پزشکیان در صحن علنی مجلس:

به صدای طردشدگان گوش بدهیم/ سطح رضایت عمومی مردم پایین است

به صدای طردشدگان گوش بدهیم/ سطح رضایت عمومی مردم پایین است
رییس جمهور دولت چهاردهم در تشریح خط مشی و وصول کلی برنامه دولت و دفاع از وزرای پیشنهادی گفت: کابینه ای که امروز به جامعه معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولت وفاق ملی خود را دولت ملت می داند.

به گزارش نجواخبر، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح خط مشی کلی برنامه دولت چهاردهم گفت: با سلام و درود بیکران به امام خمینی(ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و سلام و درود به شهدای اسلام و روح سرباز وطن سردار سپهبد شهید سلیمانی و اسماعیل هنیه؛ امروز فرصتی است برای شنیدن صدای آحاد ملت ایران و فرصتی برای شنیدن خواسته آنها، فرصتی برای تحول، فرصتی اصلاح رویه‌ها و حکمرانی ها؛ خلق امید و گذر از تنگناها و شرایط بحرانی، فرصتی برای اصلاح برخوردهای ناپسند قدرت های جهان، فرصت همکاری بین حکومت و جامعه در درون جامعه است.

رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در ادامه تاکید کرد: دولتی که امروز به جامعه معرفی شده دولت وفاق ملی است؛ دولت وفاق ملی خود را دولت ملت می‌داند، خود را موظف به تأمین تمام حقوق شهروندی ملت و نیازهای آنها می‌داند، خود را متلزم به اجرای قانون اساسی و اهداف سیاست های کلی نظام و همچنین تحقق برنامه هفتم توسعه می‌داند.

پزشکیان ادامه داد: محورهای تحقق اهداف نظام در همکاری سه قوا است. امروز این همگرایی و همکاری باید محقق شود. رهبر انقلاب تاکید داشتند توفیق نظام موفقیت دولت است. این توفیق برخواسته از مشکلات مردم محقق خواهد شد چاره کار همکاری بین دولت و نظام است اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی ایجاد می‌شود و منجر به نابودی سرمایه اجتماعی می‌شود. مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند بی عدالتی در قالب بخش های مختلف محیط زیستی، ناترازی اجتماعی، موضوعات اقتصادی و... دیده می‌شود، تدابیر جاری حلال مشکلات جامعه نیست، مردم حس نارضایتی دارند و ما را پاسخ‌گوی نیازهای خود نمی‌بینند.

رئیس‌جمهور دولت چهاردهم ادامه داد: بی میلی مردم برای حضور در انتخابات نشانه نارضایتی آنها است. مردم همچنان با حضورشان در انتخابات نشان دادند که پایبند نظام هستند، باید تلاش کنیم مشکلات آنها حل شود.

پزشکیان ادامه داد: چشم اندازی که وجود دارد و رهبر معظم انقلاب آن را ترسیم کرده و در تمام اظهاراتم به دنبال آن بودم ایرانی را تصویر می‌کند و کشوری که در سطح منطقه و با هویت اسلامی و انقلابی و الهام بخش در جهان اسلام، سازنده و موثر در روابط بین‌الملل. همه می‌دانیم این هدف محقق نمی‌شود مگر اینکه با تمام وجود به این چشم‌انداز باور داشته باشیم. این چشم‌انداز می‌تواند فهم یکسان و مشترکی را در میان ارکان حکومت، دولت و بخش‌های دولتی و جامعه مدنی ایجاد کند و به هم افزایی و هماهنگی هر چه بیشتر منجر شود.

وی با اشاره به رسالت دولت چهاردهم افزود: حضرت علی (ع) وقتی به مالک اشتر دستور می‌دهد که باید اصلاح عهد و جهاد دشمن کنید و رسالت مالک در حکومت جمع‌آوری خراج، جنگ با دشمنان، امنیت و اصلاح جامعه و آبادانی است. ما وظیفه داریم تأمین آموزش و سلامت عادلانه و با کیفیت برای همه مردم صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و محل زندگی است و توسعه زیرساخت‌ها، تأمین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی، برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت، مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل.

رئیس‌جمهور با یادآوری اصول و ارزش‌هایی که باید به آن معتقد باشیم، ادامه داد: حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت دلیل اینکه حکومتی درست یا غلط و اظهاراتی که مردم پشت سر آن می‌گویند وظیفه حاکمیت و عمل صالح یعنی رضایت مردم و این اصلی است که با تمام وجود به آن معتقد هستیم؛ هوای نفس باعث می‌شود که هوای مردم را نداشته باشیم و این چیزی است که حضرت علی (ع) در مورد آن تأکید می‌کند.

پزشکیان یادآور شد: مراعات انصاف در قبال کسانی که دوستشان داریم و حزب، جریان و دسته ما هستند و حزب و جریان و دسته ما نیستند. ایرانی هستند؛ هیچ دینی و باوری و هیچ پیغمبر و امامی در قبال هیچ انسانی قدم از عدالت فرونگذاشته است، فرق نمی‌کند که مذهبی باشد یا نباشد، ترک، فارس، عرب، عجم، خارجی یا داخلی باشد و تمام دعوا بر سر عدالت است و مردم باید راضی باشند اما متأسفانه امروز از ما شاکی هستند و مقصر ما هستیم نه بیگانگان و آمریکا و ما باید مردم را راضی نگه داریم و با تمام وجود به آنها محبت کنیم.

وی افزود: مردم دو دسته هستند و عمدا یا سهوا خطا می‌کنند، از آنها باید گذشت و کوتاه آمد، همان طوری که دوست دارید خدا از شما بگذرد تو هم اگر مردم خطا کردند از آنها بگذر، والی امر بالاتر و رئیس‌تر از توست و خداوند والی و حاکم بر همه مسائل است و تو با این مردم امتحان می‌شوی و نباید خودت را در مقابل جنگ با مردم قرار دهی، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا و نارضایتی او. این ماییم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش ملت است. مردم اگر بدانند ما با باور، اعتقاد و تمام وجود در پی حل مشکلات آنها هستیم و بر اساس عدالت و تبعیض نژادی، مذهبی، قومی و ناحیه‌ای برخورد می‌کنیم و اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم پایبند، معتقد و پشت این حکومت خواهند ایستاد و این مهم جز با وفاق، همدلی و همراهی امکانپذیر نیست.

رئیس کابینه دولت چهاردهم یادآور شد: اگر قرار بود وضعیت درست شود باید دست از کارهایی که در حال انجام آنها هستیم برداریم، وقتی احساس عفو کردیم احساس پشیمانی و ندامت نکن و راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم در پیش بگیر، نگو من امیرم و دستور می‌دهم و مردم باید اطاعت کنند. این ادبیاتی که دستور می‌دهم و مردم باید اطاعت کنند تالی فاسد است و قلب را سیاه و دین را سست کرده و تغییرها و دگرگونی‌ها را دور می‌کند، ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و این جزء ارزش‌هایی است که به دنبال آن هستیم و شاخص اولیه کار ما رضایت مردم خواهد بود و ما مجبور هستیم با تمامی دستگاه‌ها تعامل داشته باشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مسائل و بحران های چند بعدی و پیچیده پیش رو، همچنین حکمرانی و شبکه شایسته سالاری و یادگیری از تجربیات جهانی و پاسخ‌گویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی می‌تواند در بسیاری از موارد کمک حال باشد.

وی افزود: ما باید انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان و محرومان بوده و به فراموش شدگان، طردشدگان، حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای خواسته های خود ندارند گوش فرا دهیم. سیاست‌گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایسته گان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق می‌تواند کمک حال باشد.

پزشکیان بیان کرد: اگر تقوا باشد می‌تواند راه را نشان دهد بنابراین تصمیم گیری درست مبتنی بر شواهد و کار کارشناسی باید به جای نظر یک نفر و یک گروه و یا یک جناح باشد تا بتواند تجربیات موفقی را برای کشور ایجاد کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که فساد ستیزی کنیم، ما به دنبال احترام به آزادی بیان و انتقاد هستیم، باید از یک دولت متصدی و تنظیم گر گذر کرد و شرایط را برای تسهیل در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم فراهم ساخت.

وی اضافه کرد: مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و انحصار زدایی و توسعه مشارکت بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مداخلات و تصدی گری‌ها را کاهش دهد، ما باید نگاهمان در زمینه توسعه یک نگاه جامع و کامل باشد، ما باید برای تاجران و صنعتگران و تولیدکنندگان شرایطی را در نظر بگیریم که توسعه کشور را به دنبال داشته باشد، ما برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت، حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت باشد وگرنه بی ارزش و بی مقدار است.

پزشکیان ادامه داد: نقاط قوت ما بسیار است اما باید رویکردی عدالتخواهانه و فساد ستیزی بر اساس سیاست های کلی نظام داشته باشیم. البته دولت پیگیر سیاست‌ها و هماهنگی میان قوا است البته هماهنگی بین قوا در نقطه بسیار بالایی وجود دارد که امید است این هماهنگی با مجلس عمیق تر، بهتر، برادرانه و دوستانه تر باشد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: حمایت و همکاری با نهادهای تحت فرمان مقام معظم رهبری می‌تواند ما را در جهت رسیدن به اهداف چشم انداز کمک کند، کشور ما از لحاظ جغرافیای سیاسی در مناسب ترین و حیاتی ترین نقطه کره زمین قرار دارد که به دلیل داشتن مرزهای آبی و دسترسی به آب های آزاد، همچنین داشتن نیروی جوان متخصص و باسواد می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها در زمینه توسعه شرایط بسیار مناسبی را فراهم کند.

وی افزود: البته سطح رضایت عمومی مردم پایین است همچنین مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته است، همچنین امید به آینده روشن و الهام بخش کمرنگ شده و این وضعیت فقر و محرومیت زیبنده جامعه ایرانی نیست، ما به دنبال احقاق حقوق، استقرار عدالت و مبارزه با فساد خواهیم بود. نباید چند دستگی و اختلاف بین معتقدین به انقلاب باعث شود که کشور دچار مشکل شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/298177

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب