نماینده فرهنگیان درشورای عالی آموزش و پرورش گفت: بارها از سوی اعضای شورای عالی نسبت به نقص آییننامه و اجرای ناقص آن تذکراتی به وزیر وقت داده میشد، ولی چون آییننامه رتبهبندی معلمان، خارج از شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده بود، ارادهای از سوی وزیر وقت برای تغییر در شیوه تدوین و اجرای آن مشاهده نشد.
به گزارش نجواخبر، نماینده فرهنگیان درشورای عالی آموزش و پرورش با طرح این سؤال که معیارهای امتیازآوری که حقوق قانونی را در پی دارد حاصل تصمیم کدام مرجع قانونگذاری در آموزش و پرورش است؟، تاکید و پیشنهاد کرد که آییننامه رتبهبندی معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش بازبینی، بررسی و تصویب شود.
مریم رنگآمیز طوسی در این باره اظهار کرد: سالیانی است که کام معلمان کشورمان به نوید رتبهبندی و امید تکریم واقعی جایگاه مربیان تعلیم و تربیت شیرین شده و در هر مرحله از اجرا بهواسطه عدم تدوین و تصویب آییننامه اجرایی درست و یا عدم اجرای درست آن، این شیرینی به تلخی میگراید و موجی از ناامیدی و یاس بر تجربههای قبلی افزوده میشود افزود: معلمانِ منتظر، از این مرحله به آن مرحله، ماهها همراهی کردند که شاید شیرینی اجرای رتبهبندی به کامشان ماندگار شود که متأسفانه اجرای این چنینی رتبهبندی سالی را برای آنها به انتظار سپری و سالی را به تلخی آغاز کرد و شد آنچه نباید میشد.
نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش وپرورش با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش موضوع رتبهبندی مطرح و نگاه قاطبه فرهنگیان به جمع سیاستگذاران منتقل شد گفت: بارها از سوی اعضای شورای عالی نسبت به نقص آییننامه و اجرای ناقص آن تذکراتی به وزیر وقت داده میشد، ولی چون آییننامه رتبهبندی معلمان، خارج از شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده بود، ارادهای از سوی وزیر وقت برای تغییر در شیوه تدوین و اجرای آن مشاهده نشد.
طوسی ادامه داد: بارها به نمایندگی از معلمان متذکر شدیم که این شیوه عملکرد هیچ کمکی به کیفیتبخشی آموزشی، اثربخشی معلمی و افزایش شوق و انگیزه در معلمان نمیکند؛ چراکه وزارت آموزش و پرورش و مجلس مصوبه را در قالب اعتبار موجود خرد کرده و در بخشهای مختلف از سر و ته عملکرد معلمان زدند تا بزرگی رتبه معلم را به اندازه ظرف حقیر اعتبار، کوچک کنند.
وی با اشاره به اینکه اکنون که دوباره امواج امیدبخشی (در ادامه آنچه در ۱۶ ماهِ گذشته رفته) تابیدن گرفته است، زمزمه مصاحبهها و جدلهای رسانهای به گوش میرسد گفت: در این میان پیشنهاد میشود آییننامه رتبهبندی معلمان از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مجدد و رفع نقایص آن به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شود و دیگر اینکه یکبار برای همیشه رتبهبندی فارغ از اعتبار موجود، به صورت کامل اجرا و مازاد بر اعتبار آن در دیون همکاران ثبت شود، نه آنکه از سر و ته رتبهبندی زده شود.
نماینده فرهنگیان در شورای عالی آموزش وپرورش افزود: نکته مهمی که از آن غفلت شده این است که چرا آییننامه اجرایی رتبهبندی با این درجه از اهمیت در شورای عالی آموزش و پرورش که مهمترین نهاد سیاستگذاری و تصمیمسازی در حوزه نظام تعلیم و تربیت است بررسی و تصویب نشده و معیارهای امتیازآوری که حقوق قانونی را در پی دارد حاصل تصمیم کدام مرجع قانونگذاری در آموزش و پرورش است؟.
طوسی با تاکید براینکه کافی است متولیان امر که گاه حس میشود با کف مدرسه بیگانهاند، پس از بازگشایی مدارس در سال جدید سری به جمع معلمان میزدند تا بهواقع در مییافتند که چگونه اجرای بد یا ناقص یک قانون موجی از یاس و ناامیدی همراه با سرخوردگی و اعتراض را نقل محفل معلمان کرده است که اگر باز هم متانت و مسئولیتشناسی معلمان را شاهد نبودیم، معلوم نبود این قصه چه پایانی داشت گفت: با توجه به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش شعبه کوچکی از مجلس شورای اسلامی در نظام تعلیم و تربیت کشور است و مسائل مهم و تخصصی این نظام در آن بررسی، کارشناسی و تصویب میشود، آییننامه رتبهبندی معلمان که یکی از تکالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است برای بررسی و کار کارشناسی و تخصصی بر روی آن از سوی مجلس به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع شود.
وی تصریح کرد: ضمانت اجرای دقیق رتبهبندی معلمان در گروی تهیه، تدوین و تصویب آییننامهای بدون نقص است که بتواند معیارهای منطقی اجرای رتبهبندی را تعیین و مهیا کند تا معلمان با شور و نشاط در کلاسهای درس حضور یابند.