در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

دولت چطور به حذف مستمری معلولان بی‌تفاوت است؟

دولت چطور به حذف مستمری معلولان بی‌تفاوت است؟
یک فعال حقوق معلولان با اشاره به حذف مستمری 13 هزار معلول توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: ما امیدواریم که دولت چهاردهم این موضوع را حل کند و وزیر کار با یک تلفن این کار را انجام دهد؛ بودجه آنچنانی هم برای این مستمری لازم نیست.

بهروز مروتی فعال حقوق معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار نجوا خبر با اشاره به حذف مستمری ۱۳ هزار معلول از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: این مشکل همانطور که می‌دانید از فروردین ماه شروع شده است. از فروردین‌ماه براساس بند دو تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ مقرر شد مستمری نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واگذار شده است. اما به یکباره در همان فروردین ماه موقع واریز مستمری‌ها حجم عظیمی از گزارشات را داشتیم که نشان داد تعداد خیلی زیادی از مددجویان سازمان بهزیستی که شامل زنان سرپرست خانوار و سالمندان بودند از دریافت مستمری جا مانده‌اند.

وی ادامه داد: درخصوص افرادی که در آن زمان از دریافت مستمری جاماندند بهزیستی به موضوع ورود کرد. در واقع دراین مورد سازمان برنامه و بودجه که متولی این موضوع است و باید بودجه را اختصاص دهد در این قضیه کاملا مقصر بود؛ این انتقادات آنقدر زیاد شد که دیوان محاسبات به این موضوع ورود کرد و جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان بهزیستی برگزار شد.

این فعال حقوق معلولان خاطرنشان کرد: در این جلسه توافق شد که مددجویانِ حذف شده را به چرخه مستمری و حمایت بازگردند. تعداد قابل توجهی برگشتند اما این ۱۳ هزار نفر ماندند دیوان محاسبات قول داد که این تعداد نیز به چرخه حمایتی از انتهای خردادماه بازگردند. ما هر ماه منتظر بودیم که این مستمری‌ها پرداخت شود اما هنوز وصول نشده است. تا اینکه در هفته گذشته متوجه شدیم سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای این موضوع هیچ برنامه‌ای ندارد و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مخصوص تخصیص نداده است. ما همان زمان هم با سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکاتبه کردیم و اعلام کردند که قرار است مشکل حل شود.

مروتی تصریح کرد: جالب این است که این افراد به دلیل اینکه درآمدی ندارند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و به جز یارانه هیچ درآمدی ندارند و به همین دلیل جزو مستمری بگیران سازمان بهزیستی هستند.

وی ادامه داد: جالب این است که سازمان هدفمندی و سازمان برنامه و بودجه هیچ توضیحی در این باره نمی‌دهند؛ سازمان هدفمندی می‌گوید طبق لیست بهزیستی عمل کرده است و پرداخت‌ها صورت گرفته است این درحالی است که این حرف یک حرف دو پهلو است چراکه سازمان بهزیستی لیست مستمری بگیران را مطابق آن چیزی که تا اسفند سال گذشته پرداخت می‌کرده است به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده است و خودش هیچ مسئولیتی نداشته است.

این فعال حقوق معلولان تصریح کرد: ما امیدواریم که دولت چهاردهم این موضوع را حل کند و وزیر کار با یک تلفن این کار را انجام دهد؛ بودجه آنچنانی هم برای این مستمری لازم نیست. منابع این مستمری از حذف یارانه پردرآمدها صورت می‌گیرد بنابراین این بودجه می‌آید و مشخص هم شده است و منابع آن دیده شده و وارد خزانه می‌شود اما نمی‌دانیم مشکل چیست که یکباره تصمیم می‌گیرند نان شب این همه آدم را قطع کنند، آنهم مددجویانی که از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و یا معلول هستند و یا زن سرپرست خانوار و یا سالمند و در تأمین نیازهای اولیه‌شان مانده‌اند.

وی گفت: نمی‌دانیم چطور دولت می‌تواند نسبت به این اخبار بی‌تفاوت باشد؛ این یک سنگ محک بسیار خوبی است برای دولت چهاردهم که در مانیفست‌شان درباره افراد دارای معلولیت، شعار عدالت محوری و رسیدگی به محرومان می‌دهند؛ حال در این مورد خاص مشخص می‌شود که دولت چقدر به شعارهایش پایبند است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/298439

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب