شود را از بورس خارج کردند. یکشنبه هم دو میلیون و ۲۱۷ هزار دلار دیگر به همین ترتیب از حجم بازار سرمایه کاسته شد. محدودیت دامنه نوسان به طور موقت این روند را متوقف می‌کند و ضرر و زیان سهامداران بورس را کاهش خواهد داد، اما آن‌ها خواسته‌های دیگری داشته‌اند.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به درخواست ابطال معاملات بورس در روز‌های چهارشنبه و شنبه خیلی رک و روراست گفته: شرایط سهام‌داران را درک و رصد می‌کنیم، بر اساس دستورالعمل نحوه انجام معاملات، تصمیم‌گیری برای ابطال معاملات در اختیار شرکت بورس تهران و فرابورس قرار دارد، اما باتوجه‌به دامنه موضوع و تبعات آن، تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشد و معاملات روز شنبه، به قوت خود باقی است.

بورس روز دوشنبه ۱۵ مرداد با دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد به کار خود ادامه داد و تا آخر هفته همین روند را در پیش می‌گیرد. اگر موقعیت سیاسی و منطقه‌ای با تنشی جدید روبه‌رو نشود و اتفاقات غیرمنتظره رخ ندهند، به احتمال زیاد تا آخر هفته رکود بر بازار سرمایه سایه می‌اندازد. تحرک سهامداران حرفه‌ای و حقوقی‌ها برای جمع‌آوری و خرید سهم ارزشمند گزینه‌ای محتمل به نظر می‌رسد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/277949

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب