وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم داد/ کتاب‌های درسی گران شده است!

وزارت آموزش و پرورش یک اطلاعیه مهم داد/ کتاب‌های درسی گران شده است!
وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌هایی، در خصوص اقدامات اخیر این وزارتخانه و مدارس برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین اطلاع‌رسانی‌ کرد.

به گزارش نجواخبر، اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره آغاز ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید به شرح زیر است:
ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بعد از وقفه دو هفته به دلیل مشکل کاغذ یارانه‌ای، از امروز ۹ اردیبهشت آغاز شد.

دانش‌آموزان میان پایه یعنی پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم و یازدهم و دوازدهم از امزوز برای ثبت‌نام کتاب درسی سال تحصیلی جدید اقدام کنند اما ثبت‌نام کتاب درسی بقیه پایه‌ها یعنی پایه‌های ورودی اول دبستان، هفتم و دهم از پنجم تیرماه آغاز می‌شود.

ثبت سفارش و توزیع تمام کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.gov.ir یا پنجره پیشخوان خدمات الکترونیک آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir و یا سامانه ثبت سفارش و توزیع مواد آموزشی به نشانی www.irtextbook.ir یا www.irtextbook.com انجام می‌شود.

ثبت سفارس کتاب‌های درسی قرار بود ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شود اما سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی روز ۲۶ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نظر به پیگیری‌های صورت گرفته جهت دریافت اعتبارات تکمیلی به منظور تعدیل قیمت‌ها، فرایند ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۲ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم که مقرر بود از فردا (۲۷ فروردین ماه) صورت گیرد تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.


اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام کتب درسی دانش‌آموزان
دانش‌آموزان میان پایه (در پایه‌های تحصیلی آمادگی۲ (استثنایی)، اول۲ (استثنایی)، اول۳ (استثنایی)، اول تکمیلی (استثنایی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) می‌توانند از فردا (شنبه) نسبت به ثبت سفارش کتب درسی از طریق سامانه https://irtextbook.ir/ اقدام کنند.
مهلت ثبت‌نام کتب درسی میان‌پایه‌ها تا ۲۶ خردادماه ادامه دارد.

همچنین ثبت نام پایه‌های ورودی (آمادگی یک (استثنایی)، اول یک (استثنایی)، اول مقدماتی(استثنایی)، پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم) از ۵ تیرماه آغاز و تا ۱۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت.

بنابراعلام معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، امسال قیمت کتب درسی نسبت به سال تحصیلی گذشته، ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.


متقاضیان می‌توانند از طریق یکی از دو شیوه فردی یا گروهی نسبت به سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

۱ـ با توجه به اینکه ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی دانش‌آموزان براساس اطلاعات موجود در سامانه سیدا انجام می‌شود، مدارس می‌بایست آخرین وضعیت اطلاعات شناسنامه‌ای و تحصیلی دانش‌آموزان را در سامانه سیدا به‌روزرسانی و در اولین فرصت، دانش‌­آموزان را برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ثبت‌­نام کنند.

۲ـ دانش‌­آموزان و اولیای آنان در صورت تمایل می‌­توانند از طریق سامانه مذکور برای ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند. نام کاربری برای ورود به سامانه، کد ملی دانش‌آموز و رمز عبور آنها شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌­آموز است.

۳ـ مدیران مدارس موظفند از طریق سامانه مربوطه پس از ثبت نام بسته اصلی دانش‌آموز، نسبت به ثبت سفارش گروهی دانش‌­آموزان جهت کتاب‌های درسی انتخابی، هدیه‌های آسمان(ویژه اقلیت‌های دینی)، ضمیمه پیام‌های آسمان (ویژه اهل سنت) و استعداد درخشان اقدام کنند.

۴ـ بهای کتاب­‌های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفاً بر اساس قیمت‌­های پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه) است و دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

۵ـ کتاب‌­های درسی دانش‌­آموزان تمامی دوره­‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش­‌آموز قید شده توزیع می‌­شود.

۶ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل دانش­‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، امکان اصلاح سفارش از طریق سامانه به شرح ذیل وجود دارد:

- در صورت جابه‌جایی دانش‌­آموز در سطح مدارس همان استان و ثبت اطلاعات در مدرسه‌های مبداء و مقصد، اطلاعات محل تحویل کتاب دانش‌­آموز به‌طور خودکار در سامانه اصلاح و کتاب‌های درسی دانش‌­آموز در مدرسه جدید تحویل داده می‌شود.

- در صورت جابه‌جایی دانش‌­آموز به مدارس استان دیگر و ثبت اطلاعات در مدرسه‌­های مبداء و مقصد، مدرسه مقصد و یا دانش­‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است، کتاب­‌های درسی دانش‌­آموز، در صورت اصلاح سفارش، در مدرسه جدید تحویل می‌­شود.

۷ـ در صورت تغییر پایه یا رشته تحصیلی دانش‌آموز، قبل از صدور حواله از منطقه به مدرسه، مدرسه و یا دانش‌آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب‌های درسی دانش‌آموز متناسب با پایه و رشته تحصیلی جدید دانش‌آموز به مدرسه فراهم شود.


۸ـ در صورت تغییر مدرسه محل تحصیل یا پایه یا رشته تحصیلی دانش­‌آموز بعد از صدور حواله از منطقه به مدرسه، به شرح ذیل اقدام شود:

- مدرسه (مبداء) ملزم به ثبت حواله مرجوعی به منطقه و تحویل کتاب به منطقه است.

- منطقه ملزم به بررسی و تأیید حواله مرجوعی از مدرسه است.

- پس از تأیید منطقه، مدرسه محل تحصیل (مقصد) و یا دانش‌­آموز ملزم به اصلاح سفارش است تا امکان تحویل کتاب­‌های درسی دانش­‌آموز متناسب با پایه یا رشته تحصیلی یا مدرسه جدید دانش‌­آموز، به مدرسه فراهم شود.

۹ـ معلمان و دبیران، می‌­توانند از تاریخ ۱۵ مهر و دانش­‌آموزانی که فقط به تعدادی از کتاب­‌های درسی نیاز دارند از تاریخ اول آبان، فرایند سفارش کتاب‌های درسی را از منوی «سفارش تک‌جلدی کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی» در سامانه ثبت کنند تا از طریق شرکت پست به آن­ها تحویل شود. این خدمت تا۳۰ بهمن ادامه خواهد داشت.

۱۰ـ توزیع کتاب­‌های هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای به هنرجویان شاخه کاردانش ممنوع است و مسئولیت کمبود کتاب به علت توزیع نامناسب در استان و منطقه به عهده اداره کل آموزش و پرورش استان و منطقه است.

۱۱ـ تمامی عوامل توزیع استان، منطقه و مدرسه می­‌بایست مواد آموزشی را مطابق با تقویم زمانی اعلامی و اطلاعات مندرج در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی توزیع کنند.

اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی از طریق شماره‌های مندرج در بخش پشتیبانی سامانه و دورنگار ۸۸۳۰۹۲۶۶ آماده دریافت پیشنهادات و پاسخ‌گویی به سؤالات مربوط است.
وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای، از اولیای نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش از دبستان خواست که هرچه سریع‌تر نسبت به نوبت‌گیری سنجش سلامت فرزندان خود در پایگاه‌های سنجش اقدام کنند.

در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است: «نوبت‌گیری سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی و بدو ورود به دبستان از فروردین ماه ۱۴۰۲ توسط والدین و از طریق آدرس الکترونیکی my.medu.ir آغاز شده است.


همه ساله برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان و غربالگری نوآموزان در تابستان اجرا می‌شد، اما امسال برای اولین بار در طول سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ در حال اجراست.

لذا شایسته است، والدین، جهت تسهیل در فرایند سنجش و همچنین دریافت خدمات مطلوب تر، با تسریع در نوبت گیری نسبت به ثبت نام سنجش سلامت نوآموزان اقدام کنند.

برخورداری از شناسنامه الکترونیکی سلامت نوآموزان، پیش شرط ثبت نام در پایه اول ابتدایی است و با توجه به ارزش و اهمیت تشخیص و مداخله به هنگام، می‌بایست والدین نسبت به نوبت گیری از طریق سامانه مذکور و انجام غربالگری نوآموزان با مراجعه به پایگاه های سنجش اقدام کنند.

طبق اعلام حمید طریفی حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تمامی کودکانی که اول مهرماه امسال دانش‌آموز کلاس اول می‌شوند باید در فرایند سنجش شرکت کنند. سنجش سلامت می‌تواند نیمرخ دقیقی از ویژگی‌های استعدادی دانش‌آموزان ارائه دهد و آنها را برای ورود به آموزشی باکیفیت آماده کند.

امسال تحولات جدی نسبت به سال‌های گذشته در این برنامه رخ داده، ‌ازجمله زمان سنجش که خانواده‌ها باید در جریان قرار بگیرند و بتوانند در زمان مناسب کار ‌نوبت‌گیری و سنجش فرزندشان را تا خردادماه انجام دهند. ‌

در سال‌های گذشته خانواده‌ها به مدرسه مراجعه می‌کردند، پیش ‌ثبت‌نام فرزندشان را در مدرسه انجام می‌دادند و مدیر مدرسه اقدام به نوبت‌گیری سنجش در سامانه می‌کرد. در فرایند کنونی خانواده‌ها می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به مدرسه، وارد سامانه ‌my.medu.ir‌ شوند، نقش خود را ‌به‌عنوان والدین تعریف کنند. از طریق پیامکی که به شماره همراه پدر یا مادر ارسال و احراز هویت ‌الکترونیک انجام می‌شود و آنها می‌توانند از نزدیک‌ترین پایگاه به محل سکونتشان ‌نوبت‌ بگیرند. ۱۰۰۰ پایگاه سنجش در سراسر کشور برای این امر تدارک دیده شده است. ‌

در این سنجش یک ارزیابی چندوجهی انجام می‌شود ازجمله سنجش بینایی، ‌شنوایی، ویژگی‌های جسمی-حرکتی، وضعیت بهداشت پوست و مو، دهان و دندان و آمادگی تحصیلی و ‌چند آیتم جدید هم اضافه شده که اختلال نقص توجه، بیش‌فعالی، اختلالات یادگیری، آسیب‌های زبان و ‌گفتار از این جمله است.»

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/77295

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.