دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با نجوا خبر:

انتقاد از برخورد نادرست دانشگاه علوم پزشکی البرز/ احضار و تهدید پرستاران، راه‌حل مشکلات نیست

انتقاد از برخورد نادرست دانشگاه علوم پزشکی البرز/ احضار و تهدید پرستاران، راه‌حل مشکلات نیست
دبیرکل خانه پرستار گفت: برخوردهای حراست دانشگاه علوم پزشکی البرز با پرستاران صحیح نیست.

«محمد شریفی مقدم» دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با نجواخبر درباره برخورد حراست دانشگاه البرز با پرستارانی که معترض بودند گفت: این راهی بود که مسئولان در مقابل جامعه پرستاری گذاشته‌اند یعنی موقعی که برای انجام یک کار بسیار سخت و پرخطر که دارای خطر مرگ است به یک پرستار ۱۲ میلیون می‌دهید و بعد برای پرداخت همین ۱۲ میلیون تومان هم پرستار با مشکلات زیادی مواجه است، پرستار چاره‌ای جز اعتراض ندارد.
وی با اشاره به مرگ و میر پرستاران در زمان کرونا گفت: در زمان کرونا ما بیشترین مرگ و میر را در بین پرستاران نسبت به جمعیت‌مان در جهان داشته‌ایم ضمن اینکه در طول زمان همکاران ما دچار مرگ و میر ناشی از کار می‌شوند یا ممکن است به بیماری‌هایی مانند ایدز یا هپاتیت و یا سل به دلیل برخورد با بیمار مواجه شوند و این از مشکلات و سختی‌های کار پرستاری است.
دبیرکل خانه پرستار گفت: پرستاران راه‌های مختلف را انتخاب می‌کنند این راه‌ها را هم سیستم پیش روی پرستاران قرار داده است؛ وقتی پرستار می‌بیند می‌تواند در اروپا ۴ هزار دلار درآمد داشته باشد چرا باید انتخاب کند که در اینجا ۲۰۰دلار بگیرد آن هم با مشکلات فراوانی که برایش ایجاد می‌کنند. تعداد زیادی از پرستاران ما مهاجرت کرده‌اند بخشی از پرستاران ترک شغل کرده‌اند و به کارهای آزاد روی آورده‌اند در یکی از شهرها پرستاران را تعلیق کرده‌اند و پرستاران در مدت تعلیقی‌شان به کار آزاد روی آورده‌اند و اتفاقا درآمد بیشتر و مشکلات کمتری داشته‌اند. همچنین برخی از پرستاران که سراغ کار آزاد نمی‌روند در سیستم‌های اداری مشغول به کار می‌شوند اما مهم‌ترین موضوع این است که باید مسئولان هم باید به آن توجه داشته باشند این است که الان ما بیش از ۵۰ هزار پرستار بیکار داریم که ترجیح می‌دهند در خانه بمانند اما سرکار نروند.
۵۰ هزار پرستار ترجیح می‌دهند خانه‌نشین باشند تا در بیمارستان کار کنند
شریفی مقدم خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه ما ۱۰۰هزار پرستار نیاز داریم اما در مقابل ۵۰ هزار پرستار داریم که ترجیح می‌دهند خانه‌نشین باشند تا در بیمارستان فعالیت کنند. گروهی هم که در بیمارستان هستند نسبت به وضعیت شغلی‌شان متعرض هستند. اما در کرج و استان البرز تا جایی که ما دیدیم برخوردهای حراست دانشگاه البرز با پرستاران بیش از سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده است.

وی ادامه داد: چند روز پیش یکی از همکاران در استان البرز با ما تماس گرفته بود و می‌گفت مرتب از دانشگاه و شماره‌های خصوصی به ما زنگ می‌زنند و تهدید می‌کنند که باید به کار بازگردید و گرنه تعدیل می‌شوید و از کار اخراج می‌شوید، همسرم هم به آن‌ها گفته است که من دیگر اجازه نمی‌دهم خانمم که پرستار است به سر کار بیاید چراکه در این مدت که سه الی چهار روزه که در خانه است آرامش به خانه ما بازگشته است و بچه‌ها راحت هستند و دیگر هم به ما زنگ نزنید.

برخوردهای حراست دانشگاه البرز از سایر مناطق کشور با پرستاران شدیدتر بوده
دبیر کل خانه پرستار با تاکید بر اینکه برخوردهای حراست دانشگاه البرز از سایر مناطق کشور با پرستاران شدیدتر بوده است، گفت: مقصر دانشگاه است که پرستار اعتراض می‌کند. چرا باید پرستار ۷ ساعت کار کند که در نهایت برای این ۷ ساعت ۱۵۰ هزار تومان به او اضافه کار بدهند. اگر کسی هم قرار است مواخذه و احضار شود رئیس دانشگاه است که نیروی لازم را تأمین نکرده است و یا نمی‌تواند نیروی لازم را تأمین کند و نیروهایی را هم که دارد با روش ارعاب و تهدید از دست می‌دهد و بیمارستان‌ها نسبت به قبل خالی‌تر می‌شود.
شریفی مقدم تصریح کرد: این روش احضار و تهدید اصلا جواب نمی‌‌دهد و اینکه در حال حاضر بیمارستان‌های ما خالی از پرستار شده‌اند به دلیل همین راه‌هایی است که مسئولان دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و وزارتخانه در دوره‌های گذشته داشته‌اند و این کار مسئولان نتیجه عکس می‌دهد. بیشترین گزارشات از برخوردهای حراستی و مدیریتی از دانشگاه علوم پزشکی البرز است.
وی تاکید کرد: مدیریت دانشگاه البرز ضعف مدیریتی خود را نباید با فشار بر پرستار جبران کند و قطعا این کار نتیجه عکس خواهد داد و ما از مسئولان جدید وزارت بهداشت می‌خواهیم زودتر تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها را انجام دهند. ما از وزیر محترم می‌خواهیم که نسبت به دانشگاه البرز زودتر ورود کرده و اگر قصد تغییر دارند زودتر انجام دهند تا مشکلات بیشتر نشده است.
دبیرکل خانه پرستار در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دستگیری پرستاران در مشهد گفت: ما وقتی این ماجرا را به دکتر ظفرقندی و مدیرکل حوزه وزارتی اطلاع دادیم و گفتیم دو روز است که پرستاران به دلیل اعتراض بازدداشت شده‌اند دکتر صادق نیت گفتند که یک ساعت هم نباید پرستار به دلیل مسائل صنفی بازداشت شود و نباید چنین برخوردی شود و با اینکه روز تعطیل بود اما با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتند و با مداخله‌ای که انجام دادند با اینکه روز تعطیل هم بود اما فردای آن شب پرستاران آزاد شدند.

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: در واقع اتفاقاتی که در دانشگاه علوم پزشکی البرز افتاده است با سیاست‌های مدیریت جدید در وزارت بهداشت کاملا متفاوت است و منافات دارد. ما چندین جلسه هم با مسئولان وزارتخانه داشته‌ایم و آن‌ها به شدت پیگیر هستند تا این مشکلات رفع شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/308692

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب