گزارش نجوا خبر از کلیدواژه ای که تکرار شد؛

کار کارِ مافیاست، چه می‌شود کرد؟!

کار کارِ مافیاست، چه می‌شود کرد؟!
تکرار ۲۷ باره‌ی عبارتِ «مافیا» در صحبت‌های وزیر برکنار شده‌ی صمت، یک زنگ خطر جدی است؛ مافیا امور مختلفی را در کشور قبضه کرده و نباید برای همیشه مردم شنونده‌ی یک توجیه تکراری باشند: «کار، کار مافیاست، کاری نمی‌شود کرد!»

به گزارش خبرنگار نجوا خبر، «ما هم می‌گوییم خودرو مافیا دارد و مافیای آن قوی است، مافیایی که تهدید می‌کند و با مدیرکل من تماس گرفته و از افزایش تولید ناراحت است و مسببان وضع موجود افراد پنهانی هستند و ما ایستاده و به فضل خداوند مسئله را حل خواهیم کرد». این فقط یک جمله از دفاعیات فاطمی امین (وزیر صمت) در جریان استیضاح پرحاشیه‌ای است که دهم اردیبهشت ماه در مجلس شورای ملی جریان داشت.
در جریان این استیضاح، نمایندگان مجلس -برخی بسیار با قدرت- عملکرد ضعیف فاطمی امین را زیر تیغ انتقاد بردند؛ یکی گفت «آقای وزیر، وزیر دو خودروساز است نه وزیر صنعت»، دیگری وعده‌های ناکام را به رخ وزیر دولت سیزدهم کشید و پرسید «جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟» نماینده دیگر این پرسش را مطرح کرد که «بابت افزایش افسارگسیخته خودرو یقه چه کسی را بگیریم؟» و در ادامه روح الله حضرت‌پور نماینده مردم ارومیه به عنوان یکی از موافقان استیضاح، حجت را تمام کرد: «وزارت صمت دولت محرومان زندگی و معیشت میلیون‌ها ایرانی را به جهنم تبدیل کرد».
در نهایت، این مناقشات طولانی که از صبح تا عصر دهم اردیبهشت جریان داشت، منجر به برکناری فاطمی امین از وزارت صمت با رأی قاطع نمایندگان مجلس شد. در جریان صحبت‌های نمایندگان به خصوص موافقان استیضاح، پرده‌های مختلف و جورواجوری از ناتوانی‌های صنعت، معدن و تجارتِ کشور به نمایش درآمد و ناگفته‌های بسیار گفته شد. اما یکی از ویژگی‌های خاص این نشست استیضاح، صحبت‌های خود فاطمی امین در مقام دفاع از عملکردش بود؛ براساس بررسی نجوا خبر، وزیر معزول شده‌ی صمت، در جریان دفاعیات خود حدود ۲۷ بار از کلمه‌ی «مافیا» استفاده کرد و بخش اعظم گناهان خود را بر گردن این بازیگرانِ پشت پرده انداخت. برای نمونه، او در بخشی از سخنانش گفت «خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال‌های تلگرامی برای انتشار خبرهای زرد هزینه می‌کند تا وزیر را بزند، این مافیای خودرو است».
حال سؤال این است که وقتی یک وزیر در نطق دفاعیه خود پشت تریبون مجلس ۲۷ بار از «مافیا» یاد می‌کند، چرا شاخک‌های نهادهای نظارتی برای پیگیرانه جدی و مسئولانه ماجرا تیز نمی‌شود و مسئله را ردیابی نمی‌کنند؟ این «مافیا» که ذکرِ شرِ آن همه جا هست، واقعاً کیست و چگونه عمل می‌کند، چه دست‌هایی پشت پرده از مافیا و مافیاها حمایت می‌کنند؟ چرا بر هر نهاد و زارتخانه‌ای که دست می‌گذاریم و عملکرد هر بخش از دولت را که نقد می‌کنیم، می‌گویند «کار، کار مافیاست»! می‌گوییم صنعت خودرو اشکالات اساسی دارد، می‌گویند مافیای خودرو اجازه اصلاح نمی‌دهد؛ می‌گوییم پیمانکاران در نفت و گاز دست به استثمار کارگران می‌زنند، می‌گویند «مافیای پیمانکاران قوی است و حامیان قدرمند دارد».
اگر مافیا یا به عبارت درست تر، «مافیاها» تا این اندازه قدرتمند هستند و در همه جا تا پایین‌ترین سطوح تصمیم‌سازی نفوذ کرده‌اند، باید قوه قضائیه و نهادهای نظارتی با قدرت تمام به میدان بیایند و با چنین سودجویانِ بی‌اخلاقی که صنعت، تجارت و تولید کشور را زمین زده‌اند، مبارزه ساختاری کنند؛ زدن شاخه‌ها کافی نیست؛ درخت‌های قطور مافیا باید از ریشه زده شود.
در هرحال، تکرار ۲۷ باره‌ی عبارتِ «مافیا» در صحبت‌های وزیر برکنار شده‌ی صمت، یک زنگ خطر جدی است؛ مافیا امور مختلفی را در کشور قبضه کرده و نباید برای همیشه مردم شنونده‌ی یک توجیه تکراری باشند: «کار، کار مافیاست، کاری نمی‌شود کرد!»

خبرنگار: امیرحسن غفاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87409

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب