عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با نجواخبر:

استیلای تفکر خطرناکِ خام فروشی/ چرا «پالایشگاه مشترک» نداریم؟!

استیلای تفکر خطرناکِ خام فروشی/ چرا «پالایشگاه مشترک» نداریم؟!
الله وردی دهقانی سانیچ گفت: اقتصاد گرفتار تفکر خطرناک خام فروشی است.

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد خام فروشی و تبعات منفی آن برای اقتصاد، به خبرنگار نجواخبر گفت: اینکه در داخل کشور یک ماده را از معدن برداشت کنیم، اما به جای تولید فراورده و محصول نهایی، به خام فروشی روی بیاوریم به هیچ عنوان درست نیست. اما مشاهده می‌کنیم که اقتصاد گرفتار تفکر خطرناک خام فروشی است.

الله وردی دهقانی سانیچ بدترین نمونه خام فروشی را در صنعت نفت دانست و گفت: نمونه خام فروشی را سالهاست در صنعت نفت مشاهده می‌کنیم، در حالی که بیش از 100 سال است اقتصاد ما بر مبنای صادارت نفت خام است و در طول این سالها به فکر این نبودیم که در کشورهای هدف، پالایشگاه بزنیم و نفت خام کشورمان را به سوختهای مختلف تبدیل کنیم و در همان کشور سوخت را بفروشیم.

وی با اشاره به وضعیت تحریم‌ها و اینکه نتوانسته‌ایم تحریم‌ها را به درستیمدیریت کنیم؛ گفت: اگر در هندوستان که خریدار عمده نفت ایران است، چند پالایشگاه داشتیم، آنگاه می‌توانستیم نفت خودمان را به پالایشگاه خودمان ببریم و تبدیل به بنزین، گازوییل یا دیگر سوخت های مورد نیاز کشور مقصد کنیم و به خودشان هم بفروشیم و نیازی نداشتیم که برای فروش نفت این همه مشکل را تحمل کنیم بلکه می‌توانستیم نفت خام را به هندوستان ببریم، همانجا تصفیه و تبدیل به محصول کنیم و بدون نگرانی از تحریم بفروشیم.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توانستیم پالایشگاه مشترک با کشورهایی همچون هند و چین ایجاد کنیم گفت: اگر مانند بسیاری از کشورها همچون عربستان پالایشگاه مشترک با دیگر کشورها ایجاد کرده بودیم، اکنون نگران این نبودیم نفتی که تولید کرده‌ایم روی دریا سرگردان بماند تا برای آن مشتری پیدا کنیم و در این مدت هزینه نگهداری نفت روی دریا را بپردازیم و خطرات آن را نیز شاهد باشیم، بلکه به پالایشگاه کشورهایی صادر می‌کردیم که متعلق به خودمان است.

وی تفکر خام فروشی را تفکری خطرناک توصیف کرد و گفت: این تفکر مخرب را در ذهن مسئولان ما جا انداخته‌اند که باید به هر قیمتی بفروشیم و بدتر آنکه خام فروشی کنیم.

دهقانی سانیچ با یادآوری اینکه تاوان سنگینی بابت خام فروشی در سالهای طولانی گذشته داده‌ایم؛ گفت: وضعیت خام فروشی در سایر فلزات هم همین طور است، این در حالی است که هر چقدر به صنایع پایین دستی اهمیت بدهیم، تولید و تجارت ما به همان نسبت رشد می‌کند.

وی با اعلام اینکه اکنون از کشور ما بنزین و گازوییل به وفور قاچاق می‌شود در حالی که برای نفت خام مشتری نداریم گفت: اگر در حاشیه خلیج فارس پالایشگاه ایجاد کنیم و نفت را در بنادر خلیج فارس به سوخت های پر مشتری همچون بنزین و گازوییل تبدیل کنیم، آنگاه بدون هیچ مشکلی به صورت قانونی می‌فروشیم و نیازی به قاچاق نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به تشریح اهمیت کالایی که از کشورمان به دیگر کشورها قاچاق می‌شود پرداخت و گفت: قاچاق هر کالایی از کشورمان یعنی توانسته‌ایم چیزی را تولید کنیم که برای دنیا اهمیت دارد و خواهان این فراورده ما هستند، اما مشکل اینجاست که به جای صادرات هدفنمند، قاچاقچیان آن را به فروش می‌رسانند.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/14031

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب