احتمال شیوع تب کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما

احتمال شیوع تب کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرما
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: خطر بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) همزمان با آغاز فصل گرما و شروع زاد و ولد و فعالیت کنه‌ها در هرمزگان بیشتر می‌شود.

به گزارش نجوا خبر، عبدالجبار ذاکری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق تماس با ترشحات بدن، خون و گوشت دامی که توسط کنه مورد گزش قرار گرفته و یا تماس مستقیم با کنه منتقل می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته ۶۰ مورد مشکوک ابتلا به این بیماری در استان هرمزگان شناسایی شد که از این تعداد، ابتلای قطعی ۱۰ نفر به تأیید رسید.

ذاکری از شهروندان خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت و مورد تأیید دامپزشکی خریداری و به مهر و برچسب دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز دقت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد است که این موضوع در کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود.

به گفته ذاکری: تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی از علائم تب کریمه کنگو است.

بیماری تب کریکه کنگو نخستین بار سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهد شد و اکنون ایران و بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87548

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.