گزارش «نجواخبر» از عرش به فرش عشقی؛

پس‌لرزه‌های عشقی در بورس/ همایون دارابی: نظارت بر عملکرد مدیران بورس افزایش یابد

پس‌لرزه‌های عشقی در بورس/ همایون دارابی: نظارت بر عملکرد مدیران بورس افزایش یابد
افشای غیرمنتظره نامه سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد درباره وام‌هایی که هیئت مدیره سازمان بورس دریافت کردند، شب گذشته اولین قربانی خود را گرفت و بورس امروز کار خود را بدون ریاست عشقی آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار «نجوا خبر»؛ انتشار تصویر نامه سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد پنج شنبه گذشته نشان می‌داد که پنج عضو شورای عالی بورس با مصوبه‌ای ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به خودشان وام داده‌اند؛ نامه‌ای که محتوایش تا این لحظه تالار شیشه‌ای را لرزانده است.

محتوای نامه نشان می‌داد که رئیس هیئت مدیره سازمان بورس به خود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با دوره بازگشت ۱۰ساله و سود چهار درصد وام داده است.

همتی: اجازه ویژه خواری نمی‌دهیم

اولین واکنش به افشای این نامه را عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد داشت که در یک توییت نوشت: «برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری نمی‌دهیم». وزیر اقتصاد در این دستور خواستار رسیدگی به پرداخت وام قرض‌الحسنه هیئت مدیره بورس شد.

مجید عشقی: دروغ بزرگ است!

مجید عشقی در آغازین لحظات شروع این جریان در مصاحبه‌ای این وام را «دروغ بزرگ» خواند، اما این رسوایی بزرگ موجب شد استعفا دهد و شب گذشته در جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد استعفای او پذیرفته شد.

محمدپور: وام میلیاردی تخلف است/ سلیمی: عشقی، عشقی کار می‌کند

انتشار این نامه واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. محمدپور، عضو ناظر شورای عالی بورس، وام میلیاردی با سود ۴ درصدی را یک تخلف دانست؛ ماجرایی که صدور دستور مهم همتی را به دنبال داشت.

همچنین محسن علیزاده، عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس به تاریخ تصویب این مصوبه اشاره کرد و نوشت: «تاریخ مصوبه پرداخت وام به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در شورای عالی بورس هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ است و این تاریخ دقیقاً یک روز پس از اتمام مأموریت اینجانب به عنوان ناظر در شورای عالی بورس است، اما به نظر می‌رسد این مصوبه به پیشنهاد دبیر شورای عالی بورس یعنی آقای عشقی، رئیس سازمان بورس برای اعضای هیئت مدیره سازمان بورس مطرح و تصویب شده است.»

همچنین علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با انتشار توییتی نوشت: «عشقی بورس را عشقی اداره می‌کند.»

پایان سه‌ساله عشقی

صبح روز گذشته عشقی استعفای خود را به رئیس شورای عالی بورس داد و شب گذشته پرونده ریاست او بسته و پرونده وام میلیاردی او باز شد! هرچند بورس تا انتخاب رئیس جدید بدون سرپرست اداره می‌شود.

البته پای مجلسی‌ها هم به این پرونده باز شده و رئیس کمیسیون اقتصادی در این مورد گفته: «باید موضوع پرداخت وام‌های نجومی از سوی برخی سازمان‌ها و نهادها به کارکنان خود مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود این کار برچه اساسی انجام می‌شود.»

دارابی: جایگاه بازار سرمایه تقویت شود

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «نجوا خبر» گفت: پس از استعفای مجید عشقی، مسئله مهم تقویت جایگاه بازار سرمایه است. دولت در شرایط خوبی نیست و برای انتخاب یک فرد برای نهاد متولی بورس، گزینه‌های محدودی دارد.

وی ادامه داد: فرایند تغییرات بازار سرمایه و فرصت جبران آسیب‌هایی که بازار سرمایه در طول چند سال گذشته دیده، باید وجود داشته باشد.

دارابی با تاکید بر اهمیت نظارت بر عملکرد سازمان بورس گفت: بورس نیازمند تفکیک نهاد ناظر از نهاد اجرایی است و متأسفانه مرز نظارت و اجرا در بازار سرمایه به‌طور دقیق مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای کنترل تضاد منافع و رفع مشکلات موجود، باید نظارت بر عملکرد مدیران و جداشدن نهاد ناظر از نهاد مجری را مدنظر قرار داد، گفت: داشتن تعامل با بازار و سرمایه‌گذاران، ناشران، نهادهای مالی، رسانه‌ها، دولت و سایر بخش‌ها با درنظرگرفتن منافع ملی، صنایع و مخصوصا سهامداران خرد، چیزی است که انتظار می‌رود سکاندار جدید، آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/308577

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.