مرگ ده‌ها نفر بر اثر مسمومیت الکلی در یکسال گذشته/ کدام استان‌ها رکورددار مرگ و میر بوده‌اند؟

مرگ ده‌ها نفر بر اثر مسمومیت الکلی در یکسال گذشته/ کدام استان‌ها رکورددار مرگ و میر بوده‌اند؟
در روز‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد شمار بیمارانی که مسمومیت آنان ناشی از استفاده از مشروبات الکلی (اتانول و متانول) است، به ۳۱ نفر رسیده است

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، این روز‌ها خبر مسمومیت‌های الکلی جان تازه گرفته است. گرچه این اخبار اصلاً خوشایند نیست اما ماجرای خبرساز امروز جامعه است.

مسمومیت الکلی در افراد معمولاً با علائمی ازجمله ضعف، بی‌حالی، تاری دید، اضطراب و بی‌قراری راهی مراکز درمانی می‌شوند.
در روز‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد شمار بیمارانی که مسمومیت آنان ناشی از استفاده از مشروبات الکلی (اتانول و متانول) است، به ۳۱ نفر رسیده است و در چند روز گذشته ۹ بیمار به دلیل مسمومیت شدید جان خود را از دست داده‌اند.
دادستان همدان خبر داده است در چند روز اخیر ۲۰ نفر در این شهر دچار مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی شده‌اند و از این تعداد متأسفانه ۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. ١٠ نفر از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این مشروبات در همدان نیز دستگیر شده‌اند.

پیش از آن در رشت هم مشروبات الکلی مسموم جان ۹ نفر را گرفته بود. ۱۳ نفر هم در مازندران قربانی این بازی مرگبار شده بودند؛ شش نفر در آمل و هفت نفر در کلاردشت. رئیس‌کل دادگستری گیلان گفته بود که یک تولیدکننده مشروبات الکلی تقلبی، دو توزیع‌کننده و همچنین صاحب یک رستوران در رشت بازداشت شدند و تولیدکننده این مشروبات با‌ اتهام قتل عمد روبه‌رو است.
پیش از این نیز ۲۹ پزشک در یک میهمانی در باغی در اطراف شیراز، به دلیل مصرف مشروبات دست‌ساز مسموم شدند؛ بر اثر این حادثه، یکی از این پزشکان جان باخت و چند نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. چندی بعد اعلام شد که شرکت‌کنندگان در میهمانی، پزشکان سرشناس استان فارس بودند. پس از این ماجرا اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد باغی که پزشکان شیرازی در آن به دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم شده بودند، پلمب شده و صاحب باغ که تهیه‌کننده مشروبات بوده نیز دستگیر شده است.

دی‌ماه سال گذشته هم دادستان انقلاب شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی گفته بود دست‌کم ۲۳ نفر به دلیل عوارض مسمومیت الکلی به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته صابر جعفری‌، از این تعداد سه نفر جان خود را از دست دادند و ۲۰ نفر در بیمارستان بستری شدند.
محمد مالمیر، مدیرکل پزشکی قانونی همدان، روز دوشنبه ۱۶ مهر گفت: مسمومیت الکلی طی روز‌های گذشته موجب مرگ ۱۱ نفر در ۲ شهرستان این استان شد که شامل ۱۰ مرد و یک زن می‌شود.
۹ نفر از جان باختگان ناشی از مسمومیت الکلی مربوط به شهرستان همدان شامل هشت مرد و یک زن می‌شود، همچنین ۲ نفر از جانباختگان مربوط به شهرستان کبودرآهنگ است.
وی با بیان اینکه سن جانباختگان ناشی از مسمومیت الکلی بین ۱۹ تا ۶۷ سال است، یادآوری کرد: سال گذشته یازده نفر و سال ۱۴۰۱ طبق گزارش‌های موجود ۲۳ نفر بر اثر مسمومیت الکلی جان خود را در استان همدان از دست دادند و این آمار از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان ۱۱ نفر ثبت شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان اظهار کرد: الکل جزء پنج فاکتور بسیار خطرناک برای سلامت به شمار می‌آید و میزان و غلظت الکل مورد استفاده در مشروبات می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
مالمیر همچنین با بیان اینکه متانول فقط از طریق دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص است، گفت: سوء مصرف و اعتیاد به الکل یکی از عوامل بروز اختلالات روانی و بروز بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی نظیر نزاع، حوادث ترافیکی و دیگر جرائم است.
وی تأکید کرد: افراد سودجو برخی مواقع خواسته یا ناخواسته به مشروبات الکلی متانول اضافه می‌کنند که نوشیدن الکل‌اتیلیک یا متانول موجب بروز اختلال در ناحیه چشم شده و زیاده روی در مصرف آن، نابینایی و در نهایت مرگ فرد را در پی دارد.
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان افزود: مصرف مشروبات الکلی همزمان با دارو‌های مخدر از جمله ترامادول را در برخی مواقع شاهد هستیم که خطرات زیادی را به دنبال داشته و باعث مرگ فرد می‌شود.
همچنین رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه گفت: بیشترین تعداد بستری این بیماران بدحال در بیمارستان امام رضا (ع) آمل به تعداد ۶ نفر و بیمارستان طالقانی چالوس به تعداد سه نفر است.
وی ادامه داد: از هفته گذشته تاکنون که مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی در مازندران فراگیر شد، ۸۱ نفر از مسمومان برای دفع سموم مجبور به انجام دیالیز شدند.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: بیشترین افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی براثر مسمومیت الکل تقلبی مربوط به بیمارستان‌های امام رضا (ع) آمل به تعداد ۴۰ نفر و بیمارستان طالقانی چالوس به تعداد ۲۷ نفر بود.
وی توضیح داد: در ۱۰ روز اخیر ۲۸۴ نفر به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که خدمات درمانی لازم و مورد نیاز به این افراد از سوی کادر درمان ارائه شده است و در زمان حاضر ۶۰ نفر به دلیل استفاده از این ماده در مراکز درمانی بستری هستند.
ظفرمند ادامه داد: ابتدا افراد مسموم به این ماده در بیمارستان‌های شهرستان‌های آمل و چالوس بستری شدند و پس از آن شهرستان‌های قائمشهر، ساری، فریدونکنار، نوشهر و رامسر نیز به فهرست مسمومان الکل تقلبی استان اضافه شد.
بنا به گزارش پزشکی قانونی مازندران به عنوان متولی امور مربوط به متوفیان، از هفته گذشته تاکنون ۲۱ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۸ مرد و مابقی زن هستند.

در مجموع می‌توان گفت در یک سال گذشته ده‌ها نفر در استان‌های مختلف کشور بر اثر مسمومیت الکلی جان باخته‌اند. تعداد زیادی نیز مصدوم شده‌اند یا بینایی خود را از دست داده‌اند.

و اما نرخ مرگ‌ومیر جهانی
ابتدای تیرماه امسال سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد سالانه نزدیک به سه میلیون نفر بر اثر استفاده از الکل می‌میرند؛ «در حالی که میزان مرگ‌ومیر در سال‌های اخیر اندکی کاهش یافته است، اما همچنان «به‌طور غیرقابل قبولی» این آمار زیاد است».

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد نیز درباره ارتباط میان الکل و سلامت در گزارشی گفته است که الکل از طریق رانندگی در حالت مستی، خشونت و سوءاستفاده‌ها و بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات، سالانه باعث مرگ‌ومیر تقریباً یک نفر از هر ۲۰ نفر در جهان می‌شود. در این گزارش آمده است ۲. ۶ میلیون مرگ به دلیل مصرف الکل در سال ۲۰۱۹ میلادی ثبت شده است. همچنین طبق این گزارش، تقریباً سه‌چهارم این مرگ‌ها در مردان بوده است. در واقع مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل در میان مردان بیشترین میزان مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۹ سهم مرگ مردان بر اثر مصرف الکل دو میلیون مورد و سهم زنان ۶۰۰ هزار مورد بوده است.


گزارش: پریسا بختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/309317

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب