همه خدمات قضایی تا پایان سال غیرحضوری می‌شود

همه خدمات قضایی تا پایان سال غیرحضوری می‌شود
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به الزام قانونی تحول در خدمات، اعلام کرد که تا پایان سال جاری، همه خدمات قابل ارائه در دفاتر الکترونیک قضایی باید به صورت غیرحضوری عرضه شوند.

به گزارش نجواخبر، از کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، محمد کاظمی فرد در نشست هم‌اندیشی نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، بر لزوم نقش‌آفرینی مؤثر این دفاتر در مسیر تحولی دستگاه قضا و تقویت عناصر کلیدی تحول دیجیتال تاکید و از ایده‌پردازی برای گسترش داوری و صلح‌یاری در بستر این دفاتر استقبال کرد.

وی افزود: همه دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مجوز داوری دریافت و مراجعه‌کنندگان فرایند حل اختلاف خود را در همان محل آغاز کنند؛ این اقدام، بهترین بستر برای نشر سریع خدمات داوری در جامعه است.

عضو شورای عالی قضائی کشور وعده داد که فعالیت‌های صلح‌یاری دفاتر، از جمله در نظام رتبه‌بندی جدید لحاظ شده و بر سهم واریزی دفاتر به کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تأثیر خواهد گذاشت.

رشد سریع اقبال عمومی به خدمات اولیه غیرحضوری

کاظمی‌فرد، رشد سریع اقبال عمومی به خدمات اولیه غیرحضوری مانند اظهارنامه را نشان‌دهنده آمادگی جامعه برای تحول در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی دانست.

وی درباره سامانه تنظیم به عنوان یکی از عناصر کلیدی تحول دیجیتال در دفاتر گفت: این سامانه نقش محوری در کاهش هزینه‌های دفاتر و افزایش رضایت مردم با استفاده از خدمات نیمه‌حضوری داشته است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از افتتاح مرکز داده کانتینری کانوندفاتر خدمات الکترونیک قضائی خبر داد و افزود: این مرکز داده در ماه آینده افتتاح می‌شود و تضمین‌کننده کیفیت بالاتر خدمات و کاهش قطعی‌ها خواهد بود.

کاظمی فرد درباره خدمات جدید مشورتی در دفاتر، اظهار کرد: به‌زودی دو خدمت جدید «مشورت» و «مشاوره در نگارش درخواست‌ها» در فضای غیرحضوری رونمایی می‌شود و همه خدمات غیرحضوری تا ۵۰ درصد کاهش هزینه برای مراجعین را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طرح آزمایشی برون‌سپاری اجرای احکام مدنی آغاز شده که اقدامی حیاتی در رفع نارضایتی عمومی از طولانی شدن فرایند اجرای احکام است.

کاظمی‌فرد بر ضرورت تقویت وضعیت کنونی بازرسی دفاتر تأکید کرد و گفت: نظام بازرسی به طور کامل تغییر خواهد کرد و در الگوی جدید، ۴۰ درصد امتیاز رتبه‌بندی دفاتر مستقیم بر اساس نظرسنجی و رضایت مراجعین تعیین خواهد شد تا کیفیت خدمات به طور مستقیم تحت تأثیر نظر مردم قرار گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به اهمیت ویژه خدمات جهادی نزد ریاست قوه قضائیه اشاره کرد و بر لزوم توسعه و مستندسازی این فعالیت‌ها در استان‌های محروم و مرزی تأکید داشت همچنین اظهار کرد: در بخش توسعه نیروی انسانی نیز، تکمیل فرایند جذب هزار و ۲۰۰ نفر از قبول‌شدگان آزمون دفاتر تا پایان سال، به عنوان یک اولویت مطرح است.

تغییر مسیر درآمدزایی به سوی صلح و سازش

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در این نشست اظهار کرد: نقش بنیادین دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، ارائه خدمت به مردم است و این دفاتر اولین نقطه مواجهه مردم و سرچشمه این خدمت‌رسانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی ادامه داد: دفاتر خدمات الکترونیک قضائی باید از مبدأ تولید پرونده، به صافی و فیلتری کارآمد برای پیشگیری از تشکیل پرونده‌های قضائی تبدیل شوند.

عضو شورای عالی قضائی، راهکار این تحول را در توسعه نظام حل‌وفصل غیرقضائی در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی برشمرد و پیشنهادهای عملیاتی متعددی ارائه داد؛ بر اساس این طرح، دفاتر باید به صلح‌یاران و میانجیگران حرفه‌ای در همان مراحل اولیه شکایت و دادخواست رسیدگی و قبل از ارسال به دادگاه آن را حل‌وفصل کند همچنین با تبدیل شدن به مقر داوری و برگزاری جلسات داوری تخصصی به اختلافات مردم خاتمه داده و با این کار مانع تجمع پرونده در قوه قضائیه شود و در این فرایند از ظرفیت شوراهای حل اختلاف به حل‌وفصل پرونده‌های مربوطه به شورا پرداخته شود.

صادقی تصریح کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضائی می‌توانند با دریافت حق‌الزحمه برای حل مسئله و پیشگیری از منازعه، درآمد خود را پایدار و بابرکت کنند و به جای اینکه درآمد صرفاً از طریق تعدد زیاد ثبت پرونده‌ها تأمین شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، نقش دفاتر در جلوگیری از فروپاشی خانواده را حیاتی خواند و تأکید کرد: چرا باید اختلافات اولیه (مانند مهریه یا نفقه) به دادگاه کشیده شده و به طلاق و زندانی شدن منجر شود؟

صادقی با اشاره به تجربیات موفق در کاهش آمار طلاق با ارجاع پرونده‌های خانواده به شوراها، از هیئت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و نمایندگان استانی خواست تا با همت عالی و تغییر نگرش، خود را شریک در آشتی و اصلاح ذات‌البین قرار دهند و این ظرفیت خاموش را به طور جدی فعال کنند.

دفاتر خدمات الکترونیک قضائی؛ پیشانی عدالت هوشمند در مسیر تحول و تعالی دستگاه قضا

معاون خدمات الکترونیک قضائی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، با تأکید بر ضرورت اجرای بی‌وقفه اسناد بالادستی به‌ویژه «سند تحول و تعالی قوه قضائیه»، دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را پیشانی نظام در ارائه خدمات قضائی دانست و گفت: این دفاتر به عنوان نخستین درگاه ارتباط مردم با دستگاه قضا، نقش محوری در تحقق عدالت هوشمند و مردمی دارند.

محمدحسین آقایی با اشاره به تلاش‌ها و مجاهدت‌های مدیران دفاتر در مسیر خدمت‌رسانی دقیق و صادقانه افزود: ارتقای جایگاه حرفه‌ای این دفاتر نه از مسیر تغییر عناوین، بلکه از رهگذر توسعه مأموریت‌ها و واگذاری خدمات تخصصی جدید امکان‌پذیر است.

وی گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با برخورداری از ظرفیت انسانی و فنی قابل توجه، می‌توانند نقش برجسته‌تری در تحقق سیاست‌های کلان دستگاه قضائی و ارتقای عدالت اجتماعی ایفا کنند.

آقایی با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه در تحقق عدالت دیجیتال اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضائی می‌توانند بازوی مؤثر دستگاه قضا در گسترش خدمات غیرحضوری و نیمه‌حضوری مرتبط با صلاحیت‌های قضائی و اداری باشند و در این مسیر، ظرفیت همکاری با نهادهایی همچون سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان پزشکی قانونی کشور را نیز دارند.

وی افزود: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند ضمن تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضائی، از تمرکز مراجعات حضوری کاسته و گامی مؤثر در راستای تحقق عدالت هوشمند و مردم‌محور باشد.

معاون خدمات الکترونیک قضائی با تأکید بر لزوم صیانت از سلامت اداری، شفافیت مالی و امنیت داده‌های محرمانه مردم گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضائی باید الگوی پاکدستی، مسئولیت‌پذیری و انضباط حرفه‌ای در ارائه خدمات باشند.

وی یادآور شد: رعایت دقیق مقررات، ارائه خدمات شفاف و پرهیز از هرگونه تخلف، از مهم‌ترین عوامل افزایش اعتماد عمومی به این دفاتر است؛ اعتمادی که به‌عنوان سرمایه‌ای گران‌بها و پشتوانه اصلی استمرار مأموریت و پایداری دفاتر در نظام عدالت الکترونیک به‌شمار می‌رود.

آقایی با تاکید بر اینکه این دفاتر با بهره‌گیری از زیرساخت‌های فناورانه و نیروی انسانی متخصص، قادرند نقش مهمی در تسهیل دسترسی عادلانه مردم به خدمات قضائی ایفا نمایند، افزود: بهره‌مندی از ظرفیت این دفاتر در ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌تواند گامی مؤثر در تقویت ارتباطات فرامرزی نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران و صیانت از حقوق ایرانیان در اقصی نقاط جهان باشد.

معاون خدمات الکترونیک قضائی خاطرنشان کرد: تحقق عدالت هوشمند بدون مشارکت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به عنوان بازوی اجرایی قوه قضائیه در عرصه فناوری ممکن نخواهد بود بنابراین حمایت از توسعه کمی و کیفی این دفاتر، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر تحول دستگاه عدالت است و تحقق آن، به تقویت اعتماد عمومی و ارتقای سرمایه اجتماعی نظام منتهی خواهد شد.

تصویب پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری کلان با مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اظهار کرد: با عنایت به اولویت موضوع داوری و میانجی‌گری در دستگاه قضائی به‌منظور جلوگیری از تشکیل و ورود پرونده‌های قضائی، انعقاد این تفاهم‌نامه نقش مهمی در کاهش ورودی پرونده‌ها و تقویت و توسعه تعاملات فی‌مابین کانون و مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه خواهد داشت.

محمدرضا سلطانی با ارائه گزارشی از عملکرد ۶ ماهه کانون در سال جاری، به راه‌اندازی «سامانه تنظیم» به‌منظور مدیریت امور مربوط به تحولات فناورانه، سامانه‌های نوین خدماتی و نظارتی، اشاره کرد و مهم‌ترین هدف این سامانه را، کاهش مراجعات حضوری و استقرار نظام نوبت‌دهی هوشمند و رتبه‌بندی دفاتر دانست.

سلطانی گفت: «سامانه تنظیم» از محورهای اصلی تحول دیجیتال در حوزه خدمات الکترونیک قضائی است که به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و شفافیت عملکرد مدیران است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، بر لزوم توجه بیشتر مدیران نسبت به تسهیلات رفاهی و مالی تخصیص‌یافته تأکید و اشاره کرد که دریافت تسهیلات، مستلزم طی فرایندها و مقدماتی است که مدیران دفاتر باید به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند؛ بیمه‌های پایه و تکمیلی و برنامه‌ریزی‌های آتی رفاهی، از دیگر مواردی بود که سلطانی در این بخش به آن اشاره کرد.

وی با اشاره به تقویت حوزه نظارتی در کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، افزود: با انجام بازرسی‌های متعدد، ضمن رسیدگی به شکایات دریافتی، شاهد ارتقای کیفی خدمات هستیم.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: تداوم ارائه «خدمات قضائی سیار» و «خدمات جهادی به صورت رایگان» به اقشار آسیب‌پذیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی که هزینه‌های آن به صورت کامل توسط کانون تأمین می‌شود، از دیگر برنامه‌های در حال اجراست.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/377126

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.