آغاز انتخابات ترکیه؛ از محدودیت های توییتری تا چشم انتظاری اروپا

آغاز انتخابات ترکیه؛ از محدودیت های توییتری تا چشم انتظاری اروپا
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه، امروز صبح آغاز شد و تا عصر امروز ادامه خواهد داشت. دولت ترکیه انتشار هر گونه خبر، پیش‌بینی و اظهار نظر درمورد نتایج این انتخابات را تا پایان روند رای‌گیری ممنوع کرده است.

به گزارش نجواخبر، امروز ساعت هشت صبح به وقت ترکیه، پراهمیت‌ترین انتخابات سال ۲۰۲۳ در این کشور آغاز شد. رقابت شدید میان دو نامزد اصلی ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان و کمال قیلیچداراوغلو، دو چهره سیاسی مخالف، به‌ویژه در شرایط بحرانی فعلی، این انتخابات را هرچه بیشتر در مرکز توجه قرار می‌دهد.

کشور ترکیه، با توجه به سیاست‌های اقتصادی نامتعارف اردوغان، با بحران اقتصادی پیچیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند. بحرانی که زمین‌لرزه کشنده ماه فوریه و تخریب صدها هزار منزل مسکونی آن را تشدید کرد.

جمعیت زیادی امروز پای صندوق‌های رأی رفته‌اند و به نظر می‌رسد درصد مشارکت مردم در این دور از انتخابات، از دور قبلی فراتر رود.

هر دو نامزد انتخاباتی وعده‌هایی مبنی بر رسیدگی به بحران اقتصادی و مسکن‌سازی برای خسارت‌دیدگان زلزله مطرح کردند اما هر کدام برای رسیدن به هدف مورد نظر روش‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند.


همانطور که رسانه‌های خارجی بارها تاکید کرده‌اند، این انتخابات، حساس‌ترین رقابت کل دوران قدرت اردوغان و البته دوران حاضر، سخت‌ترین دوره سیاسی برای اوست.

ترک‌ها در انتخابات امروز، رئیس‌جمهوری و همچنین ۶۰۰ عضو پارلمان ترکیه را برای پنج سال آینده تعیین می‌کنند. اگر در دور اول رقابت‌ها، یکی از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، برای پنج سال آینده ریاست دولت ترکیه را بر عهده خواهد داشت. مقامی که در رفراندوم سال ۲۰۱۷ این کشور، اختیارات گسترده‌ای گرفت.


در صورتی که هر دو نامزد رأی زیر ۵۰ درصد بگیرند، انتخابات به دور دوم یعنی ۲۸ مه موکول می‌شود.

دویچه‌وله در گزارشی می‌نویسد: دو سوم آلمانی‌ها ترجیح می‌دهند ازدوغان از قدرت کنار برود. آلمان با حدود ۱.۵ میلیون نفر رای‌دهنده ترک، بیشترین تعداد مهاجران از ترکیه را در خوی جای داده است.

محدودیت دسترسی کاربران ترکیه به توییتر
توییتر به دلیل محدود کردن محتوا برای کاربران ترکیه یک روز قبل از انتخابات یکشنبه، مورد انتقادات زیادی قرار گرفت. این شرکت شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که با توجه فرایندهای قانونی و اطمینان از اینکه توییتر در کشور ترکیه همچنان در اختیار کاربران باشد، دسترسی به برخی از انواع محتوا محدود شده است. ایلان ماسک نیز روز شنبه از این تصمیم حمایت کرد.


اروپا، چشم در راه نتیجه انتخابات
از زمانی که ترکیه نتوانست به اتحادیه اروپا بپیوندد و این مسئله از اولویت کاری اتحادیه خارج شد، روابط اردوغان و این بلوک ۲۷ عضوی دچار تشنج شده است.

از سوی دیگر اعضای اصلی ناتو، نسبت به روابط نزدیک اردوغان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داده و اظهار نگرانی کرده‌اند که ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها علیه مسکو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این انتخابات نه‌تنها مسیر سیاست‌های داخلی کشور بلکه سرنوشت پیوستن سوئد به ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است را نیز مشخص می‌کند. بیشتر اعضای ناتو با درخواست پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان موافقت کرده‌اند و تنها ترکیه و مجارستان هستند که آن را تأیید نمی‌کنند.

اخیرا مسئله قرآن‌سوزی در سوئد و نفرت‌پراکنی نسبت به اردوغان نیز اوضاع را وخیم‌تر و گفت‌وگوها پیرامون پیوستن این کشور به ناتو را متوقف کرد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87679

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب