مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی

مشاهده دو قلاده یوزپلنگ در خراسان رضوی
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: حضور یک قلاده یوزپلنگ مادر به همراه توله‌اش در شهرستان جغتای پس از ۱۱ سال در این استان مشاهده و حضور آن تصویربرداری و مستند سازی شد.

به گزارش نجوا خبر، مهدی اله پور روز فزود: زیستگاه‌های شهرستان جغتای یکی از کریدورهای مهم زیستگاه‌های این گونه ارزشمند حد فاصل استانهای سمنان و خراسان شمالی بوده و به عنوان یکی از محل های زیست و دالان بسیار مهم گذر یوزپلنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین راه کارهای حفظ و تثبیت این گونه ارزشمند و در حال انقراض حفظ طعمه و امنیت زیستگاه می‌باشد که در همین راستا حفاظت از زیستگاه، شناسایی، انجام اقدامات احیا و رصد این گونه در معرض خطر انقراض از دستور کارهای مهم قرارگاه تحول محیط زیست استان با محوریت استانداری خراسان رضوی و دبیری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان معین و تصویب گردیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:در همین راستا احداث آبشخور و آب انبار، افزایش ضریب حفاظتی توسط گشتهای مستمر یگان حفاظت محیط زیست در منطقه، علوفه رسانی و نیز آبرسانی مستمر به حیات وحش، آموزش جوامع محلی، دوربین گذاری و رصد دقیق‌تر مرزهای مشترک برای مشاهده‌ یوزپلنگ در دستور کار این اداره کل قرار گرفت و در حال انجام است.

اله پور بیان داشت: آخرین مشاهده مستند سازی شده گونه یوزپلنگ در استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۱ در شهرستان بردسکن ثبت شده است که پس از ۱۱ سال و در زیستگاهه‌های شهرستان جغتای با توجه به وجود طعمه مناسب نظیر آهو و خرگوش، فرصت مناسبی برای حضور این گونه مهیا و چندین مرتبه مشاهده یوزپلنگ توسط اهالی گزارش شده بود که تاکنون موفق به تصویر برداری از آن نشده بودند که خوشبختانه با هوشیاری به عمل آمده و آگاهی بخشی های مستمر، این گونه زیبا در استان خراسان رضوی رکورد و مستند گردید.

دبیر قرارگاه تحول محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: طی سال های گذشته در شهرستان‌های جغتای، جوین، بردسکن، سبزوار و خواف که از جمله مهم‌ترین زیستگاه های مطلوب و ایده‌آل برای حضور یوزپلنگ ایرانی در استان خراسان رضوی قلمداد می‌شود و مشاهدات حضور گونه مذکور توسط دوستداران و محیط بانان گزارش شد، لکن مستندسازی لازم صورت نپذیرفته است.

وی گفت: در صورت مشارکت فعال جوامع محلی و افزایش آموزش در راستای ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست مناطق حاشیه زیستگاه یوزپلنگ و انجام اقدامات حمایتی از این گونه چتر، می‌توان از این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض حفاظت نمود.

یوزپلنگ آسیایی، گونه‌ای کمیاب و در خطر انقراض از وحوش ایران است که حفظ نام و وجود ارزشمندش در این سرزمین نیازمند نگاهی جامع و فراگیر در تمامی مناطق زیستگاهی از جمله خراسان رضوی به عنوان دالان تردد یوز میان استانهای میزبان این گونه است.

"آی.یو.سی.اِن" (IUCN) یا همان "اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت" به عنوان معتبرترین مرجع اعلام نظر درباره وضعیت حفاظتی گونه‌های جانوری و گیاهی، هر پنج تا ۱۰ سال وضعیت گونه های حیات وحش را در طبیعت سراسر جهان ارزیابی و نتیجه آن را منتشر می‌کند که طبق آخرین فهرست اعلامی از سوی این سازمان جهانی، یوزپلنگ آسیایی در فهرست قرمز قرار دارد، زیرا به شدت در معرض خطر انقراض (CRITICALLY ENDANGERED) است و شرایط ادامه حیاتش در طبیعت بسیار بحرانی خوانده شده است.

به عقیده کارشناسان، سریع ترین دونده جهان، نیازمند شتاب‌بخشی برنامه های موثر برای نجات از انقراض و خروج از وضعیت بحرانی است و باتوجه به اینکه ایران تنها نقطه قاره آسیاست که میزبان حضور گرم و زیبای یکی از زیباترین جلوه های خلقت خداوند در میان جانوران است، مسئولیت تک تک ایرانیان در حفظ و حفاظت از این گونه بی نظیر انکارناپذیر است.

۲۱درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/97859

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب