در گفت‌وگو با نجوا خبر طرح شد؛

معادن، قتلگاهی برای کارگران/ چطور وزیر کار می‌گوید «حادثه» بوده است؟!

معادن، قتلگاهی برای کارگران/ چطور وزیر کار می‌گوید «حادثه» بوده است؟!
یک فعال کارگری گفت: آسیب‌های نیروی کار در کارگاه‌های ایران به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است بنابراین، باید فکر اصولی برای این مسئله بکنیم، به‌ویژه در معادن, واقعاً معادن به دلیل تکرار این حوادث به یک قتلگاه برای کارگران تبدیل شده‌اند و باید تمهیدات و سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود.

حمید حاجی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار نجواخبر درباره انفجار در معدن طبس و کشته و مصدومیت حدود ۷۰ کارگر در این معدن گفت: این اتفاق و حادثه موجب تأسف عمیق است، زیرا جان نیروی کار به‌راحتی در این معادن از بین می‌رود. این حوادث مسبوق به سابقه هستند و متأسفانه بارها شاهد فوت تعدادی از کارگران در معادن در سال‌های اخیر بوده‌ایم. در کشور ما، برخی از کارگاه‌ها، به‌ویژه معادن و کارگاه‌های ساختمانی، جزو ناایمن‌ترین کارگاه‌ها محسوب می‌شوند که منجر به صدمات، قطع عضو و فوت بسیاری از کارگران شده‌اند.
وی ادامه داد: آسیب‌های نیروی کار در این کارگاه‌ها به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است بنابراین باید فکر اصولی برای این مسئله بکنیم، به‌ویژه در معادن؛ واقعاً معادن به دلیل تکرار این حوادث به یک قتلگاه برای کارگران تبدیل شده‌اند و باید تمهیدات و سیاست‌های جدیدی اتخاذ شود.
این فعال حوزه کارگری با بیان اینکه کار در معادن و کارگاه‌های ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است، تصریح کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور مقررات قانونی و آیین‌نامه‌های متعددی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. قانون کار جمهوری اسلامی برای مشاغل سخت و زیان‌آور شرایط ویژه‌ای تعریف کرده است. بخشی از قانون کار مربوط به شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار است که علاوه بر رعایت استانداردها و صیانت از سرمایه‌های مادی کشور در کارگاه‌ها، بحث ایمنی، بهداشت کار و صیانت از نیروی انسانی مورد تأکید قرار گرفته و علاوه بر شورای عالی حفاظت فنی که در سطح وزیران و نهادهای حاکمیتی شکل گرفته است در خود کارگاه‌ها به ویژه کارگاه‌های سخت و زیان‌آور، باید کمیته‌ای برای بهداشت و حفاظت فنی تشکیل شود که به‌طور مداوم وضعیت را رصد کند. نمایندگان کارگری و افراد متخصص باید در این کمیته حضور داشته باشند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌های متعددی نیز برای ایمنی و بهداشت کار در معادن وجود دارد و نظارت و بازرسی کار نیز باید به‌عنوان یک مکانیزم حاکمیتی مورد توجه قرار گیرد و به صورت تخصصی وزارت کار مسئول نظارت و بازرسی در این حوزه است.

وی ادامه داد: متأسفانه، در روزهای اخیر، اظهارات متفاوتی از نمایندگان دولت، به‌ویژه وزیر کار، مشاهده کرده‌ایم و افراد دیگری از وزارت کار نیز در بخش‌های استانی و همچنین در تهران اظهارنظر کرد‌ه‌اند که کاملا متناقض بود و نشان‌دهنده عدم وجود سیاست متوازن و متعادل در این موضوع است. آقای وزیر کار اعلام کردند که این یک حادثه است، در حالی که ما به هیچ وجه این موضوع را قابل قبول نمی‌دانیم.
او افزود: کار در معادن به‌عنوان یک کار سخت و زیان‌آور باید همراه با نظارت‌های دقیق و تست‌های فنی باشد و قبل از انجام کار باید مسائل ایمنی و حفاظت فنی مورد بررسی قرار گیرد.که این موضوعات صورت نگرفته و حرف آقای وزیر به هیچ وجه قابل قبول نیست. حتما اهمال‌کاری‌ها و ضعف‌های نظارتی در معدن طبس وجود دارد که موجب حوادث و فوت کارگران شده. این ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه کارگری و خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید. بنابراین ما دچار ضعف‌های سیستماتیک درخصوص نظارت و بازرسی هستیم.
این فعال حوزه کارگری خاطرنشان کرد: انتقاد دیگری که باید مطرح شود، بحث منفعت‌طلبی و سودآوری در بخش معادن است. در سال‌های اخیر، واگذاری معادن و صدور پروانه‌های بهره‌برداری بدون رعایت ایمنی و استانداردهای لازم صورت گرفته است. باید این موارد به‌دقت بررسی و ارزیابی شوند وقتی برای نیروی کار ارزش قائل نمی‌شویم، طبیعی است که در رعایت حفاظت فنی و ایمنی، اهمال‌کاری‌هایی صورت گیرد که منجر به وقوع چنین حوادثی شود. باید به نیروی انسانی و کارگران توجه بیشتری داشته باشیم و شرایط کاری و دستمزد آن‌ها را به‌دقت مورد بررسی قرار دهیم
به گفته حاج اسماعیلی، دولت اجازه نداده است که خود کارگران و نمایندگان آن‌ها در کمیته‌ها حضور فعالی داشته باشند و بتوانند پیگیر موضوعات مربوط به ایمنی و حفاظت فنی باشند.
وی ادامه داد: باید استانداردها را رعایت کنیم؛ اتفاقاتی که افتاد نشان دهنده این است که دچار ضعف و کاستی هستیم و باید بپذیریم که دولت مسئول اصلی این خسارت‌ها و آسیب‌هایی است که به نیروی کار وارد می‌شود.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/309005

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.