شوک بی‌برقی به فولادسازان/ ضرر ۵ همتی فولاد مبارکه از قطعی برق

شوک بی‌برقی به فولادسازان/ ضرر ۵ همتی فولاد مبارکه از قطعی برق
کمبود انرژی و یا بهتر بگوییم قطعی برق، این روزها تبدیل به یک شوک برای فولادسازان کشور شده است که پس از شوک تحریم‌ها می‌تواند بر کاهش تولید فولادسازان اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، قطعی برق چند سالی است که گریبان صنعت کشور و تولیدکنندگان را گرفته و اخیراً به صورت رویه‌ای ثابت درآمده و این در حالی است که هر سال در تابستان در شهرک‌های صنعتی شاهد قطعی برق هستیم. این رویه باعث گلایه‌مندی مردم و تولیدکنندگان شده است زیرا قطعی برق باعث کاهش تولید می‌شود.

قطعی برق صنایع را متحمل خسارت‌های فراوانی می‌کند، به طوری که در سال گذشته در بخش فولاد ۶ میلیارد دلار ضرر به کارخانجات وارد شد.

تهدید بی برقی برای فولادسازان

وزارت صنعت، معدن و تجارت در روز نهم اسفند ۱۴۰۲ بخش‌نامه‌ای تصویب کرد که طبق آن، تولیدکنندگان زنجیره فولاد موظف هستند تمام ارز صادراتی خود را در سامانه نیمایی بفروشند. اگر تمامی شرکت‌های تولیدکننده فولاد با تمام ظرفیت تولید کنند باز فولاد مازاد بر نیاز وجود دارد که بخش‌نامه جدید وزارت صمت باعث کاهش صادرات این فولاد مازاد می‌شود. اگر این میزان تولید فولاد مصرف یا صادر نشود در نتیجه باعث کاهش تولید شده و خود به خود جایگاه ایران در رتبه دهم تولید فولاد جهان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

فولادسازان، نیروگاه ساز شدند

در چند سال اخیر در ایران شاهدیم که بسیاری از فولادسازان نیروگاه اختصاصی برای تولید برق ایجاد کرده‌اند و طبق بخش‌نامه موظف به ورود برق تولیدی خود به شبکه در پیک مصرف برق هستند این در حالی است که خود آنها به این برق نیاز مبرم دارند.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در همین مورد می‌گوید: پروژه سامانه هوشمند کنترل موتورخانه‌های حرارت مرکزی با هدف مانیتورینگ و کنترل مصرف انرژی در موتورخانه‌های این شرکت طراحی شده و با استفاده از تحلیل داده‌ها، مصرف انرژی را برای فولاد مبارکه بهینه خواهد کرد.

وی در مورد سامانه دیگری که مصرف برق را در این شرکت پایش می‌کند، می‌گوید: انرژی برق یکی از موضوعات حیاتی این شرکت بوده و فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی با حضور رئیس‌جمهور شهید افتتاح و فاز دوم آن در پایان خردادماه وارد مدار شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در مورد نیروگاه های تولید برق این شرکت گفت: علاوه بر نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت فولاد مبارکه، نیروگاه خورشیدی در دست احداث داریم که ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق را خواهد داشت. با وارد مدار شدن این نیروگاه، در سال آینده از شبکه برق سراسری برقی نخواهیم گرفت.

بحران قطعی برق برای شرکت فولاد مبارکه

مدیر فروش داخلی فولاد مبارکه با اشاره به محدودیت در تأمین برق این شرکت که از خردادماه آغاز شده است، گفت: تاکنون قطعی برق باعث از دست رفتن حدود ۲۰۰ هزار تن توان تولید فولاد مبارکه شده است و احتمالا ادامه نیز خواهد داشت.

تبعات منفی قطعی برق به صنایع پایین دستی فولاد

تبعات منفی کاهش تولید محصولات فولادی تنها به یک صنعت محدود نخواهد شد و صرفاً برای فولادی‌ها نیست، بلکه ازآنجا که صنعت فولاد، یک صنعت بالادستی محسوب می‌شود، در ادامه زنجیره تولید این موضوع می‌تواند تأثیر منفی بر صنعت خودرو سایر صنایع داشته باشد.

اکنون با قطعی مداوم برق و کاهش تولید، شاهد افزایش فزاینده قیمت شمش فولاد، سیمان و دیگر محصولات صنایع هستیم. می‌توان پیش بینی کرد که خسارت‌های این حوزه نه تنها تأثیرات منفی بر صاحبان صنایع و فعالان آن دارد، بلکه درنهایت دود این افزایش قیمت‌ها به چشم مردم خواهد رفت.

رقم درشت زیان فولادی‌ها در تابستان امسال

محمدحسین دیده بان، کارشناس حوزه انرژی و برق معتقد است: قطعی برق بیشترین آسیب را به صنایع فولاد وارد می‌کند و فولاد مبارکه در رأس این آسیب است.

وی با اشاره به مصرف برق فولادی‌ها ادامه می‌دهد: فولادی‌ها بزرگ‌ترین مشتری وزارت نیرو در زمینه برق هستند و به طور مثال، فولاد خوزستان ۸۰۰ میلیون دلار ضرر و زیان به علت قطعی برق سال‌های گذشته متحمل شده است که اگر سال حاضر را نیز به آن اضافه کنیم بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی معتقد است که اگر صنایع و شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی آمارها و اطلاعات خود را در مورد زیان قطعی برق اعلام کنند، شاهد رقم بزرگی خواهیم بود؛ او می‌گوید: این اعداد نشان‌دهنده این است که قطعی برق چه مقدار می‌تواند اثر سوء بر تولید کشور بگذارد.

عدم‌النفع شرکت فولاد مبارکه اصفهان از قطعی برق چقدر است؟

در عین حال، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در مورد میزان ضرر این شرکت از قطعی برق گفت: شاهدیم که بیش از ۵ همت زیان این شرکت ناشی از قطع برق بوده است.

مهدی کویتی ادامه داد: میزان تولید شرکت فولاد مبارکه در تابستان کاهش یافته است؛ به طوری که میزان تولید فولاد مبارکه در سال جاری تا پایان تیر ماه ۳.۴ میلیون تن بود که اگر برق قطع نمی‌شد، به این میزان تولید تا ۲۵۴هزار تن دیگر افزوده می‌شد.

به گفته کویتی، رقم عدم‌النفع شرکت فولاد مبارکه اصفهان از قطعی برق در سال جاری ۵۷.۰۰۰ میلیارد ریال بوده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/278086

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب