علت رونق بازار آثار کمدی سینما چیست؟

علت رونق بازار آثار کمدی سینما چیست؟
با عبور فروش فیلم «زودپز» از «مست عشق»، ساخته حسن فتحی از جمع سه فیلم پرفروش خارج شد و آثار کمدی در سه رتبه اول جای گرفتند. ادامه این اوضاع در بی‌انگیزگی سینماگران برای تولید فیلم‌های اجتماعی موثر خواهد بود.

به گزارش نجواخبر، اکران فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و فروش بالای آن باعث شد این فیلم رقیب قدری برای کمدی‌ها باشد. هرچند که در نهایت دو کمدی «تگزاس ۳» و «تمساح خونی» به ترتیب رتبه اول و دوم جدول پرفروش‌ترین آثار گیشه را صاحب شدند و «مست عشق» در جایگاه سوم قرار گرفت.

خراسان در مطلبی نوشت: اما قدرت‌نمایی یک فیلم غیرکمدی آن هم با موضوع مشاهیر ادبیات و قرار گرفتن آن در جمع سه فیلم پرفروش اتفاق قابل توجهی بود تا این که ۱۴ آبان‌ماه، فروش کمدی «زودپز» از «مست عشق» عبور کرد، در نتیجه فیلم حسن فتحی از جمع سه فیلم پرفروش حذف شد. به بهانه این اتفاق، به جایگاه آثار غیرکمدی در جایگاه اول تا سوم گیشه طی سال‌های گذشته پرداختیم و از این منظر، وضعیت گیشه امسال را با دهه ۹۰ و سه سال اخیر مقایسه کردیم.




نفوذ به محدوده تحت تصرف کمدی‌ها
طی سال‌های دهه ۹۰، فیلم‌هایی با مضمون اجتماعی معمولا در قله گیشه حضور داشتند و پرفروش شدن آن‌ها اتفاق عجیبی نبود. از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰، تنها در سال‌های ۹۳، ۹۶ و ۹۷ با سلطنت کمدی‌ها مواجه بودیم. سال ۹۰ فیلم «جدایی نادر از سیمین» سومین فیلم پرفروش گیشه بود، سال ۹۱ «قلاده‌های طلا» این جایگاه را به دست آورد و سال ۹۲ نیز فیلم پرسروصدای «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به رتبه دوم گیشه رسید. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ دو فیلم «فروشنده» و «محمد رسول‌ا...» گیشه را فتح کردند، سپس سال‌های ۹۶ و ۹۷ آثار کمدی جایگاه اول تا سوم را به دست آوردند، اما از سال ۹۸ دوباره معادله تغییر کرد، در نتیجه سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «شنای پروانه» و «قهرمان» به ترتیب جایگاه‌های دوم، اول و سوم را به دست آوردند. سال‌های اولیه ۱۴۰۰ با سلطنت کمدی‌ها سپری شدند. سال ۱۴۰۱، «ملاقات خصوصی» با وجود فروش بالایی که داشت نتوانست جزو سه فیلم پرفروش باشد و «انفرادی»، «بخارست» و «سگ‌بند» در جایگاه های اول تا سوم جا خوش کردند. سال ۱۴۰۲ نیز فروش بالای «فسیل»، «هتل» و «هاوایی» اجازه نداد فیلم دیگری در جایگاه اول تا سوم قرار بگیرد.
سقوط «مست عشق» به رتبه چهارم
فیلم «مست عشق» از پنجم اردیبهشت‌ماه به میدان آمد و در نهایت موفق شد با ۱۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش و همچنین جذب دو میلیون و ۸۴ هزار مخاطب به جایگاه سوم برسد اما سرانجام زور این فیلم به ژانر کمدی‌ نرسید و «زودپز» تنها در مدت یک ماه توانست از ساخته فتحی سبقت بگیرد و حتی برای صعود به رتبه‌های بالاتر نیز دورخیز کند. «زودپز» فعلا حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاگر داشته و ۱۲۴ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان فروخته است. «تمساح خونی» با دو میلیون و ۸۰۰ هزار تماشاگر و ۱۶۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان فروش فعلا دومین فیلم پرفروش امسال بوده است. با توجه به فروش خوب «زودپز» اصلا دور از انتظار نیست که این فیلم «تمساح خونی» را هم جا بگذارد و رتبه پرفروش‌ترین فیلم‌ها را جابه‌جا کند. با اضافه شدن «۷۰ سی» به چرخه اکران نیز احتمالا وضع تغییر خواهد کرد، بنابراین درباره جایگاه این فیلم‌ها در آینده می‌توان صحبت کرد، اما آن چه تا پایان سال ثابت خواهد بود، سلطنت کمدی‌ها در رتبه‌های اول تا سوم است، همچنین سقوط «مست عشق» به پله‌های پایین‌تر نیز دور از انتظار نیست.
تغییر در راه است؟
تغییر ذائقه مخاطبان، نیاز بیشتر آن‌ها به خنده و سرگرمی در روزگار امروز، تغییر شرایط جامعه، افت کیفیت تولیدات سینما با مضمون اجتماعی، بعضی سخت‌گیری‌ها نسبت به ساخت فیلم‌هایی با موضوع اجتماعی، صدور مجوز ساخت برای فیلم‌های کمدی متعدد، انتشار نسخه قاچاق بعضی آثار، همه و همه می‌توانند در تضمین گیشه فیلم‌های کمدی و بازگشت سرمایه سازندگان این فیلم‌ها موثر باشند. به طور کلی علت رونق بازار آثار کمدی هر چه که باشد، طبعا ماحصل این اوضاع در بی‌انگیزگی تهیه‌کنندگان و کارگردانان برای ساخت فیلم‌های متفکر با موضوعات اجتماعی و سیاسی بی‌تأثیر نیست، در نتیجه همچنان شاهد سلطه کمدی‌ها خواهیم بود، مگر این که تغییراتی در سیاست‌گذاری‌ها اتفاق بیفتد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/309978

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب