عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با «نجوا خبر»:

نرخ انرژی برای فولادسازان به شدت افزایش یافته است/ کمبود انرژی سدی در برابر رشد صنعت فولاد

نرخ انرژی برای فولادسازان به شدت افزایش یافته است/ کمبود انرژی سدی در برابر رشد صنعت فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: فولادی ها نسبت به عدم رعایت عدالت در توزیع خاموشی‌ها و حتی دریغ برق تولیدی نیروگاه‌های خود گلایه دارند.

کمبود و قطعی های مکرر برق یکی از موانع و چالش های اساسی تولید فولاد در کشور طی امسال بود که به همین دلیل، بسیاری از فولادسازی‌ها به میزان تولید گذشته خود در ماه‌های ابتدایی سال دست نیافتند و از برنامه خود عقب ماندند. به طوری که وحید یعقوبی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اذعان کرده که به دلیل چالش‌های ناشی از محدودیت‌های برق و ناترازی‌های انرژی، دو ساعت قطعی برق در واحدهای تولیدی این صنعت، ۸ ساعت تولید را متوقف می‌کند.
گلایه از عدم رعایت در توزیع خاموشی‌ها میان صنایع
امین ابراهیمی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همین راستا با گلایه از عدم رعایت عدالت در توزیع خاموشی‌ها و حتی دریغ برق تولیدی نیروگاه‌های خود فولادسازان گفت: بیشترین محدودیت تأمین و قطعی های مکرر برق برای صنعت فولاد و فولادسازان رخ می‌دهد.
وی با اشاره به نیاز برق فولادسازان گفت: این میزان ۴۰۰۰ مگاوات است که البته این مقدار تولید برق چه بسا بیشتر از آن ظرفیت تولید برق توسط صنایع فولادی انجام شده است اما برق نیروگاه‌های خودتأمین فولادسازان هم به آن‌ها داده نمی‌شود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به محدودیت های شدید برقی در تیرماه گفت: محدودیت‌های شدید برقی برای فولادی‌ها موجب شد سال گذشته ارزش تولید ازدست رفته صنایع فولادی ۳۰ همت برآورد شود.
افزایش چند برابری نرخ انرژی برای فولادسازی ها
ابراهیمی با بیان اینکه قیمت انرژی برای فولادی‌ها طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، در مورد جزئیات این قیمت‌ها گفت: قیمت آب ۳۰ برابر، گاز ۲۰ برابر و برق ۱۵ برابر افزایش یافته است.
وی افزود: فولاد میانی مزیت فولاد کشور است که سال‌هاست در این مسیر دچار خسران می‌شود. این در حالی است که باید بر این مزیت‌ها تکیه کنیم؛ در غیر این صورت در این حوزه هم با ناترازی مواجه می‌شویم. صنعت فولاد به دلیل خام‌فروشی ها، سال‌هاست که از این حوزه، دچار آسیب جدی شده است.
فولادی‌ها در نوک پیکان خاموشی ها
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مشکلات صادرات فولاد گفت: ۹۹.۹ درصد مشکلات صادرات تا مرزهای ایران است و سنگ‌هایی است که محدودیت‌های دولتی مقابل پای صادرکنندگان می‌اندازند و تنها ۰.۱ درصد مربوط به مسائل خارجی است. هرچند ما مسیرهای صادرات را پیدا کرده‌ایم و آن را می‌شناسیم اما مشکلات و موانع داخلی مانع بزرگ جدی بر سر صادرات است.
ابراهیمی مشکلات فولادسازی‌ها را این گونه شرح داد: اختلاف ارز نیما و آزاد، سیاست‌های صادراتی، کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی و... ضربه اصلی را به تولیدکنندگان بزرگ فولاد زده‌ است.
وی افزود: نرخ پرداختی انرژی برای فولادی‌ها ۱۰ برابر سیمانی‌هاست، این در حالی است که در هنگام خاموشی‌ها، فولادی‌ها در نوک پیکان قطعی برق هستند. باید در زمان قطعی برق عدالت میان صنایع رعایت شود. این در حالی است که سال‌هاست شاهد این بی عدالتی هستیم.
کمبود انرژی سدی در برابر رشد صنعت فولاد
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه ما نیازمند مدیریت مصرف برق و نه مدیریت خاموشی هستیم، خاطرنشان کرد: چالش‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند انرژی و خودتحریمی نقش فولاد را در اقتصاد کشور کمرنگ کرده است؛ به طوری که براساس چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز ۱۴۰۴ قرار بود تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد، اما کمبود انرژی تاکنون مانند سدی در برابر رشد صنعت فولاد عمل کرده است.
ابراهیمی با اشاره به ظرفیت بالای فولادسازی‌ها برای تولید بیشتر گفت: برای تولید ۵۰ میلیون تن محصولات فولادی در کشور ظرفیت‌سازی شده است، این در حالی است که اما متأسفانه فولادسازان به دلیل محدودیت انرژی نمی‌توانند به این ظرفیت دست پیدا کنند. در واقع در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز سبب شده است که آنها نتوانند به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برسند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/308719

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.