«نجوا خبر» گزارش می دهد؛

چرا نان گران شد؟/ از گرانی 25 درصدی تا کم فروشی نانوایان

چرا نان گران شد؟/ از گرانی 25 درصدی تا کم فروشی نانوایان
قیمت نان در حالی در استان های مختلف تا 25 درصد گران شده که سریال گرانی و کوچک شدن قرص های نان به تهران نیز رسیده است و هم اکنون علاوه بر گرانی شاهد تخلفات نانوایان از جمله کم فروشی یا گران فروشی هستیم.

به گزارش نجوا خبر؛ هفته اول مرداد ماه زنگ گرانی نان در کشور از مشهد به صدا درآمد. خبر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نان در مشهد خبرساز شد و نرم نرمک به سایر استان‌ها همچون لرستان، هرمزگان و قزوین نیز رسید. این در حالی بود که رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، در همان زمان توضیح داد که این افزایش قیمت مربوط به مشهد نیست و قرار است در همه کشور، اجرا شود. سخنی که معاون اقتصادی استانداری تهران سریع به آن واکنش نشان داد و گفت: هنوز برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان در تهران وجود ندارد. اما این موضوع تنها آغاز مسیر گرانی نان در سایر استان‌ها بود.

وزارت اقتصاد: برنامه جدیدی برای گرانی نان نداریم!

قیمت نان در ابتدای سال خبرساز شده بود و در واکنش به این خبر، وزارت اقتصاد در اردیبهشت ماه و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ برنامه جدیدی هم برای افزایش قیمت آرد ندارد. در متن اطلاعیه گفته شده است: «یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد.»

این در حالی بود که از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ دولت، با هدف جبران هزینه واحدهای نانوایی به آنان کمک‌هزینه می‌دهد؛ یعنی هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده روی کارت‌خوان‌های هوشمند را به عنوان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کند؛ البته این درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافته بود. اما ماجرا از چه قرار است و نان چرا گران شد؟

افزایش هزینه نانوایی‌ها موجب گرانی نان شد

رئیس کانون صنایع آرد ایران در گفت‌وگو با «نجوا خبر» با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان در دولت سیزدهم گفت: خبر افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌هاست.

حسین یزدجردی با اشاره به اینکه گرانی نان تنها مختص به یک استان نیست، گفت: قیمت‌های جدید نان در سراسر کشور با تغییرات افزایشی در حال به‌روزرسانی است.

استانداری‌ها برای گرانی نان تصمیم می‌گیرند

رئیس کانون صنایع آرد ایران در مورد شیوه قیمت‌گذاری نان در استان‌های مختلف گفت: تعیین قیمت نان از سال ۱۴۰۱ به بعد، به استانداری‌ها واگذار شد؛ بنابراین آرد به صورت سراسری در کشور قیمت‌گذاری می‌شود، اما قیمت نان در هر استان جداگانه تعیین و اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت مؤلفه‌های تولید نان در کشور نانوایان درصدد افزایش قیمت نان برآمدند، گفت: گرانی نان که استان به استان اعمال می‌شود به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌هاست، نانوایان به دلیل افزایش حقوق و دستمزد و موارد مشابه درخواست افزایش قیمت نان را به استانداری‌ها برده‌اند.

سیاهه قیمت نان

رئیس کانون صنایع آرد ایران در مورد قیمت نان لواش نیز گفت: بر اساس ابلاغیه جدید وزارت کشور قیمت هر عدد نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ به ۷۰۰ تومان و لواش نوع دو نیز از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان تغییر یافته است. این در حالی است که سریال گرانی‌ها در همه استان‌ها در حال تکرار است و در این میان شاهد تخلف برخی نانوایان در کم فروشی نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل قیمت نان از دست دولت خارج شده است، افزود: خبر افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در برخی استان‌ها در حالی دست به دست می‌چرخد که بسیاری از نانوایی‌ها در کشورمان، از مدت‌ها قبل نرخ نان را افزایش داده بودند. بنابراین کنترل قیمت نان از دست دولت خارج شده، زیرا اصلِ سیاست‌های حمایتی ازسوی دولت در این سال‌ها اشتباه بوده است. در عین حال، کوچک شدن قرص های نان و کم فروشی نانوایان، مشکل بزرگ دیگری است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم تلاش کرد طرح هوشمندسازی آرد و نان را اجرا کند در حالی که این طرح، طرح خوبی نبود و نتایج منفی به دنبال داشت و به صنعت آرد و نان لطمه بزرگی وارد کرد. این طرح فقط برای دولت هزینه درست کرد و نتیجه مثبتی به دنبال نداشت.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/308952

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.