مهدی روزبهانی در گفتگو با نجوا خبر مطرح کرد؛

امسال «سال شکوفاییِ بورس»/ چراغ سبز روشن شد

امسال «سال شکوفاییِ بورس»/ چراغ سبز روشن شد
بازار سرمایه در حالی بعد از یک هفته ریزش سنگین در جریان معاملات روز یکشنبه تغییر مسیر داد که مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است سال 1402 سال شکوفایی بورس است.

به گزارش نجوا خبر؛ شاخص کل بورس روز یکشنبه بعد از یک هفته روند نزولی، رشدی ۷۱ هزار و ۸۸۰ واحدی را تجربه کرد و توانست در ارتفاع دو میلیون و ۲۸۵ هزار واحد قرار بگیرد.

دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه و افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت کافی بود تا شاهد صف‌های خرید به جای صف‌های فروش در بورس باشیم.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در روز یکشنبه بازار سهام بعد از یک هفته منفی بودن، مثبت شد و هزار و ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد.

نماد شبندر، شپنا، وبصادر، بنیرو و شراز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

اما سؤال اصلی این است که این رشد ادامه دارد یا دوباره بورس شاهد اصلاح خواهد بود؟

ریزش تعمدی بازار سرمایه

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به دو مصوبه مذکور به «نجوا خبر» گفت: اصلاح ذات بازار سرمایه است و بعد از رشد مداوم ۴ ماهه بورس ما منتظر اصلاح بازار بودیم البته نه به این شدت.

وی با بیان اینکه این ریزش مقطعی است و بورس تا پایان سال شاهد رشدهای انفجاری خواهد بود، ادامه داد: مقصر اصلی ریزش سهمگین بورس در ۴ روز چندین سهامدار حقوقی و بازارگردان بودند که ظرف ۴ روز گذشته فروش‌های غیرمتعارف داشتند که این کار موجب شد صف‌های فروش ادامه دار شود.

حقوقی‌های متخلف را جریمه کنید

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه متأسفانه شیطنت‌های چندین سهامدار حقوقی و بازارگردان موجب ادامه ریزش بازار سهام برای چهارمین روز متوالی شد، گفت: تقاضای ما از رئیس سازمان بورس این است که این حقوقی‌ها را شناسایی کند.

به گفته وی، در ۴ ماه گذشته شاهد رشد ۲۰۰ درصدی برخی سهام بودیم. بورس طی چند ماه گذشته رشد خوبی را پشت سر گذاشته است. بنابراین اصلاح بازار نزدیک بود.

استارت صعود بورس زده می‌شود

روزبهانی با اشاره به ریزش دسته جمعی نمادهای بورسی در یک هفته اخیر به جز روز گذشته گفت: متأسفانه به دلیل درک نادرست سهامداران حقیقی از بازار، زمانی که بازار ریزشی می‌شود سهام بنیادی و غیر بنیادی به همراه هم سقوط می‌کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه سهامداران هنوز به درک خوبی از بازار نرسیده‌اند، ادامه داد: بورس تا پایان اردیبهشت ماه به تعادل می‌رسد و دهه اول خرداد استارت صعودی بورس زده می‌شود.

شاخص بورس ۳ هزار واحدی می‌شود

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، بورس در نقطه شروع سیکل صعودی است. نوسان، اصلاح و ریزش، ذات بورس است ولی سال ۱۴۰۲ سال رونق بورس است و تا پایان سال شاخصِ کل بورس ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی خواهد شد.

روزبهانی ادامه داد: چندگانگی دامنه نوسان در بازارهای اول و دوم و نمادهای بورسی باعث ناهمگونی بازار شده است. لازم است رئیس سازمان بورس به این موضوع رسیدگی کند و دامنه نوسان را در همه نمادها یکسان سازد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87683

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب