قائم مقام "هلدینگ همتا صنعت" گفت: سیاستهای نادرست و تصمیمات خلقالساعه در وزارت صمت و بانک مرکزی، تولید کننده و فعال صنعتی در این حوزه را شگفتزده کرده است و به همین دلیل پیشبینی تولید محقق نشده است.
به گزارش نجوا خبر؛ محصولات بلانتون، با تنوع بالا و داشتن بیش از ۸۵۰ نمایندگی فعال در سراسر کشور و همینطور بیش از ۱۲۰۰ مرکز فروش جزء تولیدکنندگان برتر لوازم خانگی کشور محسوب میشود. با عباس ابهری، قائم مقام هلدینگ همتا صنعت (بلانتون) در خصوص فعالیت این شرکت مطرح لوازم خانگی در کشور به گفتوگو نشستیم که در ادامه این گفتوگو را میخوانید؛
ایلنا: با توجه به تبلیغات محیطی شرکت "بلانتون" استقبال از تولیدات این شرکت را چطور ارزیابی میکنید؟
ابهری: حضور بلانتون در عرصه تبلیغات محیطی اخیراً در دستورکار قرار گرفته است و در استراتژی تبلیغاتی گروه "همتا صنعت" و "بلانتون"، استفاده از المانهای تبلیغات محیطی به عنوان یکی از ابزارهای برندینگ و توسعه برند در نظر گرفته شده است. از این رو با توجه به این نوع استراتژی بازخورد استقبال و نتایج حاصل از این تبلیغات، در ماههای آتی قابل استحصال خواهد بود. اما در نگاه کلی این روش به عنوان یکی از متدهای شناساندن بیشتر برند و تبلیغات در کشور در حال استفاده است و نتایج آن مثبت ارزیابی شده است.
ایلنا: عملکرد شرکت "بلانتون" در ۶ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
ابهری: با توجه به روشهای فروشی که در سال ۱۴۰۳ اتخاذ شده است و استفاده از مکانیزمهای مختلف عرضه کالا، در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ توانستهایم به میزان قابلتوجهی به اهداف فروش خود نزدیک شویم. قطعا نمیتوانیم ادعا کنیم که به اهداف پیش بینی شده به صورت کامل دست پیدا کردهایم، زیرا همانطور که بارها از قبل اعلام کردهایم، سیاستهای نادرست و تصمیمات خلقالساعه در وزارت صمت و بانک مرکزی، تولید کننده و فعال صنعتی در این حوزه را شگفتزده کرده است.
این تصمیمات باعث توقف ثبت سفارشات میشود و اگر برنامه پیشنهادی تولید هم ارائه و تأیید شود به دلیل سهمیهبندی ارزی، منابع ارزی به میزان کافی اعطاء نمیشود و زمانبندی ۶۰ روزه برای تأیید اولویت مطرح میشود. بعد از آن هم به یکباره اعلام میشود که تعیین اولویت دفتر تخصصی و ... همه بیاثر است و تماماً به صورت سیستمی انجام میشود. هم اکنون ۳ تا ۴ ماه است که هیچ تولیدکننده و شرکتی نتوانسته است، ارز مورد نیاز خود را برای اجزاء و قطعات خط تولید خود تأمین کند و به پیشبینیهای تولید خود برسد.
نکته اینجاست که اگر صحبت از سهمیه ارزی شش ماهه دوم سال هم بشود، استناد به عملکرد ارزی شش ماهه اول میکنند که به دلایل بالا گفته شد، اما از سوی وزارت صمت امکان تحقق آن نبوده است و سؤال این است که آیا تولید امسال مطابق با همان برنامههایی که به ضرب عدم تأیید ثبت سفارش از تولید کننده اخذ شد، قابل تحقق خواهد بود؟
بنده یقینا عرض میکنم که یا برخی از دوستانی که در وزارت صمت هستند، نمیدانند تولید و برنامهریزی چیست یا تعمداً تلاش میکنند که کمر تولید داخل شکسته شود و بازار واردات بی رویه آغاز شود. همه هم به بهانه یک تک جمله پر طمطراق است «مدیریت منابع ارزی محدود در کشور».
ایلنا: "بلانتون" تا چه میزان در رسیدن به اهداف عالیه خود موفق بوده است؟
ابهری: در حوزه فروش به منظور شناخت معضلات و پیدا کردن حلقه مفقوده در بازار، با استفاده از روشهای تأمین مالی و ایجاد تحرک تقاضا در سطح مصرف، توانستهایم به سهم قابلتوجهی از برنامه خود دست یابیم اما در حوزه تولید با توجه به مشکلات پیش گفته شده، یقیناً با رکود و کاهش تولید، نسبت به سال قبل روبهرو خواهیم بود. با این حال در تلاشیم با راهاندازی فاز ۲ کارخانه و همچنین توسعه شبکه فروش و صادرات محصولات خود، از این شرایط رکود و انقباض خارج شویم.
ایلنا: فعالیت فروشگاههای بزرگ از جمله شهر لوازم خانگی، سرای خانگی، ایوان و.. تا چه اندازه توانسته است بر افزایش تولید شرکت "بلانتون" تأثیر داشته باشد؟
ابهری: در نگاه اول حضور این نوع فروشگاهها جزء جدانشدنی از دنیای آینده خواهد بود. اما چنانچه همین رویه ادامه پیدا کند و انحصار این فروشگاهها شکسته نشود، هر جایی که میبینید فقط صحبت از همین چند فروشگاه اصلی است که کل بازار را تحت سیطره خود قرار دادهاند. ضمن آنکه زمانیکه تبلیغات این شرکتها را در تمام رسانههای کشور میبینیم، نوعی زنگ خطر برای صنعت محسوب میشود که تولید کننده باید تمام اختیار بازار فروش خود را با سیاستهای قیمت گذاری و عرضه این مجموعهها پیش ببرند، به همین جهت لازم است در توسعه و حضور این فروشگاهها تدبیر لازم صورت گیرد.