خرید با کارت ملی؛

روشی که سود ۳ میلیونی نصیب خریداران دلار می‌کند

روشی که سود ۳ میلیونی نصیب خریداران دلار می‌کند
فروش ارز ارزان‌تر از بازار آزاد با کارت ملی به افراد از دو هفته پیش از سر گرفته شد. البته سهمیه این ارز نسبت به گذشته حدود ۲۰۰ دلار کاهش داشته و نرخ آن نیز به صورت دستوری اعلام نمی‌شود بلکه طبق فرمول «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» مشخص می‌شود. دلار توافقی هم‌اکنون ۱۵۰۰ تومان از قیمت دلار آزاد ارزان‌تر است و این اختلاف سود ۳ میلیون تومانی برای خریداران به ارمغان می‌آورد.

به گزارش نجواخبر، فروش ارز ارزان‌تر از بازار آزاد با کارت ملی به افراد از دو هفته پیش از سر گرفته شد. اختلاف این نرخ با دلار آزاد هم‌اکنون سود ۳ میلیون تومانی را برای خریداران به ارمغان می‌آورد. در این گزارش هر آنچه باید درباره نحوه خرید ارز سهمیه‌ای بدانید را آورده‌ایم.

«دلار توافقی» دلاری است که برخی صرافی‌های مجاز به مشتریان خود با شرط ارائه کارت ملی و به میزان محدود می‌فروشند. قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است. به همین دلیل در روزهای گذشته مورد استقبال قرار گرفته و دوباره شاهد صف‌کشی مردم مقابل صرافی‌ها در خیابان فردوسی هستیم.

دلار توافقی ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ متولد شد. زمانی که بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار (که به سطحی بی‌سابقه رسیده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آن‌ها خریداری کنند. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد.

دو تفاوت خرید ارز سهمیه‌ای با قبل

تا حدود شش ماه پیش هم صرافی‌ها با کارت ملی به متقاضیان، ارز ارزان‌تر از بازار آزاد می‌فروختند. اما این بار فروش ارز با کارت ملی حداقل دو تفاوت در نرخ فروش و میزان سهمیه دارد:

۱) نرخ فروش: قیمت دلار سهمیه‌ای را قبلا صرافی ملی روزانه تعیین و اعلام می‌کرد. اما الان مبنا برای فروش ارز «نرخ توافقی ارز خریداری شده از صادرکننده به اضافه حاشیه سود یک درصدی صراف» است. نرخ دلار توافقی اکنون بالغ بر ۲ هزار تومان بیشتر از نرخ صرافی ملی است، اما همچنان نسبت به بازار آزاد حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر است. (ضمنا، مسافران همچنان می‌توانند دلار مسافرتی با نرخ صرافی ملی بخرند.)

۲) میزان سهمیه: پیش از این هر فرد در سال با کارت ملی می‌توانست تا سقف ۲۰۰۰ یورو معادل حدود ۲۲۰۰ دلار ارز بخرد. این سهمیه اکنون به ۲۰۰۰ دلار کاهش یافته است.

همچنین گزارش‌های میدانی بورسان حاکی از آن است که این ارز فعلا تنها به صورت دلاری و نه یورویی پرداخت می‌شود.

قیمت دلار توافقی چند است؟

نرخ دلار توافقی ثابت نیست و توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود. بلکه در هر صرافی و در هر روز ممکن است متفاوت باشد. چراکه هر صرافی طی مذاکره با صادرکنندگان ارز را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرد و به همین دلیل قیمت فروش دلار با کارت ملی در صرافی‌های مختلف کمی متفاوت است.

بر اساس گزارش‌های میدانی، قیمت فروش دلار با کارت ملی امروز حدود ۲۹۹۰۰ تومان و طی روزهای گذشته عمدتا در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان بود.

جایزه سه میلیون تومانی به همه افراد

اختلاف قیمت دلار سهمیه‌ای و آزاد در گذشته سودهای چندین میلیون تومانی برای آن‌هایی به همراه داشت که با کارت ملی در صف می‌ماندند و با فروش ارز سهمیه‌ای در بازار آزاد، سودهای قابل توجه به جیب می‌زدند. اتفاقات عجیبی همچون اجاره کارت ملی یا آوردن افراد با اتوبوس به تهران برای استفاده از کارت ملی آن‌ها محصول همین رانت ارز سهمیه‌ای بودند. اما از آذر سال گذشته، بانک مرکزی این نوع فروش دلار را به مسافران محدود کرد. ارائه بلیط، گذرنامه، ویزا و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شرط جدید دریافت دلار ارزان به نرخ صرافی ملی بود.

برای دریافت ارز با کارت ملی توجه به ۴ نکته ضروری است:

۱- الزامی بودن حضور شخص

۲- ارائه کارت ملی هوشمند (در صورتی که کارت ملی هوشمند شما صادر نشده باشد، می‌توانید با در دست داشتن شناسنامه و برگه تعویض کارت ملی مراجعه کنید.)

۳- پرداخت با کارت ملی به نام شخص (با توجه به آنکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است، برای پرداخت مبالغ بیشتر باید دو کارت بانکی به همراه داشته باشید. برای مثال، اگر ۲ هزار دلار با نرخ کنونی حدود ۳۰ هزار تومان بخرید، مجموعا باید ۶۰ میلیون تومان بپردازید که پرداخت آن با استفاده از دو کارت بانکی ممکن است. البته برخی صرافی‌ها نیز اجازه می‌دهند که ۱۰ میلیون تومان مازاد را به صورت اینترنتی کارت‌به‌کارت کنید.)

۴- سیم‌کارت به نام شخص

کدام صرافی‌ها با کارت ملی دلار می‌فروشند؟

قابل ذکر است که تمام صرافی‌ها با مشاهده کارت ملی به شما ارز نمی‌فروشند. عده محدودی از صرافی‌های مجاز بانکی هستند که مجوز چنین کاری را دارند و البته در صورتی این کار را خواهند کرد که یا از صادرکننده دلار خریده باشند یا ارز سایر صرافی‌ها (که به همین روش از صادرکننده دلار دریافت کرده‌اند) را در بازار متشکل ارزی از آن‌ها بخرند.

طبیعتا توصیه می‌شود افراد پیش از مراجعه به صرافی، با تماس با آن‌ها از فروش ارز به این روش در صرافی مذکور مطمئن شوند. اما راهکار دیگری که برخی خریداران ارز طی روزهای گذشته در خیابان فردوسی در پیش گرفتند، رهگیری صف‌های پشت در صرافی‌ها بوده است. به عبارتی هر صرافی‌ای که مردم مقابل آن صفی طولانی کشیده‌اند، احتمالا با کارت ملی دلار می‌فروشد!

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/592

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.