آنچه در جلسه عصر مجلس گذشت؛

بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی پزشکیان در مجلس/ از وزیری که هیچ مخالفی نداشت تا مخالفت دو کمیسیون با وزیر ارتباطات

بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی پزشکیان در مجلس/ از وزیری که هیچ مخالفی نداشت تا مخالفت دو کمیسیون با وزیر ارتباطات
جلسه علنی نوبت عصر مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات در حال برگزاری است.

به گزارش نجواخبر، جلسه علنی نوبت عصر مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات در حال برگزاری است.

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به بررسی برنامه‌های کلی دولت چهاردهم پرداختند که بر همین اساس در ابتدا آقای پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان توضیحاتی از برنامه‌اش ارائه داد و سپس نمایندگان مخالف و موافق اظهارنظر کردند.

بعد از پایان بررسی برنامه کابینه چهاردهم، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها شد که اولین بررسی صلاحیت مربوط به علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

هیچ کدام از نمایندگان مجلس برای سخنرانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی نکردند.

موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

احسان عظیمی راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.

وی بیان کرد: علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از جامعه بزرگ معلمان کشور است و سال‌ها در مدارس مختلف تدریس کرده و تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش را دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاظمی بسیاری از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش را می‌شناسد، اما برنامه تحولی خاصی برای حل آنها در جلسه کمیسیون آموزش مجلس ارائه نداد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد و قول وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مبنی بر ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع این مشکلات، کمیسیون آموزش مجلس با پیشنهاد تصدی وی برای پست آموزش و پرورش با اکثریت آرا موافقت کرد.

مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم

خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم تا برنامه دولت چهاردهم در خصوص وزارت مهم آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.

من با افتخار مسیر حرفه‌ای خود را در مدارس نقطه صفر مرزی آغاز کردم، تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش تا سرپرستی این وزارتخانه را طی کردند و فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم و مدد به تجربه طولانی مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم.

می‌دانم برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پروش وزرای پیشین تلاش زیادی کردند. الان چالش‌های مزمن داریم که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها به فرد یا گروه خاصی تعلق نداردد بلکه ملی است.

غفلت از ظرفیت مشارکت مردم، سیاست زدگی، تمرکزگرایی مفرط، کمبود نیروی انسانی، ناکافی بودن زیرساخت‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان و رجایی، ناترازی و کسری بودجه مدام، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی در بخش‌های مختلف، کم بودن فضای آموزشی و پرورشی و ... از جمله مشکلات این روزهای آموزش و پرورش است.

غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه یک امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به نظام آموزش و پرورش کشور؛ غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداره آموزش و پرورش؛ سیاست زدگی و فقدان ثبات در برنامه‌ها و نظام راهبری مدیریت آموزش و پرورش؛ تمرکزگرایی مفرط و عدم تفویض اختیارات و کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت و کاهش تدریجی جایگاه، مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول از جمله چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است. ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی؛ اراضی و کسری شدید بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها و انتظارات؛ به اقتصاد آموزش و پرورش از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

نقدعلی : مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از رئیس‌جمهور و وزیر بعدی آموزش و پرورش درخواست می‌کنم که حل مشکلات بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و همچنین پرسنل اداری سازمان نوسازی را که مشمول قانون رتبه‌بندی معلمان نشدند، در اولویت قرار دهند.

داداشی: برنامه وزیر ارتباطات برای عدم آنتن‌دهی چیست؟

نماینده آستارا در بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم به عنوان نماینده مخالف در صحن علنی مجلس در نوبت بعد از ظهر، اظهار کرد: آقای هاشمی! شما انسان شایسته‌ای هستید. من از سر دلسوزی با شما صحبت‌هایی دارم و خدای ناکرده این حس در شما به وجود نیاید که از سر عداوت حرف می‌زنند ما در کشورمان مشکلات عدیده‌ای در حوزه وزارت ارتباطات داریم و سایر نمایندگان در هر روستایی که می‌رویم مشکل آنتن دهی دارند.

وی افزود: ما مورد گلایه و سؤال مردم هستیم مردم به شما دسترسی ندارند و نمی‌توانند شما را پیدا کنند و نمی‌توانند معاونین شما را پیدا کنند و بعداً مردم نمی‌توانند مدیران ارشد شما را در استان‌ها پیدا کنند و به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند. از عدم آنتن دهی در روستاها مردم عصبانی هستند و در اماکن گردشگری نیز پوشش آنتن‌های مختلف وجود ندارد.

فاطمی: اولین وظیفه وزیر ارتباطات افزایش سرعت اینترنت است
داوود فاطمی نماینده موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز رقابت بر سر توسعه هوش مصنوعی است، گفت: تحول در حوزره‌های مربوط به وزارت ارتباطات ساده نیست و این تحول شئون زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. در دهه شصت زندگی نمی‌کنیم بلکه در دهکده جهانی شبکه اطلاعات زندگی می‌کنیم.

وی افزود: وزیری می‌خواهیم که مسائل روز را به خوبی بفهمد و بتوانند تیمی از برترین نخبگان را در این عرصه دور هم جمع کند و او کسی نیست جز دکتر ستار هاشمی.

فاطمی: اولین وظیفه وزیر ارتباطات افزایش سرعت اینترنت است

فاطمی با تاکید بر اینکه باید حاشیه‌ها را کنار بگذاریم و بروی این تمرکز کنیم که وزارت ارتباطات امنیت اطلاعات ما را تضمین و برای پیچیده‌ترین حوزه‌های فناورانه سیاست‌گذاری کند، گفت: ستار هاشمی مرد زمانه خود است و بر حوزه هوش مصنوعی مسلط است و در پست‌های قبلی خود با چالش‌هایی که درباره آن سخن گفته‌ایم دست و پنجه نرم کرده است. ستار هاشمی می‌تواند بخش دولتی و حاکمیتی و خصوصی را به هم پیوند دهد و ارتباط را با دانشگاه و بخش خصوصی و دولتی برقرار کند.

این نماینده مجلس بیان داشت: وزارت ارتباطات سازمانی است که باید در آن تصمیماتی سخت گرفت و ستار هاشمی مرد میدان‌های سخت و پیچیده است و می‌تواند در زمان مناسب تصمیمات حیاتی بگیرد.

وی افزود: در زمانه‌ای که غرب و شرق بر روی آخرین فناوری‌های اطلاعاتی در حال نبرد هستند و نبردهای میدانی جای خود را به نبردهای سایبری داده و شرکت‌های دانش بنیان در حال سبقت گرفتن از هم هستند، نمی‌توانیم مثل گذشته فکر کنیم.

فاطمی تصریح کرد: نباید از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار معجزه داشت چون چالش‌های اساسی پیش پایش خواهد بود ولی اولین وظیفه افزایش سرعت اینترنت است و دومین برنامه توجیه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع فیلتر است.

رسایی: سیاست شترمرغی حاکم است/ باید یقه فیلترشکن فروشان گرفته شود
حمید رسایی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی هیچ راهکاری برای اجرایی کردن وظایف قانونی خود ارائه نداده است.

وی ادامه داد: سیاست شترمرغی در کشور حاکم است. باید یقه فیلتر شکن فروشان گرفته شود.

مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی ارتباطات
در جلسه نوبت عصر شنبه (۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به کلیات برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی برنامه‌های «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که کمیسیون فرهنگی مجلس با آن مخالفت کرد.

صالحی: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش فیلترشکن‌ها دارد؟
مسلم صالحی در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای کاسبان فروش فیلترشکن‌ها دارد؟

وی ادامه داد: هاشمی جوان‌ترین عضو کابینه است اما آیا تجربه و اشراف کافی بر این وزارتخانه کلیدی را دارد.

حاجی‌دلیگانی در تذکر شفاهی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به موضوع آموزش رایگان توجه داشته باشد
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار کرد: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دفاع از عملکرد دولت و به جای رئیس‌جمهور سخن گفتند، اما بخشی از صحبت‌های آنان عملاً پاسخ به سؤالات ما نمایندگان نبود و لازم دانستم که این موضوع را متذکر شوم.

حاجی‌دلیگانی در تذکر شفاهی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به موضوع آموزش رایگان توجه داشته باشد

وی بیان کرد: بر اساس قانون اساسی، باید لوازم آموزش و پرورش رایگان برای همه اقشار کشور فراهم شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مطالبی که کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ارائه کرد، مباحث خوبی مطرح شد و تاکید کرد تربیت نسل باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و افکار و دیدگاه‌های خوبی بود، اما وی درباره اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان صحبت نکرد که باید این موضوع مدنظر وی باشد.

راستینه خبر داد؛ مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات
احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: پس از بررسی‌های متعدد پیرامون برنامه‌ها و صلاحیت ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، صلاحیت وی مورد تأیید اعضای این کمیسیون قرار نگرفت.

راستینه خبر داد؛ مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات

موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر پیشنهادی ارتباطات
زهرا سعیدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی، نظر کمیسیون صنایع و معادن درباره برنامه‌ها و صلاحیت ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را قرائت و تاکید کرد که برنامه‌های وی مورد تأیید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/298219

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب