آیا گاز قطع می‌شود؟/ پاسخ‌های وزیر نفت و رکوردشکنی در مصرف

آیا گاز قطع می‌شود؟/ پاسخ‌های وزیر نفت و رکوردشکنی در مصرف
وزیر نفت گفت مصرف گاز از ۷۰۰ میلیون متر مکعب عبور کرده و نیاز است مردم همکاری کنند که هیچ کجای کشور دچار قطعی گاز نشوند.

به گزارش خبرنگار نجواخبر، این روزها قطعی گاز یکی از نگرانی‌های اصلی مردم است؛ شنبه بیست و چهارم دی، مدارس و ادارات چندین استان در کشور از جمله تهران تعطیل یا دورکار شدند تا از مصرف بالای گاز اجتناب شود و احیاناً گاز خانگی قطع نشود؛ چرا امسال با کمبود گاز و احتمال قطعی مواجهیم.

در همین رابطه، وزیر نفت (23 دی ماه)در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱، در خصوص کاهش فشار گاز در استان‌های شمال شرق کشور به پرسش‌ها پاسخ داد.

سؤال: امشب در چند شهر کشورمان افت فشار داشتیم و در چه مناطقی از کشور ممکن است با افت فشار گاز مواجه باشیم؟
اوجی :
ما سردترین روز‌های سال را از امروز تا یکشنبه داریم که این سرما کم سابقه است شاید در ۱۰ سال گذشته چنین سرمایی نداشتیم، بیش از ۴۶۰ شهر و ۲۷ استان دمای زیر صفر است، بعضی از شهرستان‌ها و استان‌ها تا منهای ۱۲ و ۱۵ و حتی بعضی از شهرستان‌ها منهای ۲۸ هم گزارش شده است. تا به این لحظه ما هیچ گونه قطعی گاز در بخش خانگی و تجاری در هیچ کجای کشور گزارش نداشتیم، منتهی همانطور که در خبر‌ها اشاره کردید بخصوص در استان‌های شمال شرق کشور شاهد کاهش فشار بودیم که خود این یک هشدار است برای مصرف کنندگان و مشتریان و مشترکان عزیز شرکت ملی گاز، وزارت نفت و همکاران مان در شرکت ملی گاز تمامی راهکار‌ها از قبل تدابیر لازم را دیده‌اند، خوشبختانه حداکثر تولید گاز از میادین گازی پالایشگاه و خطوط انتقال آمادگی کامل را دارند، منتهی اینجا نیاز به همکاری مردم دارد، امروز از ۷۰۰ میلیون متر مکعب عبور کردیم، نیاز است مردم عزیز همکاری کنند که هیچ کجای کشور و هیچ کدام از مشترکین ما به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور دچار قطعی گاز نشوند، خواهشم این است خیلی راحت بخاری که اضافی است یا سیستم گرمایشی که شاید در فضایی از منزل است که استفاده نمی‌شود، باید خاموش شود، هنگام ترک منزل یا محیط کار حتماً سیستم گرمایشی را خاموش کنیم، و لباس گرم بپوشیم. دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه خیلی کمک می‌کند به خادمین خودتان در صنعت نفت که بتوانیم به همین شکل سیستم را پایدار نگه داریم، امروز خیلی از استان‌ها به خصوص استان‌های شمال شرق شاهد بودیم که فشار کاهش پیدا کرده است که این یک هشدار است، عمده مردم عزیز و مشترکان ما سیستم گرمایش شان گاز سوز است بنابراین اگر گاز قطع شود قطعاً دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

سؤال: در برخی از شهر‌های کشورمان افت فشار گاز را مردم مواجه بودند، البته اشاره کردید که در بخش خانگی و تجاری در هیچ کجای کشور قطعی گاز نداشتیم، درست است؟
اوجی:
هیچ گونه قطعی گاز نداشتیم، اما کاهش فشار مشاهده شده، ولی روند فشار خطوط انتقال گاز ما نشان می‌دهد به خصوص استان‌های شمال شرق کاهش فشار را مشاهده می‌کنیم که این یک زنگ خطر است. دمای خانه را اگر یک درجه هم کم کنیم بالغ بر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می‌شود با همکاری مردم عزیز و خادمین خودتان در صنعت نفت و گاز کشور، سرمای کم سابقه را که امسال اتفاق افتاده به خصوص در ایام دی ماه پشت سر بگذاریم.

سؤال: شنیده شده ترکمنستان صادرات گازش را به ایران قطع کرده، شما این خبر را تأیید می‌کنید؟

اوجی: مستحضر هستید که کشور‌های همسایه اکثرا به لحاظ سرمایی که دامن گیر شده دچار مشکل شده‌اند، گزارشی که به ما داده‌اند مطرح کردند که حتی در عشق آباد هم مشکل گاز پیدا کرده‌اند و قطعی گاز در بخش‌های مختلف، به همین دلیل میزان سوآپ گازیشان را کم کرده‌اند، خواهشم این است به خصوص برای منطقه شمال شرق کشور ابا همکاری که مردم عزیز خواهند کرد ما این سرما را بدون قطعی گاز پشت بگذاریم.

سؤال: قطع شدن گاز از سمت ترکمنستان فشار گاز را کمی مضاعف می‌کند؟
اوجی:
مردم عزیز به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور هر سه استان گلستان، خراسان و سمنان که مردم عزیز با رعایت و بهینه مصرف کردن گاز خادمین خودشان را کمک کنند که همه هموطنان ما به خصوص شهرستان‌هایی که آخر شبکه هستند مشکل گاز پیش نیاید.

اما ماجرای پیامک قطع گاز در قزوین چه بود؟

در متن این پیامک آمده است که مشترکین گرامی با توجه به تداوم سرما و کاهش دمای هوا، تا اطلاع ثانوی جریان گاز شما از ساعت ۱۸ تا ۹ صبح روز بعد قطع خواهد شد.

دریافت چنین پیامکی برای شهروندانی که در تلاشند فضای خانه را در این برودت کم‌سابقه گرم نگه‌ دارند، نگران کننده بود و ممکن بود برای شهروندان ایجاد نارضایتی کند.

اما پس از آن شرکت گاز استان قزوین بیانیه‌ دیگری صادر کرد و به جهت تشویش‌خاطری که برای شهروندان به وجود آمده بود عذرخواهی و اعلام کرد که پیامکی با مخاطبین محدود به اشتباه به صورت عام ارسال شده است.

در متن این بیانیه آمده است که با توجه به ارسال پیام به مشترکین تجاری استان قزوین مبنی بر قطع گاز بعد از ساعت ۱۸ ضمن عرض پوزش به اطلاع می‌رساند پیامک ارسال شده تنها مربوط به مجتمع‌های تجاری بوده که بلافاصله با پیامک اصلاحی، مجدداً اطلاع‌رسانی لازم انجام شده است.

از مشترکین گرامی درخواست می‌شود با توجه به افزایش چشمگیر مصرف گاز طبیعی در بخش‌های خانگی و تجاری به دلیل ورود جبهه سرد فراگیر و ماندگار که اقصی نقاط کشور را فراگرفته و دمای بسیاری از شهرها را به زیر صفر رسانده است با مصرف بهینه گاز این شرکت را در تأمین پایدار گاز مورد نیاز هموطنان به‌ویژه در نقاط دوردست یاری رسانند.

چهار شهر مازندران زیر تیغ قطعی گاز قرار گرفت

مدیر روابط عمومی شرکت گاز مازندران نیز اعلام کرد که با قطعی گاز از سوی ترکمنستان چهار شهر استان زیر تیغ قطعی گاز قرار گرفتند.

سید حمزه عمادی، با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرهای رستم‌کلا و خلیل شهر بهشهر، گلوگاه، آمل و بابل با افت شدید گاز مواجه هستند و زیر تیغ قطعی گاز قرار دارند، اظهار کرد: با قطعی گاز از سوی ترکمنستان، افت شدید دما و مصرف زیاد سیستم گرمایشی گازی سبب شد تا وضعیت گاز مازندران در تنش قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر در هیچ شهر مازندران با قطعی کامل گاز مواجه نیستیم. اما مردم این شهرستان‌ها با مدیریت مصرف توانستند کمک کنند تا به قطعی گاز منجر نشود.

عمادی با بیان اینکه در دو روز گذشته مصرف گاز در مازندران ۳۲ میلیون متر مکعب بوده است، افزود: روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مصرف گاز در مازندران به ۴۰ میلیون متر مکعب رسید این آمار نشان می‌دهد که در مصرف مشترکان مدیریت نمی‌شود.

طبق گزارش وزارت نفت حداکثر تولید گاز خام در کشور ۹۹۰ میلیون متر مکعب و میزان گاز تزریقی به شبکه گازرسانی بعد از پالایشگاه ۸۴۵ میلیون متر مکعب در روز است که با کاهش دما میزان مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع تا ۶۸۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت و رکورد مصرف در کشور شکسته شد .....همین رکوردشکنی نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده است.

گزارش:پرستو بختیاری

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15060

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب