اختصاصی؛

به دنبال سیستم نیمه خودکار آفساید: ما هنوز رنگ این فناوری جدید را ندیده‌ایم!

به دنبال سیستم نیمه خودکار آفساید: ما هنوز رنگ این فناوری جدید را ندیده‌ایم!
فیفا روز پنج شنبه به صورت رسمی اعلام کرد در جام جهانی قطر قرار است از فناوری جدیدی برای بهبود آفسایدگیری داوران رونمایی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگارنجواخبر، فیفا روز پنج شنبه تأیید کرد، در جام جهانی 2022 از فناوری نیمه خودکار برای تشخیص آفساید استفاده خواهد شد. سیستم هشدار خودکار را به تیم VAR ارسال می‌کند. این تکنولوژی قرار است ابزاری کمکی برای داوران باشد تا به آنها کمک کند که سریع‌تر، دقیق‌تر و درست‌تر درباره موقعیت‌های آفساید تصمیم بگیرند. این تکنولوژی جدید از 12 دوربین خاص استفاده می‌کند که هم سطح با چمن حرکت کرده و توپ را دنبال می‌کند و اطلاعات مشخصی را در هر دقیقه از بازیکن صاحب توپ ارائه می‌کند. توپ فوتبال مخصوص آدیداس برای جام جهانی نیز از ابزار لازم برای بهبود عملکرد این تکنولوژی برخوردار است و می‌تواند در ارسال و تحلیل داده موثر باشد.

در واقع آنچه فیفا رونمایی کرد نسخه پیشرفته سیستم کمک داور ویدیویی است که انتقادات زیادی هم به آن وارد شده بود. برخی از هواداران و کارشناسان فوتبال از عملکرد VAR راضی نیستند. تصمیم گیری با استفاده از سیستم ممکن است مدتی طول بکشد و این می‌تواند جریان مسابقه را مختل کند. برخی از بازی‌ها به دلیل استفاده از VAR با پنج یا شش دقیقه توقف به پایان رسیده‌اند. تماشاگران همچنین می‌گویند که آنها همیشه از زمان بررسی یک تصمیم مطلع نمی‌شوند.

تاریخچه VAR

در سال 2016، فیفا، مرجع رسمی قوانین بازی فوتبال، شروع به کار آزمایشهایی برای استفاده از بازبینی ویدئویی حین بازی فوتبال را تأیید کرد. در 14 ژانویه 2016 اتحادیه فوتبال استرالیا اعلام کرد، در صورت موافقت آیفب IFAB هیئت بین‌المللی فوتبال( International Football Association Board به‌اختصار IFAB) به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در آزمایش کمک داور ویدئویی داوطلب خواهد شد، در 5 مارس همان سال آیفب استفاده از کمک داور ویدئویی به صورت زنده را پذیرفت؛ نهایتا پس از آزمایشات متعدد و برگزاری پنج مرحله کارسوق، در تاریخ 7 آوریل 2017، استرالیا در هفته 26 ای-لیگ و در بازی دو تیم ملبورن سیتی و آدلاید یونایتد، در استادیوم ای ای ام آی پارک به عنوان اولین کشور در بالاترین سطح لیگ باشگاهی از کمک داور ویدیوئی استفاده کرد. در تاریخ 3 مارس 2018، هیئت بین‌المللی فوتبال در یکصد و سی و دومین نشست سالانه عمومی، استفاده از کمک داور ویدئویی را با هدف کاهش اشتباهات انسانی تأثیرگذار در نتیجه بازی با فلسفه «تأثیر حداکثری-دخالت حداقلی» به اتفاق آراء تصویب کرد.

ما هنوز رنگ VAR را هم ندیده‌‌ایم!

درحالیکه دنیا خود را برای فناوری جدید در فوتبال آماده می‌کند در لیگ برتر ایران ما هنوز رنگ سیستم قبلی را ندیده‌ایم! جالب اینجاست که طی دو سه فصل اخیر مسئولان فدراسیون فوتبال تنها برای بکارگیری این سیستم در لیگ برتر ایران وعده داده‌اند و در نهایت هیچ اقدامی صورت نگرفته است. درواقع سیستم‌های ارتباط رادیویی بین داوران هم در ایران تعریف چندانی ندارد و دیده شده که داوران از هنذزفری‌های بلوتوثی به جای سیستم رادیویی استفاده می‌کنند! انتظار می‌رود حال که فناوری جدیدی وارد دنیای فوتبال شده حداقل سیستمی که شش سال پیش رونمایی شده است وارد لیگ برتر شود تا حداقل از دعوا مرافه‌های لیگ برتری خلاص شویم! البته در لیگ امسال هم بعید به نظر می‌رسد که این سیستم راه اندازی شود چراکه میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال هفته پیش گفته بود که نصب و راه اندازی این فناوری حداقل 10 تا 12 ماه زمان نیاز دارد؛ پس باید یک سال دیگر هم چشم انتظار بمانیم!

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/690

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.