رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در گفتگو با «نجواخبر»:

گوشت از سفره مردم پَر کشید/ مردم به جای گوشت قرمز، مرغ و سویا می‌خرند

گوشت از سفره مردم پَر کشید/ مردم به جای گوشت قرمز، مرغ و سویا می‌خرند
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه قطعا تغییر ارز گوشت منجمد بر بازار گوشت قرمز تاثیرگذار است، گفت: گوشت قرمز در زمره کالاهای جانشین است که تغییر قیمت آن بر تقاضای سایر گوشت ها و حتی سویا تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار نجوا خبر؛ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی درب کشتارگاه در حالی به ۴۳۰ هزار تا ۴۳۵ هزار تومان رسیده که با ۱۰ درصد سود به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این در حالی است که گوشت قرمز به دلیل افزایش قیمت نجومی طی سال‌های اخیر به تدریج از سبد مصرفی خانوار خارج شد تا جایی که سرانه مصرف گوشت طبق آخرین آمار به حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال رسیده است.

همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در تیر ۱۴۰۲ نسبت به خرداد در حدود سه درصد کاهش داشته است و این نشان دهنده کاهش تقاضا در بازار است.

از طرفی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی میزان کاهش فروش در بازار را بیش از ۳۵ درصد اعلام کرده است.

ماجرای تغییر ارز واردات گوشت چه بود؟

خبر حذف ارز نیمایی گوشت وارداتی در حالی روزهای اخیر از سوی سازمان توسعه تجارت مطرح شد که قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد ارز گوشت خانوار سر جای خودش است و آنچه تغییر کرده، تغییر ارز مربوط به گوشت منجمد است که کاربری صنعتی و رستورانی داشته و نقش مستقیمی در تنظیم بازار ندارد.

اما آیا قیمت گوشت قرمز با تغییر ارز واردات گوشت منجمد تغییر می‌کند؟

بحران در بازار گوشت قرمز؟

رئیس شورای تأمین کنندگان دام در این مورد به خبرنگار «نجواخبر» گفت: کالاهای مصرفی خانوار به سه دسته «کالاهای مکمل»، «کالاهای جانشین» و «کالاهای مستقل» تقسیم می‌شود و گوشت قرمز در زمره کالاهای جانشین است.

منصور پوریان با بیان اینکه منظور از کالای جانشین، کالایی است که تغییر در قیمت آن بر تقاضای سایر کالاهای هم گروه تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: با تغییر ارز واردات گوشت منجمد که از دو هفته گذشته اجرایی شد قطعا قیمت گوشت گرم؛ چه وارداتی و چه داخلی تغییر می‌کند و به سمت افزایش می‌رود.

مردم به جای گوشت قرمز، مرغ می‌خرند

رئیس شورای تأمین کنندگان دام گفت: با افزایش قیمت گوشت قرمز قطعا بخشی از تقاضا به سمت مرغ، ماهی و حتی سویا خواهد رفت زیرا اگر گوشت منجمد کاربری صنعتی هم داشته باشد واحدهایی همچون کبابی‌ها از این گوشت استفاده می‌کنند و وقتی این گوشت گران شود حتما بر تقاضای سایر کالاهای جانشین تأثیر می‌گذارد.

پوریان ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر اینها، تغییر قیمت گوشت حتما بر ترکیب سبد مصرفی مردم به عنوان مصرف کننده تأثیرگذار است.

روند نزولی مصرف کنندگان گوشت قرمز

رئیس شورای تأمین کنندگان دام با اشاره به رکود و کاهش چشمگیر تقاضای مردم در بازار گفت: تقاضایی در بازار وجود ندارد و بسیار اندک است. این روند کاهش تقاضا هرساله شدت بیشتری می‌گیرد تا جایی که میزان مصرف‌کنندگان گوشت گوسفندی روند نزولی دارد و هر روز مشتریان ما کمتر می‌شوند.

پوریان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در حال حاضر بین ۴۳۰ هزار تا ۴۳۵ هزار تومان است، ادامه داد: واردات گوشت قرمز این روزها سرعت گرفته و به دلیل مسافت نزدیک‌تر، بیشتر از کشورهای حوزه قفقاز وارد می‌شود.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/120494

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب