بذرپاش به پاستور می‌رود؟/همه مدیران دولت نهم و دهم حاضر در پاستور

بذرپاش به پاستور می‌رود؟/همه مدیران دولت نهم و دهم حاضر در پاستور
پس از حواشی های زیادی که برای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در طی این مدت ایجاد شد از ماجرای رشوه گرفتن مشاور ویژه تا انتشار عکس های خصوصی با همسر دوم، فشارهای سیاسی برای کنار گذاشتن او از وزارت بیشتر شد تا جایی که برخی نمایندگان مجلس نیز ازقاسمی خواستند قبل از استیضاح، استعفا کند. فشاری که به نظر می رسد کارساز بوده و دولت رئیسی استارت جابجایی دیگر در دولت را زده است.

به گزارش نجواخبر، پس از حواشی های زیادی که برای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در طی این مدت ایجاد شد از ماجرای رشوه گرفتن مشاور ویژه تا انتشار عکس های خصوصی با همسر دوم، فشارهای سیاسی برای کنار گذاشتن او از وزارت بیشتر شد تا جایی که برخی نمایندگان مجلس نیز ازقاسمی خواستند قبل از استیضاح، استعفا کند.

فشاری که به نظر می‌رسد کارساز بوده و دولت رئیسی استارت جابه‌جایی دیگر در دولت را زده است. چه آنکه روز گذشته، سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیسی از تغییرات جدی در وزارت راه و شهرسازی خبر دادتا مُهر تأییدی برای رفتن رستم قاسمی از وزارت راه باشد.

حسینی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گزینه‌های پیشنهادی دولت برای جایگزینی رستم قاسمی گفت:« تا این لحظه آقای مهرداد بذرپاش گزینه اصلی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.»

چه انتخابات ریاست مجلس باشد چه انتخابات ریاست جمهوری یا حتی بحث گمانه زنی‌ها برای تغییر در یک سِمَت خاص، فرقی نمی‌کند همیشه پای مهرداد بذرپاش در میان است. او در دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر از جمله گزینه های طیف پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری بود و در نهایت در دوره مجلس یازدهم به ریاست دیوان محاسبات رضایت داد.

بذرپاش با روی کار آمدن دولت رئیسی در لیست وزرای پیشنهادی دولت بود اما در نهایت کرسی هیچ وزارتخانه‌ای نصیب او نشد تا در دیوان ماندگار شود. با این وجود طی این مدت یک و سال اندی که از عمر دولت رئیسی می‌گذرد چندین بار نام او برای سکانداری شهرداری، استانداری یا جایگزینی با وزرا مطرح شده است. موضوعی که حتی کنایه یک چهره نزدیک به قالیباف را هم به دنبال داشته است.

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران همزمان با مطرح شدن دوباره نام او به عنوان جایگزین احتمالی رستم قاسمی، در توییتی نوشت:« هر وزارتخانه‌ای که احتمال تغییر آن می‌رود این آقایِ همه جا گزینه، از طریق یکی از معاونین به رئیس‌جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می‌آورد. آقای مهندس! مگر چقدر توانایی دارید که هم می‌توانی شهردار شوید هم وزیر راه هم وزیر صمت هم وزیر رفاه؟ برادر من!چرا این قدر ولع قدرت داری؟»

البته این کنایه توانگر می‌تواند اشاره‌ای به سمت های او در ایام حضورش در دولت احمدی نژاد هم باشد. بذرپاش پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران در سال ۸۱، رئیس گروه مشاوران جوان شهردار شد. و پس از چندی به‌عنوان مدیر فرهنگسرای خاوران نیز برگزیده شد. او پله های ترقی را به سرعت طی کرد و در فروردین ۱۳۸۶ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب و با حُکم احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل وقت سایپا به این سمت منصوب شد. در بهمن ماه همان سال حکم بذرپاش به‌عنوان «مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا» صادر شد. بذرپاش اول مرداد ۱۳۸۸ نیز طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد.

گرچه ابراهیم رئیسی وعده تشکیل کابینه غیر جناحی را داده بود اما برخلاف وعده‌اش به سمت یاران سابق محمود احمدی نژاد چرخید و با انتخاب آنان، صدای اعتراض اهالی سیاست را هم در آورد. آنقدر که برخی از تشکیل دولت سوم احمدی نژاد سخن گفتند.

برخی بر این باورند که علت استفاده ابراهیم رئیسی از احمدی‌نژادی‌ها، عدم سابقه سیاسی او است. مانند عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی نژاد که در گفت‌وگویی بیان کرده بود:« به نظر من دولت سیزدهم، دولت سوم آقای احمدی نژاد است ولی بسیار ناکارآمدتر. یعنی اگر ایشان هم می‌خواستند دولت تشکیل دهند تقریباً استخوان‌بندی دولت‌ایشان همین بود.»

در این میان، برخی از حامیان رئیسی، با دفاع از کابینه رئیسی ارتباط وزرا و معاون او را با احمدی نژاد مربوط به سال‌های دور می‌دانند. با وجود این نقدها، گویی خود ابراهیم رئیسی قصد ندارد دل از یاران رئیس دولت بهار بکند. چرا که در جابه‌جایی‌هایی نیز که در این یکسال در کابینه داشته است باز هم رو به سراغ مدیران احمدی نژاد رفته است. مانند انتخابات محسن منصوری به عنوان معاون اجرایی یا احتمال معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه.

* در جدول زیر اسامی، اسامی برخی مدیران دولت های نهم و دهم که در دولت سیزدهم حضور دارند آمده است؛

نام و نام خانوادگی

سمت در دولت احمدی نژاد

سمت در دولت رئیسی

1

سید محمد حسینی

وزیر ارشاد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور

2

عیسی زارع پور

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد

وزیر ارتباطات

3

محمدعلی زلفی گل

رئیس دانشگاه بوعلی سینا

وزیر علوم

4

سیدجواد ساداتی نژاد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم

وزیر جهاد کشاورزی

5

حمید سجادی

گزینه احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش

وزیر ورزش

6

امیر عبداللهیان

معاون وزیر خارجه

وزیر امور خارجه

7

حجت‌الله عبدالملکی*

مشاور وزیر اقتصاد

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

8

رضا فاطمی امین

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت صنایع و معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت

9

رستم قاسمی

وزیر نفت

وزیر راه و شهرسازی

10

علی‌اکبر محرابیان

وزیر صنایع و معادن

وزیر نیرو

11

صولت مرتضوی**

استاندار خراسان و معاون سیاسی وزارت کشور

معاون اجرایی رئیس‌جمهور/ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

12

محسن منصوری***

فرماندار ورامین

استاندار تهران/ معاون اجرایی رئیس‌جمهور

13

مسعود میرکاظمی

وزیر بازرگانی

معاون رئیس‌جمهور و سازمان برنامه‌وبودجه

14

احمد وحیدی

وزیر دفاع

وزیر کشور

 

منبع: اقتصادنیوز

لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/13857

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.