بی شک حوزه گردشگری در کشور و به ویژه جزیره کیش در کنار نگاه آرام و روتین خود، از پیچیدگیهای بسیاری نیز برخوردار است که این پیچیدگی ها در کنار تغییرات عدیده مدیریتی و به تبع آن تغییرات استراتژیک حاکم بر تیمهای مدیریتی، روند یکپارچه حرکت در مسیر واحد و نقطه گذاری استراتژیک اهداف بلند مدت را در بسیاری از موارد با کندی حرکت یا عدم رسیدن به اهداف معین همراه میسازد.
به گزارش نجواخبر، با این وصف چند سالیست که تصمیم گیران حوزه های مختلف کیش به ویژه رأس حاکمیت سازمان بر استفاده از واژه ایونت محور کردن و رویداد محور کردن گردشگری کیش به عنوان فعلی که انگیزه سفر به این مقصد را میتواند با افزایش روبهرو نماید در جملات خود بهره میبرند و تا حدی نیز توانستهاند رویدادهایی را در لوای برنامه های گاهاً اجتماعی و هنری و حتی ورزشی در برنامه های خود بگنجانند.
در این میان برخی از فعالان بخش خصوصی و به طور ویژه مجموعه میکامال به تنهایی و در طول ۳۶۵ روز گذشته با اجرای رویدادهای ویژه هنری، فرهنگی، ورزشی، مذهبی و... به تنهایی سهم عمدهای در کلیت رویدادهای برگزار شده در این مدت زمانی را، چه از سوی بخش دولتی و چه خصوصی، به خود اختصاص داده است. این در حالیست که کیفیت برگزاری رویدادهای برگزار شده از سوی این مجموعه خصوصی، چه از نظر اجراء، چه از نظر رنگ و لعاب و چه از نظر جذب مخاطب و حتی محتوا، سطحی جدید از توقعات کیشوندان و گردشگران را رقم زده و از نگاهی دیگر با افزایش سطح توقعات عمومی، برگزاری برخی برنامه های تکراری معطوف به محل تالار شهر را با چالش جدی مواجه ساخت.
تأثیر این افزایش سطح انتظارات و الگوبرداری نوع و روند ایجاد یک برنامه استاندارد از سوی نهادهای دولتی نیز در فستیوال موسیقی جزیرتی به خوبی مشاهده شد و ابتکار عمل معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در استفاده صحیح از حضور بخش خصوصی در انجام یک رویداد با کیفیت را به خوبی میتوان احساس نمود.
از سویی تغییر در افکار تصمیم گیران حاکمیتی جزیره کیش از تعریف یک برنامه خوب در قالب صرفاً دعوت از یک مجری تلویزیونی، خوانندگان مشهور و تکراری و مسابقاتی با جوایز کم ارزش نیز با توجه به تعدد برنامه های اجرا شده در بخش خصوصی جزیره کیش در یکسال اخیر هم خود نشانهای است از تغییر ذائقه مردم در استقبال از برنامه های سرگرمی.
به نوعی دیگر دیدن یک مجری تلویزیونی یا یک هنرپیشه و یا یک خواننده تلویزیونی برای مخاطب غیر کیشوند و کیشوند به عنوان یک عامل محرک مشارکتی محسوب نمیگردد. هرچند سالها این مسئله در مقاطع مختلف به مسئولین گوشزد شده بود اما روند فعالیت بخش خصوصی با چابکی اجرا و عدم محدودیتهای بروکراسی وار اداری با نگاهی به گذر از خط قرمزهایی که سلیقهای قرمز بودند، دیدگاه و انتخاب همگان را تغییر داده و به نوعی موجب آشتی مردم با رویکردهای اجتماعی جزیره کیش گردیده است. روندی که معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد نیز در دوره جدید به آن قائل بوده و موجب آشتی دوباره فعالین عرصه فرهنگ و هنر با این نهاد مردمی گردیده است.
تعریف رویداد در مرحله گذار از شوخی های سخیف برخی از مجریان تلویزیونی معروف برای نشان دادن آزادی عمل خود در اجرای برنامه بر روی استیج تکراری تالار شهر کیش جهت برقراری ارتباط با مخاطب قرار گرفته و مسابقات سالنی جام رمضان که رنگ تکراری داشت به نوعی دارای رقیبی جذابتر و در مکانی قابل دسترسی تر به نام فوتبال گل کوچک قرار گرفت. در واقع 2 معاونت گردشگری و فرهنگی و اجتماعی در طول ماههای اخیر نشان دادند که امکان تغییر در روند ایجاد خلاقیت جذب مخاطب بومی و گردشگر، امری محال و نشدنی نبوده و میتوان با بهره گیری از افکار جدید و به روز مسیر تحول جدیدی در کیش را ریل گذاری نمود.
از این دست ارتقاء کیفی برنامهها که بگذریم اما باید پذیرفت که همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به مرحلهای داریم که این نوزاد نوشکفته به نام رویداد به بلوغ اجرایی خود دست پیدا نماید و جاذب واقعی گردشگر به مقصد کیش گردد.
از سویی نیز باید مراقب بود تا بلایی که سر جشنواره تابستانی کیش در سن جوانی آورده شد و یکشبه به پیرمردی خسته و فرتوت تبدیل گشت، گریبان رویدادهای جوان امروزمان را نگیرد.
امید است تا با الگو برداری از فعالیتهای زنده، پویا و به روز بخش خصوصی در برگزاری رویدادها، سازمان منطقه آزاد کیش نیز ضمن حمایت از آنها، خود بستری در راستای احیای مجدد برند جشنواره تابستانی کیش و سایر رویدادهای مقطعی با هدف دائمی شدن، به روز شدن و جذب کننده مخاطب قرار گیرد