نجوا خبر گزارش می دهد؛

وزیر صمت زیر تیغ استیضاح/ جنجال بر سر شاسی بلندهای بهمن موتور!

وزیر صمت زیر تیغ استیضاح/  جنجال بر سر شاسی بلندهای بهمن موتور!
جلسه پرحاشیه استیضاح وزیر صمت در حالی قرار است امروز برگزار شود که کارنامه فاطمی امین حاوی نقاط تاریکی است که احتمال برگشت وی به ساختمان وزارت را با اما و اگر همراه می کند.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت کمتر از دو سال پیش مورخ سوم شهریور ۱۴۰۰ با ۲۰۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجلس بر کرسی وزارت تکیه زد و هنوز ۴ ماه نگذشته بود که به عنوان اولین وزیری اعلام شد که عملکردش زیر تیغ استیضاح رفت.

جنجال استیضاح فاطمی امین در حالی بالا می‌گرفت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای خاموش کردن اعتراضات مجبور شد اعلام کند در سال اول عمر دولت وزیری را استیضاح نمی‌کند.

جرقه استیضاح چگونه زده شد؟

پس از کش و قوس‌های فراوان در سال نخست وزارت فاطمی امین، سرانجام ۲۷ مهر ۱۴۰۱ استیضاح وزیر صنعت اعلام وصول شد و در نهایت جلسه استیضاح در ۱۰ آبان برگزار شد که نمایندگان مجلس با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله با استیضاح فاطمی امین مخالفت کردند.

هرچند فاطمی امین برای بار دوم از استیضاح جان سالم به در برد اما دوباره پای او ۲۲ آذر ۱۴۰۱ به مجلس باز شد تا به سؤال جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرهای مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد پاسخ دهد؛ سؤالی که در مورد افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان بود. در پایان این جلسه نمایندگان از دلایل وزیر قانع نشدند و اولین کارت زرد مجلس در جیب وزیر صمت قرار گرفت.

نمایندگان مجلس بی‌خیال استیضاح نشدند

اما ۲۸ فرورین امسال بود که محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صحن علنی اعلام کرد طرح استیضاح وزیر صنعت با ۴۰ امضا اعلام وصول می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: این استیضاح سومین استیضاح وزیر صمت بود که طی ماه‌های گذشته به کمیسیون ارجاع شده است.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار «نجوا خبر» با بیان اینکه آشفتگی بازار خودرو مهم‌ترین محور استیضاح فاطمی امین است، گفت: محورهای انتصابات در معاونت‌ها، هیئت مدیره‌ها و مدیران عامل شرکت‌ها، ارتباط میان قیمت کالاها و نرخ ارز و برخی مسائل دیگر از محورهای استیضاح وزیر صمت است.

وی ادامه داد: حوزه خودرو، کیفیت خودرو و افزایش قیمت‌ها هرچند زیر نظر مستقیم وزارت صمت نیست؛ اما به صورت غیرمستقیم به وزیر صمت مربوط می‌شود.

اتفاق عجیب و قابل تأمل چند روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح

یک هفته مانده به برگزاری جلسه استیضاح بود که ادعای نماینده تبریز در مجلس جنجالی شد.

احمد علیرضابیگی با بیان اینکه هیئت رئیسه محترم مجلس تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند، گفت: قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو از گروه بهمن در اختیار نمایندگان قرار گرفته و تکلیف و ارتباط آن با موضوع استیضاح می‌بایست روشن شود.

اولین قربانی استیضاح مشخص شد

در این میان سخنگوی بیمه مرکزی اولین قربانی از میان منتقدان وزیر صمت بود. مجید مشعلچی قائم مقام بیمه مرکزی که حکم سخنگویی بیمه مرکزی را نیز داشت پس از اینکه گفته بود «صنعت بیمه باید درخواست استیضاح وزیر صمت را به خاطر بدهی خودروسازان مطرح کند» برکنار شد.

موج تکذیب‌ها به راه افتاد

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادعای دریافت ۷۵ ماشین شاسی‌بلند در ازای رأی منفی به استیضاح وزیر صمت را تکذیب کرد و گفت: هدف تخریب خود مجلس است و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان لازم است به این موضوع ورود کند.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز با بیان اینکه ادعای انصراف نمایندگان از استیضاح با دریافت ماشین شاسی‌بلند دروغ‌پردازی علیه دولت و وزیر صمت است، گفت: این کار بازی با آبروی مجلس است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وعده داد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جلسه رسیدگی به اتهام اهدای ۷۵ خودروی شاسی بلند از سوی دولت به نمایندگان را برگزار می‌کند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی اظهار کرد: با توجه به گستردگی انتشار این خبر کذب، باید برخورد مناسب با آن صورت گیرد تا از تشویش اذهان عمومی در این باره جلوگیری شود.

قوه قضائیه وارد عمل شد

البته در میان این هیاهو، فاطمی امین نیز نامه‌ای به دادستان کل کشور نوشت و گفت: چنین اتهام فسادی در شان دولت مردمی و مجلس انقلابی نیست.

این است که اکنون پای قوه قضائیه نیز به میان آمده است.

امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در این جلسه حضور خواهد داشت.

مجلس می‌بایست استیضاح شود

سید مرتضی افقه، اقتصاددان نیز با بیان اینکه اکنون تنها استیضاح وزیر صمت مطرح نیست، به خبرنگار نجوا خبر گفت: خود مجلس نیز باید استیضاح شود.

وی با بیان اینکه مجلسی که هنوز دو سال نشده به وزیری رأی اعتماد داده که خودش می‌خواهد دوباره جلسه استیضاحش را برگزار کند، ادامه داد: مجلس باید استیضاح شود که در همان مراحل اولیه رأی اعتماد، تحقیقات و شناخت لازم را پیدا نکرده و به وزیری رأی داده که در طی کمتر از دو سال، چندین بار تا پای استیضاح رفته است.

بی‌ثباتی‌های مدیریتی علت اصلی استیضاح

این اقتصاددان با بیان اینکه بی‌ثباتی‌های مدیریتی آن هم در سطح وزیر، کار مردم را عقب می‌اندازد و هزینه تولید را بالا می‌برد، گفت: بی‌ثباتی‌های مدیریتی در زمان آقای فاطمی امین بی‌سابقه بود.

وی ادامه داد: آسیب‌های این کار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم یک وزیر وقتی عوض شود حتی اگر وزیر بعدی از همان جناح باشد تمام مجموعه‌اش را عوض می‌کند؛ یعنی بی‌ثباتی در حد وزیر باقی نمی‌ماند بلکه زلزله‌ای در تمام زیرمجموعه‌هایش ایجاد می‌کند این یعنی اینکه در تمام این مدت کار مردم معطل خواهد ماند و این یعنی هزینه تولید و تورم. عوامل پنهان تورم اینها هستند نه آن نقدینگی که آقایان اقتصادخوانده مرتب بر آن تاکید می‌کنند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/77324

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب