آتش سوزی گسترده در مزارع گندم گچساران

آتش سوزی گسترده در مزارع گندم گچساران
با شروع فصل گرم و همراهی فصل برداشت مزارع گندم در شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد، آتش سوزی‌ها نیز آغاز و حاصل ماه‌ها زحمت کشاورزان و باغداران را بر باد می‌دهد.

به گزارش نجواخبر ؛با شروع فصل گرم و همراهی فصل برداشت مزارع گندم در شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد، آتش سوزی‌ها نیز آغاز و حاصل ماه‌ها زحمت کشاورزان و باغداران را بر باد می‌دهد.

هم اکنون شعله‌های آتش، بخش زیادی از مزارع گندم واقع در دهستان امامزاده جعفر (ع) این شهرستان گرمسیری نفت خیر استان کهگیلویه و بویراحمد را فرا گرفته است.

براساس این گزارش، اگر چه خودرو‌های آب پاش آتش‌نشانی دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران به همراه نیرو‌های مردمی در حال خاموش کردن شعله‌های فراوان آتش در این مزارع هستند، اما وزش باد‌های موسمی تابستانی در منطقه، کار مهار آتش را برای همگان سخت کرده است.

مزارع گندم کشاورزان دهستان امامزاده جعفر (ع) گچساران بسیار وسیع و به دلیل بارش‌های مناسب زمستان سال گذشته از انبوه علفزار پُرپُشت نیز برخودار است که بستر ساز شعله ورتر شدن شعله‌های آتش در این مزارع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد پیشتر از مهار ۲ فقره آتش سوزی در مراتع مناطق انبار شاهی و چهار بیشه در هفته جاری این شهرستان خبر داده بود.

"مجید نظری"، سطح آتش‌سوزی امروز مزارع دشت‌های دهستان امامزاده جعفر (ع) گچساران را نامعلوم خواند و اظهار داشت: تمامی تلاش‌ها هم اکنون برای خاموش کردن شعله‌های آتش در این مزارع در حال انجام است.

وی از گچساران گفت: دلایل دقیق هیچکدام از آتش سوزی‌ها تاکنون در مراتع و مزارع شهرستان گچساران مشخص نشده و کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پس از اطفای حریق علت حریق و میزان دقیق عرصه‌های خسارت دیده را اعلام می‌کنند.

نظری افزود: ۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان، ۷۰ درصد مرتع و جنگل، ۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

"داود حبیبی" مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست گچساران هم به ایلنا گفت: نیرو‌های محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر و سایر امدادگران اداری و مردمی در این شهرستان هم اکنون در حال مهار شعله‌های آتش در مزارع دهستان امامزاده جعفر (ع) هستند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی این مزارع پیش از ظهر امروز شروع شده است، اظهار داشت: چندین هکتار از مزارع گندمزار هم اکنون طعمه حریق شده است.

وی تاکید کرد که دلیل یا دلایل حریق و میزان مساحت مزارع و باغستان‌های خسارت دیده از آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.

حبیبی گفت: کارشناسان الان در حال پایش مناطق محل آتش سوزی برای مهار و پیشگیری از فوران دوباره شعله‌های آتش هستند و پس از مهار کامل آتش، نسبت به علت حریق و میزان خسارت‌ها وارد عمل خواهند شد.

مسئول روابط عمومی اداره محیط زیست گچساران با اشاره به شروع فصل برداشت محصولات زراعی در این شهرستان، یادآور شد: هرگونه بی احتیاطی و اقدام نسنجیده جزئی می‌تواند به تحمیل خسارت‌های اقتصادی به کشاورزان و از دست رفتن حاصل دسترنج چند ماهه آنان منجر شود.

حبیبی با اشاره به اینکه برخی آتش سوزی مزارع به علت آتش زدن کاه و کلش است، به کشاورزان توصیه کرد تا در این موقع از فصل سال، از انجام این اقدام خودداری کنند.

 

منبع: ایلنا

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/87716

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب