رئیس انجمن انبوه‌سازان مسكن استان تهران در گفتگو با «نجوا خبر»:

دستاوردسازی به سبک بذرپاش!/ افزایش 40 درصدی هزینه ساخت مسکن/ مردم توان خرید یا اجاره‌ی خانه ندارند

دستاوردسازی به سبک بذرپاش!/ افزایش 40 درصدی هزینه ساخت مسکن/ مردم توان خرید یا اجاره‌ی خانه ندارند
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسكن استان تهران با بیان اینکه سازندگان یا از بازار مسکن خارج شده‌اند یا در حال خروج‌اند، گفت: با توجه به شرایط حالِ حاضر بازار مسکن، حرف وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش تورم بخش مسکن، منطقی و واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در حالی مدعی شده که تولید مسکن سهم ۳۰ درصدی در کاهش تورم داشته که پنهان کردن و عدم انتشار آمار در حوزه مسکن ازسوی مرکز آمار، واقعیت‌ها در بازار را مخفی کرده است. از دی ماه سال گذشته آمار تورم بخش مسکن اعلام نمی‌شود و بنابراین هر گونه اظهار نظر در این زمینه مستدل و قابل استناد نیست.

اما برخلاف صحبت‌های وزیر راه، قیمت‌ها در بازار اجاره و خرید و فروش مسکن گویای واقعیت دیگری است؛ آنچه می‌بینیم جز افزایش قیمت‌ها و اجاره بها چیزی دیگری نیست. در تابستان امسال اجاره بها دستکم شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بوده و مستاجران از پسِ هزینه‌های سنگین اجاره خانه برنمی آیند.

دستاوردسازی به سبک بذرپاش!

بذرپاش در حالی اعلام کرده قیمت مسکن تا ۱۵ درصد کاهش یافته که آمارسازی جدید به سبک وزرای رئیسی برخلاف گفته‌های یکدیگر است زیرا چندی نگذشت که وزیر اقتصاد مدعی شده افزایش نرخ تورم مرداد به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بوده است! اما واقعیت چیست؟

ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران مدعی است: با توجه به شرایط حالِ حاضر بازار مسکن، حرف وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش تورم بخش مسکن، منطقی و واقعی نیست.

افزایش چشمگیر هزینه ساخت مسکن

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در این رابطه به «نجوا خبر» گفت: وزیر راه از کاهش قیمت مسکن سخن به میان آورده؛ در حالی که نمی‌توان چشم بر افزایش هزینه ساخت مسکن در کشور بست و این هزینه‌ها به شدت افزایش یافته است.

ایرج رهبر با بیان اینکه با افزایش سرسام‌آور تولید مسکن، سازندگان از بازار در حال خروج اند، ادامه داد: این موضوع در چند سال اخیر شدت یافته و سرمایه‌گذاران و انبوه سازان و سازندگان که قبلا وارد فرایند تولید مسکن شده بودند، امروز حضور ندارند.

دلایل خروج سازندگان از بازار مسکن

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در مورد دلایل خروج سازندگان از بازار مسکن گفت: اصلی‌ترین دلیل افزایش هزینه‌های تولید مسکن است. هزینه تولید مسکن به اندازه‌ای سنگین شده که دیگر، ساخت مسکن از توان یک یا چند نفر خارج شده است.

رهبر افزود: نمی‌توان بر تأثیر هزینه‌های ساخت مسکن بر قیمت تمام شده چشم بست. افزایش هزینه‌های ساخت، قیمت نهایی مسکن را افزایش می‌دهد و بازار را ملتهب می‌کند.

سایه سنگین رکود در بازار مسکن

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با اشاره به رکود در بازار مسکن گفت: آنچه موجب رکود در بازار مسکن شده ریزش توان مالی افراد و مصرف‌کنندگان است. وقتی مردم توان خرید مسکن ندارند تقاضا برای خرید مسکن کاهش می‌یابد و بازار راکد می‌شود.

رهبر با بیان اینکه ثبات قیمت در حوزه مسکن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رصد قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد هزینه ساخت مسکن تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

خبرنگار: میناسادات حسینی

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/140801

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب