رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران در گفتگو با «نجواخبر»:

«مناطق آزاد» قربانی سیاسی‌کاریِ آقای وزیر/ وزارت اقتصاد نمی‌تواند متولی خوبی برای مناطق آزاد باشد

«مناطق آزاد» قربانی سیاسی‌کاریِ آقای وزیر/ وزارت اقتصاد نمی‌تواند متولی خوبی برای مناطق آزاد باشد
وزیر اقتصاد در حالی آستین همت را بالا زده است تا مناطق آزاد را زیر نظر وزارتخانه خود ببرد و هیات وزیران را در اجرای این مصوبه با خود همراه سازد که رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران معتقد است این کار از بنیان اشتباه است.

وزیر اقتصاد روز گذشته رسما طی مکاتبه‌ای با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست طرح موضوع انتقال کلیه وظایف، اختیارات، ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی را مطرح کرد؛ این درخواست در پی تصویب بند ‌(ز) تبصره‌ (۱۸) ماده واحده لایحه قانون بودجه‌ ۱۴۰۱ مطرح شده که طبق آن «وزیر اقتصاد مسئول اجرای قوانین مرتبط با حوزه مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی خواهد بود».

وزیر اقتصاد در این میان از آب گل آلود ماهی گرفته تا از هیئت وزیران، مصوبه اجرای این بند را بگیرد و رسما طی مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور، درخواست طرح این موضوع را در جلسه هیئت وزیران داشته است. اما عواقب این موضوع چیست؟

ظرفیت های خاموش مناطق آزاد

کارشناسان معتقدند قرار گرفتن مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد موجب فرار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواهد شد زیرا با اجرایی شدن این مصوبه، معافیت های مالیاتی این مناطق زیر سؤال می‌رود.

رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران در این رابطه به «نجواخبر» گفت: یکی از اقتصادهای مهم در دنیا اقتصاد بنادر و جزایر است یا یکی از مهم ترین موضوعات، اقتصاد دریاست.

امیر محمودزاده ادامه داد: به طور مثال، ما در ایران استراتژیک ترین بندر لبه اقیانوس هند یعنی بندر چابهار را داریم؛ ولی از ظرفیت آن یا از ظرفیت های مناطق آزاد استفاده نمی‌کنیم.

اختیارات دبیر مناطق آزاد افزایش یابد

رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: رفتن مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد یک کار اشتباه و غلط است.

محمودزاده ادامه داد: دبیر مناطق آزاد یا دبیرخانه مناطق آزاد باید در جلسات هیئت دولت همتراز معاونین رئیس‌جمهور بوده و اختیارات داشته باشد. به عبارتی پست دبیر مناطق آزاد باید معاونت رئیس‌جمهور و دبیر مناطق آزاد باشد تا بتواند تصمیم گیری و تصمیم سازی کند.

فرصت های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مورد توجه قرار گیرد

رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: اگر دبیر مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد برود به طور قطع ما به نتیجه مطلوب در دولت نمی‌رسیم زیرا آن فرد اختیار لازم برای توسعه این مناطق را نخواهد داشت و نه کاری می‌تواند انجام دهد و نه می‌تواند نقش اصلی مناطق آزاد را ایفا کند.

محمودزاده ادامه داد: با سیاسی کاری های سال های اخیر، این مناطق آزاد تنها به مکانی برای گردش و تفریح تبدیل شده و بسیاری از آنها به جز کیش و قشم از رده خارج شده‌اند و کسی به آنها توجه نمی‌کند.

تعارض منافع وزارت اقتصاد با سازمان‌های مناطق آزاد

رئیس انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: ظرفیت های این مناطق مغفول مانده است. مطابق فرمایش رهبر انقلاب، مکران بهشت گمشده است به عبارت دیگر با درآمدهای حاصل از چابهار و با سرمایه‌گذاری در چابهار می‌توان یک ایران را اداره کرد.

محمودزاده ادامه داد: چابهار یک بندر اقیانوسی استراتژیک است ولی متأسفانه به دلیل اینکه دست و پای دبیرخانه مناطق آزاد بسته شده، این اتفاقات نمی‌افتد. بنابراین دبیرخانه مناطق آزاد نباید زیر نظر وزارت اقتصاد برود و باید جداگانه دیده و ساختار آن، یک ساختار قانونمند شود و مستقل باشد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/416

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب