سهراب دل انگیزان در گفتگو با «نجواخبر»:

قیمت دلار در شب عید چقدر خواهد بود؟

قیمت دلار در شب عید چقدر خواهد بود؟
قیمت دلار در حالی طی 24 ساعت گذشته 50 تومان گران شد و خرید آن در بازار افزایش یافت که یک اقتصاددان می‌گوید با توجه به رشد نقدینگی و تورم موجود تا شب عید دلار توان پیشروی تا 39 هزار تومان را دارد.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، طلسم قیمت دلار در ۲۴ ساعت گذشته شکست و این ارز که طی چند روز رشدی را ثبت نکرده بود روز گذشته ۵۰ تومان افزایش یافت تا ۳۲ هزار و ۷۵۰ تومانی شود. تغییر اندک قیمت دلار نمایانگر نقطه مقاومت دلار در سطح ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومانی است؛ به این معنی که عبور دلار از این بازه قیمتی به سادگی اتفاق نخواهد افتاد.

دوراهی دلار در ثبات و گرانی

دلار تهران در حالی ۲۴ ساعت گذشته را با رشد اندک سپری کرد که از ابتدای هفته در بازه قیمتی ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان منجمد شده بود. این در حالی است که بالاخره این یخ شکست و دلار توانست رشدی ۵۰ تومانی را به ثبت برساند.

قیمت دلار با وجود اینکه پیش از این در مسیر مذاکرات وین- تهران در تردد بود اما تجربه خبرهای گذشته و به بن بست رسیدن مذاکرات برجام نشان می‌دهد این ارز دیگر واکنشی نسبت به این اخبار نشان نمی‌دهد؛ گویی لمس شده و برجام تا تعیین تکلیف نهایی تأثیر خود را بر قیمت دلار از دست داده است؛ در این میان یکی از سؤالات اصلی این است که دلار در شب عید ۱۴۰۲ چه سرنوشتی خواهد داشت و به چه قیمتی خواهد رسید؟

دلار در بندِ نقدینگی

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با «نجواخبر» معتقد است دلار و تورم و رشد نقدینگی ارتباط مستقیمی با هم دارند؛ به طوری که اگر نرخ رشد نقدینگی را حدود ۳۰ درصد بدانیم، با توجه به آنکه قیمت دلار در ابتدای سال حدود ۲۴ هزار تومان به طور متوسط بوده است، بنابراین ۳۰ درصد ۲۴ هزار تومانِ قیمت دلار، ۸ هزار تومان است. طبق این معادله اگر رشد نقدینگی ۳۰ درصد باشد باید منتظر دلار ۳۲ هزار تومانی باشیم. همان واقعیتی که در حال حاضر در بازار ارز می‌بینیم. بنابراین روند قیمتی دلار در مسیر طبیعی قرار دارد.

سهراب دل انگیزان با بیان اینکه اگر رشد نقدینگی ۱۰ درصد بیشتر شود دلار شاهد گرانی ۳ هزار تومانی خواهد بود، ادامه داد: بنابراین قیمت دلار از ۳۲ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان خواهد رسید؛ اگر نرخ رشد نقدینگی ۴۰ درصد در نظر گرفته شود.

کاهش ذخایر ارزی در سال ۱۴۰۱

این اقتصاددان گفت: نکته بعدی مهم در مورد قیمت دلار در بازار این است که عرضه اسکناس دلار به بازار به چه میزان است؟

دل انگیزان ادامه داد: اگر عرضه اسکناس به بازار همانند سال گذشته ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار باشد دلار را دستخوش نوسان نخواهد کرد ولی به نظر می‌رسد این رقم در سال ۱۴۰۱ کمتر نیز باشد زیرا گرچه میزان صادرات کشور از نظر ریالی به دلیل افزایش قیمت‌ها و تورم زیاد افزایش یافته اما از نظر وزنی، صادرات کشور کم شده است. بنابراین درآمد دلاری کشور افزایشی نداشته؛ حتی با کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی صادرات کشور از نظر وزنی، به همان میزان توان پاسخ‌گویی ارز اسکناس دلار کم شده است.

دلار در آستانه گرانی؟

این اقتصاددان به «نجواخبر» گفت: کمبود اسکناس دلار و کاهش تزریق آن به بازار به دلیل کاهش صادرات می‌تواند دلار را تا ۳ هزار تومان گران کند. حال به فاکتور بعدی یعنی تأثیر بحران های داخلی یا خارجی بر قیمت دلار می‌رسیم. اگر بحرانی مثل بحران های جنگی و بحرانی که روابط بین‌المللی ما را از شرایط کنونی بدتر می‌کند اتفاق بیفتد، چنین بحرانی می‌تواند تقریبا ۳ هزار تومان قیمت دلار را در مسیر افزایش قرار دهد.

دل انگیزان با بیان اینکه با توجه به پارامترهای پیش گفته قیمت دلار بین ۳۲ تا ۳۹ هزار تومان تا پایان سال نوسان خواهد داشت، ادامه داد: البته اگر اتفاق پیش بینی نشده‌ای بیفتد می‌تواند دلار را در مسیر تغییر قیمت قرار دهد.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13266

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب