ادعای تازه اسرائیل علیه تهران/ احضار سفیر ایران در آذربایجان

ادعای تازه اسرائیل علیه تهران/ احضار سفیر ایران در آذربایجان
«خط و نشان مسکو برای ناتو»، «حاشیه های تازه بالن چینی»، «نمایش قدرت آمریکا و متحدانش برای پیونگ یانگ»، «پیش بینی شوم ترامپ برای اوکراین»، «احضار سفیر ایران در آذربایجان» و «ادعای تازه اسرائیل علیه ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

به گزارش نجواخبر، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه به پیوستن فنلاند به ناتو واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ریانووستی، گفت که مسکو قابلیت‌های نظامی خود را در جهت‌های غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد.او با هشدار در این خصوص گفت: در صورت استقرار نیروها و دارایی‌های دیگر اعضای ناتو در فنلاند، مسکو گام‌های بیشتری را برای تضمین امنیت نظامی خود برمی‌دارد.واکنش معاون وزیر خارجه روسیه در حالی رسانه‌ای شده که پیش از این، دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کردند که این کشور اروپایی رسما یکی از اعضای ناتو خواهد بود. علی‌رغم هشدارهای پی در پی روسیه در خصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، ترکیه آخرین عضو از ائتلاف ۳۰ عضوی ناتو بود که در نهایت ماه گذشته میلادی (مارس) با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد.
حاشیه های تازه بالن چینی

بالن چینی که اخیرا در آسمان ایالات متحده پرواز می‌کرد و پس از چند روز به دستور جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور ساقط شد قادر به جمع آوری اطلاعات از سایتهای نظامی این کشور بود.ان بی سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون و همچنین یک مقام سابق دولت آمریکا افزود: این بالن با ارتفاع بالا که توسط پکن کنترل می‌شد قبل از ساقط شدن در روز 4 فوریه چندین بار از سایت های نظامی ایالات متحده عبور کرده و به شکل 8 پرواز می‌کرده است. این گزارش اضافه کرد، سه مقام آمریکایی گفته‌اند که این بالن می‌توانسته در لحظه اطلاعات جمع آوری شده را به پکن ارسال کند. به گفته این مقامات، اطلاعات جمع آوری شده چین شامل سیگنال‌های الکترونیکی از سیستمهای تسلیحاتی و همچنین ارتباطات میان پرسنل بوده است و نه ارسال تصاویر. خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به این موضوع نوشته، مقامات آمریکایی برای اظهارنظر درباره این گزارش در دسترس نبودند و وزارت خارجه چین و سفارت پکن در واشنگتن نیز از پاسخ به این مسئله خودداری کرده‌اند.
نمایش قدرت آمریکا و متحدانش برای پیونگ یانگ

نیروی دریایی سه کشور آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای مقابله با تهدیدهای اتمی و موشکی کره شمالی، رزمایش دو روزه ضد زیردریایی برگزار کردند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ادامه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و هشدارهای پیونگ‌یانگ، کره جنوبی به همراه آمریکا و ژاپن بار دیگر رزمایش نظامی گسترده برگزار کردند.وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، نیروهای دریایی این کشور، آمریکا و ژاپن برای مقابله با تهدیدهای اتمی و موشکی کره شمالی، رزمایش دو روزه ضد زیردریایی آغاز کردند.این رزمایش در آب‌های بین‌المللی در جزیره ججو در کره جنوبی با حضور ناوگروه تهاجمی آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر نیمیتز که هفته گذشته وارد شهر بوسان شده بود، برگزار می‌گردد.این رزمایش‌های سه‌جانبه در حالی برگزار می‌شود که هفته گذشته کره شمالی از کلاهک‌های اتمی جدید و کوچک‌تر خود رونمایی کرد و از تولید بیشتر مواد شکافت‌پذیر با درجه تسلیحاتی بالاتر خبر داد تا زرادخانه اتمی خود را گسترش دهد.
پیش بینی شوم ترامپ برای اوکراین

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ادعای اینکه در صورت حضورش در قدرت، رئیس‌جمهور روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز نمی‌کرد، تاکید کرد با این حال، روسیه سرانجام تمام اوکراین را تصرف خواهد گرفت.او در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: اگر من رئیس‌جمهور آمریکا بودم، شرایط برای پوتین خیلی بهتر بود، زیرا (نیروهای روسیه) وارد اوکراین نمی‌شدند. ترامپ پیش از این گفته بود زمانی که او رئیس‌جمهور آمریکا بود پوتین دریافته بود که انجام عملیات ویژه در اوکراین غیرممکن است.به گفته ترامپ، او و رئیس‌جمهور روسیه بخوبی با هم کنار آمدند.ترامپ خاطرنشان کرد که پوتین تصمیم گرفته است در زمان ریاست جمهوری جو بایدن، عملیات ویژه خود در اوکراین را آغاز کند.ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی براینکه چگونه به توانایی خود برای توقف درگیری اوکراین اعتماد دارد، گفت که پوتین می‌دانست «نباید با من بازی کند».
احضار سفیر ایران در آذربایجان

رسانه های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که سید عباس موسوی سفیر ایران به وزارت امور خارجه احضار شده است.این احضار بعد از آن صورت گرفت که ایران یادداشت اعتراضی از طریق سفارت به وزارت خارجه این کشور تسلیم کرده است.به گفته این رسانه‌ها، یادداشت اعتراضی ایران خطاب به وزارت امور خارجه آذربایجان در تاریخ 12 فروردین ماه دریافت شد و در همان روز نیز موسوی به وزارت امور خارجه آذربایجان احضار شده است.در این دیدار، طرف آذربایجانی فهرستی از تعدادی از مطالب منتشر شده در رسانه های ایرانی علیه آذربایجان را به موسوی ارائه داده است.در این دیدار ادعا شده که اطلاعات توهین‌آمیز، نادرست، تهمت‌آمیز و مغرضانه در مورد جمهوری آذربایجان و مقامات دولتی در رسانه های ایران، به روابط دو کشور آسیب رسانده و سو تفاهمات را عمیق تر می‌کند.
ادعای تازه اسرائیل علیه ایران؛ تهران به دنبال افزایش نفوذ خود در کرانه باختری است

وزیر جنگ رژیم اسرائیل مدعی تلاش ایران برای استقرار نظامی در برخی کشورهای منطقه شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرئیل در بازدید از نظامیان این رژیم در کرانه باختری با نادیده گرفتن اقدامات خرابکارانه و تروریستی این رژیم علیه ایران گفت: ما اجازه نخواهیم داد که ایران و حزب‌الله به ما آسیبی برسانند.او با تکرار ادعاهای رژیم اسرائیل علیه نقش ایران در منطقه گفت: تمامی جبهه‌های ما آماده هستند. ایرانی‌ها در حال گسترش دسترسی‌شان به(کرانه باختری) و غزه هستند و در تلاش برای رسیدن به استقرار نظامی در سوریه و لبنان هستند.ادعای گالانت درباره تلاش ایران برای حضور مستقل نظامی در این کشورهای منطقه در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند با فعالیت‌های نظامی مداخله‌جویانه در منطقه که ناقض امنیت و استقلال کشورها باشد، مخالفند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/36854

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.