تاسیس نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی/ هدف تبدیل اصفهان به قطب نوآوری فناوری کشور است

تاسیس نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی/ هدف تبدیل اصفهان به قطب نوآوری فناوری کشور است
طیب‌نیا در پاسخ به تفاوت قیمت عرضه و فروش و احتمال ایجاد رانت احتمالی گفت: به دنبال ایجاد تعادل در بازار هستیم. کنترل قیمت‌ها و عرضه مستقیم محصولات یکی از برنامه‌های اصلی ما برای تحقق شعار سال جاری است.

به گزارش نجوا خبر، محمدیاسر طیب نیا مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به برخی شایعات در فولاد مبارکه اصفهان مبنی بر فروش ارز خود در بازار آزاد گفت: در چهارچوب دستورالعمل میکنیم و حسابها و خرید و فروش ما کاملاً شفاف بوده و به تمام شرکت های زیر مجموعه ثبت سفارش و سپس تخصیص ارز صورت می‌گیرد. البته این سیستم ایراداتی نیز دارد اما تا به حال ارز خود را به صورت آزاد نفروخته‌ایم و فروش ما به صورت سامانه‌ای از طریق بانک مرکزی بوده است. بنابراین شایعات فروش ارز فولاد مبارکه به صورت آزاد در بازار درست نیست.

وی ادامه داد: قیمت ارز برای ما مهم نیست بلکه مجموعه قیمت ارز در کشور برای ما مهم است زیرا مناقصه ما با ارز ۲۸ هزار تومانی دولتی صورت نمی‌گیرد و بر اساس برآورد قیمت و با توجه به قیمت ارز در بازار آزاد محاسبه می‌شود در حوزه تأمین مواد اولیه مجبور به تأمین ارز مورد نیاز با قیمت آزاد در بازار هستیم. و این عدم تعادل در بازار است که برای ما مهم است بنابراین اگر هر چه کمتر باشد قیمت تمام شده ما نیز کاهشی خواهد بود.

طیب نیا در پاسخ به پروژه تأسیس نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگابایتی در مساحت ۲ هزار هکتاری نیز گفت: این پروژه بسیار وسیع است. توجه داشته باشید که کل انرژی موجود در کشور ۴۶۰ مگاوات است. بنابراین تأسیس نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی بسیار عظیم است. هدف اول ما از تأسیس این نیروگاه عمل به مسئولیت های اجتماعی و هدف دوم ادعای ما مبنی بر صنعت سبز و سوم نیاز ما به این نیروگاه است. زیرا در کشوری مشغول به فعالیت هستیم که دغدغه کمبود انرژی گاز و برق دارد. بنابراین به منظور عدم نیاز به سرمایه‌گذار خارجی این پروژه عظیم را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بتوانیم این پروژه عظیم را راه اندازی کنیم در سال اول تمام هزینه خود را پرداخت خواهد کرد. احداث نیروگاه خورشیدی و نیروگاه سیکل ترکیبی هزینه یکسانی دارند و این ما را بر آن داشت که به این حوزه ورود کنیم و یک اقدام بزرگ در کشور داشته باشیم. علاوه بر اینکه اصفهان شهری با هوای آلوده است بنابراین به منظور عدم ایجاد آلودگی و مازوت سوزی بیشتر این پروژه راه اندازی و سپس به ۱۰۰۰ مگابایت توسعه خواهیم داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به اینکه این صنعت چقدر توانسته است شهروندان اصفهانی را منتفع کند نیز گفت: اشتغالزایی و ایجاد اشتغال برای شهروندان اصفهانی و دیگر شهرها و استانهای کشور از منفعتی است که فولاد مبارکه برای شهروندان اصفهانی فراهم کرده است. علاوه بر این نگاه ما ملی و سراسری است بیش از ۱۰۰۰ شرکت در کشور وجود دارند که به واسطه حضور فولاد مبارکه اصفهان شکل گرفته‌اند که یعنی زنجیره های درآمدزایی را در کل کشور ایجاد کرده‌ایم. تاکنون بیش از ۲۶ هزار نفر در فولاد مبارکه مشغول به فعالیت هستند به واسطه حضور افراد منبع درآمدی دیگر نیز برای اصفهانی‌ها فراهم شده است. رفع مشکلات منطقه‌ای با وجود ایجاد برخی از مشکلات به دلیل ورود صنعت از دیگر منافعی است که فولاد مبارکه در اصفهان داشته است. معتقدیم منافع فولاد مبارکه بسیار بالاست و به عنوان یک صنعت سبز به دنبال ایجاد کمترین ضرر هستیم. همچنین هدف اصلی ما تبدیل اصفهان به قطب نوآوری فناوری کشور است تا تولیدات آن دانش بنیان صورت گیرد.

وی در پاسخ به منبع تأمین مالی فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: درآمدهای حاصل از فروش محصولات و فروش اوراق تبدیل شرکت و پروژه های بزرگ و ورود سرمایه‌گذاران خارجی از مواردی هستند که منابع مالی فولاد مبارکه اصفهان را تعمیر می‌کند همچنین به دنبال تأمین منبع مالی از ذخیره صندوق ذخیره هستیم. همچنین به دنبال اخذ وام های ارزی از خارج از کشور هستیم که امیدواریم برخی از منابع ارزی را بتوانیم به زودی دریافت کنیم.

طیب‌نیا در پاسخ به تفاوت قیمت عرضه و فروش و احتمال ایجاد رانت نیز گفت: کنترل قیمت‌ها و عرضه یکی از برنامه‌های اصلی ما برای تحقق شعار سال جاری است. به دنبال ایجاد تعادل در بازار هستیم و عرضه ۱۴ درصد میزان محصولات در بازار داخلی نتیجه عرضه محصولات توسط فولاد مبارکه در سال گذشته است. اما در اسفندماه سال گذشته به دلیل جهش قیمت ارز با وجود عرضه با قیمت پایین در بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه در پاسخ به یکی از سؤالات خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به آب بر بودن فولاد مبارکه اصفهان بهتر نبود که آن را در کنار دریا تأسیس می‌کردند نیز گفت: توسعه کمی ما در کنار آب شکل می‌گیرد تا هزینه‌ها را بتوانیم کاهش دهیم یکی از دلایل سودآور بودن فولاد مبارکه قرارگیری آن در استان اصفهان است. با وجود اینکه مواد اولیه ما از سایر نقاط کشور می‌آیند سود ده هستیم. موقعیت ما به گونه‌ای است که به صورت بهینه در اصفهان عمل میکنیم. باتوجه به اینکه هزینه جابه‌جایی آب بسیار کمتر از سایر مواد است. صرف نظر از اینکه جابه‌جایی فولاد مبارکه امکانپذیر نیست و بسیار هزینه‌بر است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/77327

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب