در گفت‌وگو با نجوا خبر مطرح شد؛

نگاهی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ نیاز به دیدگاه‌های نوین داریم

نگاهی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ نیاز به دیدگاه‌های نوین داریم
یک فعال حوزه آموزش درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای کاظمی به هر حال کسی است که در آموزش و پرورش سابقه دارد و کار کرده است. اما در عین حال متعلق به بخشی از آموزش و پرورش است که دیدگاه‌هشان دیدگاه نوینی نیست و همچنان بر سر یک سری از روش‌ها و نظریه‌هایی که خودشان معتقد هستند اصرار دارند.

محمدرضا نیک‌نژاد فعال حوزه آموزش در گفت‌وگو با نجواخبر درباره علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سابقه کار در آموزش و پرورش را دارد و در معاونت‌های آموزش و پرورش بوده است مقطع کوتاهی معلم بوده است و به هر حال کسی است که در آموزش و پرورش سابقه دارد و کار کرده است. اما در عین حال متعلق به بخشی از آموزش و پرورش است که دیدگاه‌هشان دیدگاه نوینی نیست و همچنان بر سر یک سری از روش‌ها و نظریه‌هایی که خودشان معتقد هستند اصرار دارند. البته این روش‌ها نتیجه‌ای هم نداده است.
وی ادامه داد: در برنامه‌هایش هم که منتشر شده است حرفهای کلی زده شده است اما واقعا مهم است که بگوید در مقابل نهادهای بالادستی مانند سازمان برنامه و بودجه و یا سازمان امور استخدامی کشور چه کاری می‌تواند انجام دهد وقتی آنها با افزایش حقوق معلمان مخالف هستند و همیشه سنگ اندازی دارند، چه اقدامی می‌خواهد در برابر آن‌ها انجام دهد.
این کارشناس آموزش گفت: در وضعیت نامناسب اقتصادی کشور افرادی که رأی داده‌اند چشم امید به این انتخابات بسته‌اند و باید آقای کاظمی مشخص می‌کردند که به لحاظ اقتصادی با توجه به بودجه آموزش و پرورش چه گره‌ای از مشکلات آموزش و پرورش را می‌توانند باز کنند.
نیک‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره عدم مخالفت نمایندگان با آقای کاظمی گفت: اتفاقا بد است که کسی با او مخالفت نکرده است چراکه اگر کسی مهم و اثرگذار باشد و بخواهد کاری انجام دهد دست کم باید تعدادی هر چند اندک حضور داشته باشند و برنامه‌هایش را نقد کنند چراکه در حالت کلی صحبت کرده است.
وی ادامه داد: اصرار بر روش‌های گذشته بچه‌ها را از نکاتی که بر آن تاکید دارند گریزان کرده است؛ آموزه‌هایی که آموزش و پرورش روی آن تاکید می‌کند،‌ مواردی است که دانش‌آموزان به آن علاقه ندارند و از آن گریزان هستند. کاظمی متأسفانه کسی است که بر همان روش‌های گذشته تاکید می‌کند.
این کارشناس آموزش گفت: در برنامه‌های کاظمی سند تحول بنیادین محور قرار گرفته است این سند یک سندی است که حتی کسانی که آن را تدوین کرده‌اند و افرادی که خواستند آن را اجرا کنند به این نتیجه رسیده‌اند که این سند قابل اجرا نیست چراکه کلی گویی است و اهداف تعریف ناپذیر تعریف شده است چه در سطح خرد و چه در سطح کلان. در واقع سندی است که روی آسمان‌ها سیر می‌کند و روی زمین نیست و برای همین است که چندین سال است که تصویب شده اما باوجود اینکه تمام مقامات فرادستی بر اجرای آن تاکید می‌کنند اصلا پیش نمی‌رود چراکه اجرا شدنی نیست.
نیک‌نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه بخش‌هایی از آن خوب است اما چون یک شاکله پیوسته دارد حتی در خصوص جنبه‌هایی که خوب است نمی‌تواند پیش برود البته فقط ایراد سند نیست ساختار آموزش و پرورش و بودجه آموزش و پرورش و فضای فیزیکی مدارس تأثیرگذار است چراکه به طور مثال در سند تحول بنیادین تاکید بر آموزش‌های نوین شده است آموزش‌های نوین شامل آموزش‌های مهارتی و آماده کردن بچه‌ها برای زندگی آینده است آیا مدرسه‌ای که حدود ۶۰ الی ۷۰ سال پیش ساخته شده است یا حتی مدارسی که الان ساخته می‌شوند که اگرچه اسم آن مدرسه است اما از فضاهایی مانند آمفی تئاتر، آزمایشگاه، زمین ورزش و ... برخوردار نیست، فضای مناسبی‌ست؟
وی ادامه داد: دولت قبل افتخار می‌کرد مدارس یک الی دو کلاسه ساخته شده است در حالی که در جهان نوین اسم این مدارس دیگر مدرسه نیست چراکه مدرسه جایی است که کتابخانه داشته باشد و از سالن مطالعه و استراحت برخوردار باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/298324

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب