در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

نقدی بر تاثیر معدل در کنکور/ مصوبه‌ای به نفع مدارس غیرانتفاعی/ دختران روستایی، حاشیه‌نشینان و محرومان له می‌شوند!

نقدی بر تاثیر معدل در کنکور/ مصوبه‌ای به نفع مدارس غیرانتفاعی/ دختران روستایی، حاشیه‌نشینان و محرومان له می‌شوند!
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت گفت: بنا به گفته یکی از مدیران شورا در هر تغییر قانونی یک سری از افراد زیر چرخ دنده ها له می شوند منتها صحبت ما این است که افرادی که زیر چرخ دنده له می شوند دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی و ذینفعان این مصوبه نیستند این ها اغلب دانش آموزان مناطق محروم به ویژه دختران مناطق محروم، روستانشین و عشایر هستند.

هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به تجمع روز چهارشنبه دانش‌آموزان در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه تأثیر معدل در کنکور به خبرنگار نجوا خبر گفت: درباره این مصوبه یکسری افراد ذینفع بوده که اتفاقا جزء تصمیم گیرندگان هم هستند و به کمک امکاناتی که دارند به ویژه امکانات رسانه‌ای جو را بسیار غبارآلود کردند. این مصوبه از همان ابتدا پیوست عدالت آموزشی نداشت یعنی برخلاف دستور مقام معظم رهبری، پیوست عدالت نداشت.
وی ادامه داد: درباره این مصوبه گفته شد که چندین هزار صفحه کار پژوهشی و تحلیلی انجام شده است اما به هیچ وجه این کارهای پژوهشی و تحلیلی به دیده بان به عنوان نهادی که بارها درخواست کرده بود که این اسناد را ببیند و همچنین نهادهای ناظر دیگر مانند مجلس ارائه نشد. این مصوبه از همان روز اول از طرف دیده بان و همچنین برخی از نمایندگان مجلس به عنوان یک انحراف بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی مطرح شد که کاملا باعث نهادینه شدن چرخه فقر و باعث افزایش شکاف طبقاتی به وسیله آموزش همگانی خواهد شد و ما داریم نتیجه آن را به عینه می‌بینیم که پیش بینی‌هایمان درست بوده است.
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: یکی از نمایندگان مجلس این مصوبه را جزء بزرگترین انحراف در تاریخ انقلاب اسلامی دانست همچنین نماینده دیگری آن را یک مصوبه طاغوتی نامید. ۲۷۳ نماینده مجلس این مصوبه را برخلاف عدالت و برخلاف آرمان‌های انقلاب و خواست مردم در نامه رسمی به روسای سه قوه اعلام کردند. یکی از طراحان و مدافعان اصلی این مصوبه یعنی آقای کبکانیان گفته بودند که هدف این مصوبه عدالت نبوده است. یکی دیگر از مدیران کل شورا گفته بودند که در هر تغییر قانونی یک سری از افراد زیر چرخ دنده‌ها له می‌شوند منت‌ها صحبت ما این است که افرادی که زیر چرخ دنده‌ها له می‌شوند دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و ذینفعان این مصوبه نیستند این‌ها اغلب دانش‌آموزان مناطق محروم به ویژه دختران مناطق محروم، روستانشین و عشایر هستند.
سبطی تصریح کرد: وقتی یک یا دو روز تعیین می‌شود که در یکسال دانش‌آموزان و طالبان دانشگاه رقابت یکپارچه داشته باشند هر دانش‌آموز دختر و پسری خود را برای آن یک روز آماده کرده و خانواده نیز با او همراهی لازم را دارد و این فرهنگ در میان خانواده‌های ایرانی جا افتاده است اما وقتی کنکور را به ۳۱ کنکور تبدیل می‌کنید یک خانواده روستایی و یا یک خانواده عشایر نمی‌تواند فرزند خود را به ویژه دختران خود را حمایت کند که ۳۱ روز از مناطق کوهستانی صعب العبور به شهر بیاید و آزمون بدهد. این هم از ترابری و هم از نظر امنیتی و مالی خانواده‌ها را نگران می‌کند
وی در توضیح این مطلب ادامه داد: دانش‌آموزان دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم باید سابقه تحصیلی داشته باشند. این سابقه تحصیلی را بچه‌ها ندارند یعنی الان کسی که امسال در آزمون سراسری شرکت کرده و موفق نشود که اغلب داوطلبان هم از این دست دانش‌آموزان هستند. درست که این دانش‌آموزان در سال دهم و یازدهم امتحان داده‌اند اما آموزش و پرورش می‌گوید آن امتحاناتی که گرفته شده از بچه‌ها در آن سال‌ها اعتباری ندارد و این دانش‌آموزان را مجبور می‌کند که با پرداخت هزینه‌های زیاد در خرداد ماه در کنار بچه‌های یازدهمی امتحان بدهند که به این تولید سابقه می‌گویند. این کار کاملا غیرقانونی و غیرشرعی است و دانش‌آموز باید هزینه گزاف بابت هر درس پرداخت کند و در امتحان شرکت کند. این درحالی است که دانش‌آموز سابقه تحصیلی دارند و براساس سابقه تحصیلی توانسته است از کلاس دهم به یازدهم و از کلاس یازدهم به دوازدهم برود. اما در کمال شگفتی و ظلم به دانش‌آموز گفته می‌شود آن نمرات پذیرفته نیست و باید دوباره سابقه تحصیلی تولید کنید.
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد داوطلبان کنکور پشت کنکوری هستند، گفت: بنابراین در سال پیش رو طبق این مصوبه ظالمانه و کارشناسی نشده اگر دانش‌آموز دیپلمه که امسال برای اولین بار کنکور داده است در کنکور قبول نشود باید برای سال یازدهم در تک تک امتحانات خردادماه شرکت کند که شامل ۱۱ امتحان می‌شود تا بتواند سابقه تحصیلی تولید کند بعد برای سال دوازدهم می‌تواند نمره‌هایی را که دوست ندارد ترمیم کند. این مصوبه در دو سال آینده به این تبدیل می‌شودکه دانش‌آموز پشت کنکوری در خردادماه هم برای سال دهم و هم برای سال یازدهم خود سابقه تحصیلی تولید کند؛ در واقع کوچکترین کارشناسی در این مصوبه وجود ندارد.

دانش‌آموزان مناطق محروم زیر چرخ دنده‌های این مصوبه له می‌شوند

سبطی خاطرنشان کرد: این مصوبه به وضوح مشخص بود که راهی است برای اینکه مدارس پولی و دانشگاه‌های پولی به اهداف مالی خود برسند و دانش‌آموزان مناطق محروم که اتفاقا معمولا نخبگان دانشگاهی ما از همین اقشار هستند زیر چرخ دنده‌ها له می‌شوند.
وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم متأسفانه و در کمال تعجب گفتند این مصوبه بسیار کارشناسی شده است و این صرفا براساس آن چیزی است که شنیده‌اند بدون اینکه به آن اشراف داشته باشند و این حق الناس است که به گردن وزیر آموزش و پرورش است چراکه به این موضوع آگاهی ندارند و براساس ادعای دیگران که ذینفعان آن هستند این موضوع را در صدا و سیما مطرح می‌کنند و این باعث می‌شود افرادی که به آقای پزشکیان رأی داده‌اند والدین همین دانش‌آموزانی هستند که در این دو سال عذاب کشیده‌اند و آقای پزشکیان این رای‌ها را به امانت گرفته است و وزیر ایشان نباید نسبت به آقای پزشکیان و وعده‌های ایشان در این حد متناقض عمل کند.
دبیر کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت با تاکید براینکه به دانش‌آموزان در این موضوع ظلم بسیاری شده است، گفت: علت اینکه تعدادی از دانش‌آموزان در برابر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تجمع کرده‌اند این است که دو هفته فقط باقی مانده است که تکلیف بچه‌های ۱۴۰۳ مشخص شود که آیا قرار است این نمره‌هایی که درباره آن‌ها این همه شائبه وجود دارد در تعیین رتبه نقش داشته باشد یا خیر؛ ما از رئیس‌جمهور خواهش می‌کنیم که سریعتر به داد بچه‌هایی برسند که به ایشان رأی داده‌اند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/308494

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب