رییس کارگروه آتش نشانی کشور و مدیرعامل سازمان آتشنشانی تهران با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه گسترده بود.
به گزارش نجوا خبر، رئیس کارگروه آتشنشانی کشور و مدیرعامل سازمان آتشنشانی تهران با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه، متفاوت ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دودهای کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود این حریق را از سایر عملیات های ما متمایز میکرد.
به گزارش جریان نو، قدرت اله محمدی که در عملیات اطفای حریق بندر شهید رجایی در محل حادثه حضور داشت، با اشاره به این حادثه را متفاوت ترین حادثه حریقی کشور بیان کرد و گفت: دما در محل حریق ۱۴۰۰ درجه بود و با آب نمیشد آتش کانتینرها را خاموش کرد، زیرا آب همان لحظه بخار میشد و ما برای کنترل حریق باید در کانتینرها را باز میکردیم.
در یک برنامه تلویزیونی ضمن تسلیت به خانواده های کشتهشدگان حادثه انفجار شهید تسلیت میگویمگفت: در روز حادثه، من از تلویزیون خبر انفجار بندر شهید رجایی را دنبال میکردم که دقایقی بعد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بنده تماس گرفت و از من خواست با تیمی از آتشنشانان حرفهای به بندرعباس اعزام شویم. من به همراه جلال ملکی سخنگوی سازمان، به دنبال بهترین مسیر برای رسیدن فوری به محل حادثه بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم با اولین پرواز به سمت قشم و سپس از راه دریایی به بندرعباس برسیم و اینچنین ما حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم.
وی با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه، متفاوت ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دودهای کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود این حریق را از سایر عملیات های ما متمایز میکرد.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این حادثه، به یک بحران تبدیل شده بود و برای مدیریت آن چندین استان شامل استانهای فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان همکاری داشتند. همه شرکتهای پتروشیمی، پالایشگاهها و شرکت های نفت نیز پای کار بودند. همچنین منسجم کردن این همه نیرو از استان های مختلف در آن شرایط سخت و استرس زا واقعا کار دشواری بود که الحمداله انجام شد.
محمدی درباره نوع حریق گفت: حریقها در این حادثه، در کانتیرهای بسته اتفاق میافتاد، یعنی گوشهای از کانتیر در بسته آتش گرفته بود و بخشی از کانتیر را سوراخ کرده و شعلهها به بیرون میزد و به سایر نقاط سرایت میکرد. در هر کدام از این کانتیرها نیز وسایل مختلفی نگهداری میشد، مثلا در بعضی از آنها مواد غذایی، لوازم خودرو، قیر و غیره نگهداری میشد.
وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم حریقها را خاموش کنیم اولا باید میدانستیم درون هر کانتیر چیست تا بدانیم با چه روشی میتوان آن را خاموش کرد. زیرا انقدر دمای هوا و حریق زیاد بود که آب روی کانتینرها بخار میشد و اصلا خاموش نمیشد. به عنوان مثال در کانتینری که قیر نگهداری میشد، نمیشد از آب استفاده کرد. بر همین اساس، ما باید کانتینرها را در ابتدا باز میکردیم و بعد برای اطفای حریق اقدام میکردیم.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در این حادثه، ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد، همچنین چهار مرتبه سناریو عملیاتی را تغییر دادیم تا در دمای ۴۰ درجهای بندرعباس بتوانیم این بحران را کنترل کنیم.
محمدی گفت: آتشنشانان واقعا جانانه وارد حریقها میشدند تا بتوانند حریق را کنترل کنند. در این مدت، چندین انفجار در فاصله ۵ متری آتشنشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ نداشتیم اما همه همکارانم با شجاعت تمام در دل آتش بودند و سرانجام با تمام تلاش های همکارانم در سراسر کشور، حریق کاملا اطفا شد.