رشد بورس امروز ادامه دارد؟/پیش بینی آینده بازار سرمایه

رشد بورس امروز ادامه دارد؟/پیش بینی آینده بازار سرمایه
بورس تهران دیروز شاهد اتفاقی خوشحال کننده بود. شاخص کل بورس پس از حدود دو سال و نیم دوباره به کانال ۲ میلیون واحد بازگشت. اما این به معنای رسیدن به سقف تاریخی شاخص بود و همان طور که انتظار می رفت، عرضه ها هم در بازار افزایش یافت.

به گزارش نجواخبر، چند سال قبل که شاخص در حال رسیدن به سقف تاریخی سال ۹۲ بود، پس از رسیدن به این محدوده، با افزایش عرضه مواجه شد و مدتی افت کرد تا دوباره پتانسیل رشد پیدا کرد و این بار توانست سقف سال ۹۲ را با قدرت بشکند. حالا هم پیش بینی می‌شود شاخص باید کمی افت کند یا در بهترین حالت درجا بزند، و پس از آن دوباره به سقف تاریخی خود حمله کند.

رفتار دیروز معامله گران بورسی نشان می‌دهد بازار تمایل به منفی شدن دارد. افزایش عرضه‌ها به حدی بود که حتی سهمی مانند ملی مس که در آستانه قیمتی معامله می‌شد و ۷ درصد رشد کرده بود، تمام رشد خود را پس گرفت و حتی برای دقایقی در محدوده منفی معامله شد.
بازار منفی می‌شود، اما نه برای طولانی مدت

البته بازار فرصت کافی برای این پیدا نکرد که قیمت پایانی سهم‌ها نیز وارد محدوده منفی شود و بنابراین بسیاری از سهم در شرایطی به پایان بازار رسیدند که قیمت پایانی آنها چند درصد بالاتر از آخرین قیمت بود.

اما به هر حال امروز این فرصت در اختیار معامله گران قرار می‌گیرد تا عدم افت قیمت دیروز را جبران کنند. چنانچه امروز بسیاری از نمادها با صف فروش بازگشایی شوند نباید تعجب کرد چراکه بازار فعلا به فاز احتیاط وارد شده و طبیعی است که شاخص‌ها هم چند روزی افت کنند.

البته احتمال منفی ماندن بازار برای مدت طولانی، بسیار کم است. بعید است که بازار فعلا وارد یک فاز نزولی طولانی مدت شود و احتمال اول این است که پس از مدتی افت، دوباره شاخص‌ها جهت صعودی بگیرند و رشد کنند.
یادآوری روزهای تلخ سال ۹۹

اتفاق بدی که روز گذشته در بازار رخ داد این بود که هسته معاملات فرابورس به مشکل خورد. در حالی که حدود یک ماه قبل مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس وعده داده بود که در اوج گیری های بعدی بازار اختلالی در هسته معاملات نخواهیم داشت اما دیروز این اتفاق رخ داد و معاملات فرابورس را با چند ساعت تأخیر مواجه کرد.

این رویداد، یادآور روزهای تلخ سال ۹۹ است که همزمان با سقوط بورس، هسته معاملات هم به مشکل می‌خورد. چنین اتفاقی درصورتی که تکرار شود می‌تواند بار منفی برای بازار ایجاد کند.

اما فعلا و برای معاملات امروز، پیش بینی می‌شود شاخص‌ها افت داشته باشند که ممکن است این افت، سنگین باشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/36787

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.