۲ خبر مهم برای خریداران مسکن+ قیمت اوراق در تهران و سایر استان ها

۲ خبر مهم برای خریداران مسکن+ قیمت اوراق در تهران و سایر استان ها
فرد ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن باید تا آخرین مراحل حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای دولت قابل قبول نیست.

به گزارش نجواخبر، بر اساس گزارش‌های مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاوران املاک در برخی مناطق کشور اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن می‌کنند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضائی ناشی از این تخلفات و جرائم موجب متضرر شدن مردم می‌شود.

فرد ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن باید تا آخرین مراحل حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای دولت قابل قبول نیست.

با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی بارها بر غیر قابل فروش بودن واحدهای نهضت ملی مسکن و واحدهای اقدام ملی تاکید کرده، بعضا معاملاتی در این زمینه انجام می‌شود.

اخیرا نیز یک مقام مسئول وزارت راه و شهرازی گفته است: تا آخرین مرحله باید فرد ثبت نام شده در طرح نهضت ملی مسکن حضور داشته باشد و فروش وکالتی برای ما قابل قبول نیست.

در صورت مشخص شدن فروش امتیاز از فرد متقاضی سلب امتیاز شده و امکان پیگیری قانونی از طرفین خریدار و فروشنده وجود دارد. اسداللهی ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در این خصوص گفته است: خریداران به این موضوع توجه داشته باشند که ادارات کل راه و شهرسازی در پروژه نهضت ملی مسکن فقط پاسخ‌گوی خود متقاضی هستند و اگر فرد دیگری با وکالت‌نامه مراجعه کند، پاسخ‌گو نخواهند بود. در نهایت خریداران متضرر می‌شوند.


بر اساس گزارش‌های مردمی و مراجع نظارتی، تعدادی از مشاوران املاک در برخی مناطق کشور اقدام به خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح‌های اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن می‌کنند که این امر با توجه به ناآگاهی برخی خریداران امتیازها و در نهایت درگیری پروژه‌ها با پرونده‌های حقوقی و قضائی ناشی از این تخلفات و جرائم موجب متضرر شدن مردم می‌شود.

اگرچه برخی مشاوران املاک اقدام به انعقاد قرارداد واحدهای مسکن ملی می‌کنند، اما این امتیاز، ضمانت مالکیت برای خریداران محسوب نمی‌شود؛ چرا که هم دفاتر املاک و هم دفاتر اسناد رسمی از ثبت قرارداد این امتیازها منع شده‌اند.

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود.

هزینه هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) برای سال ۱۴۰۱ نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته است؛ بر این اساس متاهل‌های تهرانی برای اخذ این وام باید حدود ۹۵ میلیون تومان پرداخت کنند.

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ معادل ۸۹ هزار و ۶۰۰ تومان و در خردادماه سال مذکور نیز ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۴۰۰ با قیمت ۱۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان، در مرداد با قیمت ۱۰۳۹۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریور نیز با قیمت ۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در آذر نیز ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۹ هزار و ۹۷ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۹۹ هزار تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی
بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۹۹ هزار تومانی، ۳۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها
سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۱ میلیون و ۶۸۰ و متاهل‌ها نیز ۶۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/57223

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.