مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با نجوا خبر:

آشفته بازار قیمت مرغ/ چرا مرغ 73 هزار تومانی در بازار نیست؟

آشفته بازار قیمت مرغ/ چرا مرغ 73 هزار تومانی در بازار نیست؟
قیمت مرغ در حالی در خرده‌فروشی‌های پایتخت به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده که مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی می‌گوید: تنها در صورتی که دولت ارز تأمین نهاده‌های دامی را به موقع تخصیص دهد قیمت مصوب مرغ از 73 هزار تومان بیشتر نخواهد شد.

به گزارش نجوا خبر؛ طبق مشاهدات میدانی هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های تهران به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ هم ۷۳ هزار تومان اعلام شد ولی هنوز مرغ با این قیمت را به جز در میادین، نمی‌توان در مغازه‌ای پیدا کرد.

دلایل افزایش قیمت مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه به خبرنگار «نجوا خبر» گفت: به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش قیمت تمام شده مرغ، قیمت مصوب این کالا افزایش یافت.

محمدعلی کمالی سروستانی با اشاره به اینکه همانند سنوات گذشته پس از چانه زنی بر سر هزینه‌های تولید، قیمت مرغ زنده و کشتار تعیین و اعلام شد، ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ روبه‌رو نیستیم؛ باید محصول قیمت واقعی خود را پیدا کند.

مذاکرات پنهانی برای گرانی مرغ

به گفته مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی، مرغداران ماه‌هاست درخواست افزایش قیمت مرغ را مطرح کرده بودند زیرا جهش قیمت نهاده‌های دامی، رشد قیمت سایر مؤلفه‌های تولید وعدم تناسب بین قیمت خرید مرغ از مرغداران با هزینه تمام شده تولید موجب زیان سنگین آن‌ها شده بود.

کمالی ادامه داد: بنابراین از ۴ ماه گذشته مذاکرات مبنی بر تعیین تکلیف افزایش قیمت مرغ با وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

چرا مرغ ۷۳ هزار تومانی در خرده فروشی‌ها نیست؟

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه در نهایت تصمیم گرفته شد قیمت مصوب مرغ به هر کیلوگرم ۷۳ هزار تومان افزایش یابد، گفت: البته این اصلاح قیمت با توجه به هزینه‌های تولید کنونی و شرایط تثبیت قیمت کنجاله و سویا نسبت به سال گذشته تعریف شده است.

کمالی در پاسخ به سؤال «نجوا خبر» مبنی بر اینکه آیا کمبود مرغ در بازار برطرف می‌شود؟ گفت: تنظیم و قیمت‌ها در بازار بر عهده اتحادیه مرغداران گوشتی نیست بلکه دولت می‌بایست خود بر بازار نظارت کند.

مرغداران گرانفروشی نکنند

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: مرغداران در سال گذشته به ازای هر کیلوگرم مرغ ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان زیان دیده‌اند زیرا عرضه بر تقاضا پیشی گرفته بود و در بازار با مازاد مرغ روبه‌رو بودیم.

کمالی ادامه داد: با وجود اینکه سال گذشته قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده ۴۳ هزار تومان بود، اما متوسط فروش ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان بود که طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی، تا ۷ درصد افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های تولید، مرغداران مجوزی برای افزایش مجدد قیمت در سال جاری نخواهند داشت.

شرط تثبیت قیمت مرغ در بازار

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه اگر نهاده‌های دامی دوباره گران شود قطعاً در قیمت مصوب مرغ تجدید نظر خواهد شد، گفت: دولت می‌بایست ارز تأمین نهاده‌های دامی را به موقع تخصیص دهد.

کمالی در مورد تثبیت قیمت مرغ گفت: تنها در صورتی که دولت ارز تأمین نهاده‌های دامی را به موقع تخصیص دهد و تولید مرغ در مرغداری‌ها با مدیریت انجام بگیرد، بازار مرغ شاهد ثبات قیمت خواهد بود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87551

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب