آخرین وضعیت گاز در ۴ شهرستان مرزی/ گاز کدام شهرها قطع است؟

آخرین وضعیت گاز در ۴ شهرستان مرزی/ گاز کدام شهرها قطع است؟
کاهش دما و سرمای این روزها با افت فشار گاز در تعدادی از شهرستان‌های مرزی خراسان رضوی همراه بود. بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته به دلیل اینکه ۲ شهرستان تایباد و تربت‌ جام چون در انتهای خط انتقال قرار دارد، افت فشار گاز منجر به قطع گاز برخی از مشترکین شد اما در شهرستان‌های کلات و درگز با وجود سرما و یخ‌زدگی علمک‌ها، با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی بیشتر تاکنون قطعی گاز گزارش نشده است.

به گزارش نجواخبر، فرماندار کلات در همین خصوص گفت: اگرچه تاکنون با تدابیر اتخاذ شده قطعی گاز در شهرستان نداشته‌ایم اما می‌طلبد مردم برای جلوگیری از قطع گاز سایر شهروندان در دیگر مناطق صرفه‌جویی بیشتری داشته باشند.

علی صلاحی با بیان اینکه در کلات هم با توجه به کوهستانی بودن منطقه و سرمای شدید مصرف سوخت مدیریت می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون قطعی موردی گاز در شهرستان نداشته‌ایم. برخی قطعی‌ها به دلیل یخ‌زدگی علمک‌ها بوده که به موقع رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم به خصوص به روستائیان داده شده و تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران برای مواجهه با هرگونه قطع احتمالی گاز آمادگی لازم را دارند، بیان کرد: سوخت مورد نیاز جایگزین به میزان نیاز شهرستان تأمین شده است و در این زمینه هیچگونه مشکلی نداریم.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کلات خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری تمام اعضاء ستاد مدیریت بحران و به خصوص مردم عزیز وضعیت به خوبی در حال مدیریت است و در حال حاضر نگرانی زیادی در شهرستان نداریم.

وی از تعطیلی واحدهای صنفی غیرضروری و صنایع برای صرفه‌جویی در مصرف گاز و جلوگیری از قطع گاز مشترکین خانگی خبر داد و گفت: ساعت کار نانوایی‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که در ساعات گرم روز باشد.

صلاحی عنوان کرد: برای اقدامات پیشگیرانه اسکان‌های اضطراری در نقاط مختلف شهرستان آمادگی لازم وجود دارد و اگر اتفاقی بیفتد تمام تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: همچنین سوخت دوم برخی واحدهای صنعتی که فعالیت‌شان حیاتی بود یا بیمارستان‌ها و... تأمین شده و به روستاهایی که تازه به شبکه گازرسانی متصل شدند، سوخت ذخیره داده شده تا در شرایط اضطراری بتوانند استفاده کنند.

فرماندار کلات اظهار کرد: با همکاری خوب شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت مورد نیاز روستاهایی که هنوز به شبکه گازرسانی متصل نشده‌اند تأمین و تاکنون نیز میزان قابل توجهی از آن توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۴۰ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان، ۱۵ روستا فاقد گاز و ۶ روستا در حال گازرسانی است.

صلاحی تصریح کرد: با توجه به اینکه کلات همیشه توام با بحران بوده و در تمام فصول سال مشکلاتی دارد، از همین رو مسئولان شهرستان همیشه در آماده‌باش هستند.

وی گفت: آنچه در حال حاضر بیشتر ما را با مشکل مواجه کرده، کمبود تجهیزات، امکانات و ماشین‌آلات راهداری، آب و فاضلاب و شرکت برق است که خدمات‌رسانی را با تأخیر و مشکل مواجه می‌کند.

۳ تانکر سوخت ۳۲ هزار لیتری در مسیر درگز

فرماندار درگز هم در گفت‌وگو با ایسنا به تدابیر اتخاذ شده برای مواجهه با بحران کمبود گاز در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در همان ساعات ابتدایی که از سوی استان اطلاع‌رسانی درباره احتمال افت فشار گاز شد تا امروز چهار جلسه بحران در شهرستان برگزار کرده‌ایم.

آخرین وضعیت گاز در ۴ شهرستان مرزی خراسان رضوی

محمد کرمی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه ورود سرما اطلاع‌رسانی‌ها در سطح شهر و روستاها انجام و تدابیر لازم اتخاذ شد، افزود: از هفته قبل تمام نانوایی‌هایی که امکان استفاده از سوخت نفت یا کپسول را داشتند، توسط اداره غله شناسایی شدند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۲۰ نانوایی در حالت آماده‌باش است که ۱۲ نانوایی داخل شهر، هشت نانوایی در مناطق روستایی و پنج نانوایی دیگر هم غیر از این تعداد برای مواقع اضطراری در آماده‌باش قرار دارد.

فرماندار درگز تصریح کرد: همزمان شرکت نفت میزان سوخت مورد نیاز منطقه را تأمین کرده و فعلا مشکلی در شهرستان نیست. از سه شب قبل هم تالارها و رستوران‌ها و همچنین اصناف غیرضروری منطقه تعطیل شد.

وی گفت: برای جلوگیری از قطع گاز تاکنون بالغ‌ بر ۸۰ درصد اصناف شهرستان اقدام به تعطیلی کرده‌اند که این موضوع جای تقدیر دارد.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان درگز افزود: به رغم اینکه با سرمای زیاد و افت فشار گاز در شهرستان مواجه بودیم اما با همکاری که مردم داشتند، خوشبختانه تاکنون هیچگونه قطعی موردی در مشترکین خانگی شهرستان گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه امشب قطعی گاز در شهرستان نخواهیم داشت، اظهار کرد: بر اساس آنچه مسئولان استانی قول داده‌اند، اگر فشار گاز در همین میزان باقی بماند، قطعی گاز در شهرستان درگز نخواهیم داشت ولی اگر مصرف افزایش یابد، بدون شک دچار قطعی خواهیم شد.

کرمی ادامه داد: در حال حاضر ۷۳ هزار لیتر بنزین و ۴۱ هزار نفت در شهرستان ذخیره‌سازی شده و سه تانکر سوخت ۳۲ هزار لیتری هم خریداری شده که به زودی وارد شهرستان می‌شود.

وی افزود: امسال ۷۰۰ مشترک در ۲ یا سه روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند و اگر قرار بر قطعی گاز باشد، از همین روستاها آغاز خواهد شد چون امکانات قدیمی‌شان را هنوز دارند.

فرماندار درگز یادآور شد: اگرچه برای اسکان اضطراری مدارسی که در روستاها و یا سالن‌های ورزشی که امکان تأمین گرمایش آن وجود دارد، شناسایی شده‌ اما امیدواریم وضعیت به گونه‌ای نباشد که نیاز به اسکان باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا از ۱۳۶ روستای شهرستان به ۶۰ درصدشان گازرسانی شده اما ۲۶ روستای دهستان میانکوه اصلا گاز ندارد و ۱۵ روستا بخش نوخندان هم گازدار نشده است.

قطعی گاز در ۸ روستای شهرستان تایباد

فرماندار تایباد هم در گفت‌وگویی اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار لیتر نفت در روستاهایی که در آخر خط انتقال است و پیش‌بینی می‌شد با قطعی گاز مواجه شوند، توزیع شده است.

آخرین وضعیت گاز در ۴ شهرستان مرزی خراسان رضوی

مهدی دونده همچنین از مشخص کردن مکان‌هایی برای اسکان تجمیعی در شهر و روستاها و تأمین گرمایش آن خبر داد و افزود: در صورت نیاز شهروندان می‌توانند از این محل‌ها برای اسکان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف گاز در شهرستان تمام اصناف غیرضروری تعطیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: از غروب شب گذشته هشت روستای انتهای شهرستان به سمت خواف به دلیل افت فشار دچار قطعی گاز شد.

فرماندار تایباد از شهروندان خواست ضمن مدیریت مصرف گاز، با پوشیدن لباس بیشتر، حرارت وسایل گازسوز گرمایشی را در منازل کاهش دهند تا در چنین شرایط بحرانی شاهد قطع گاز بیشتر شهروندان نباشیم.

گاز ۲۵ هزار مشترک تربت‌ جامی قطع شد

فرماندار تربت‌ جام هم از قطع گاز ۲۵ هزار مشترک این شهرستان خبر داد و گفت: مهم‌ترین مشکل تربت‌ جام وضعیت زیرساخت انتقال گاز به شهرستان است.

آخرین وضعیت گاز در ۴ شهرستان مرزی خراسان رضوی

حسین جمشیدی اظهار کرد: با وجود اینکه در انتهای خط انتقال گاز هستیم اما خط فعلی انتقال گاز ۱۰ اینچ است که جوابگوی نیاز ۴۰ هزار مشترک و صنایع شهرستان نیست.

وی با بیان اینکه در سفر وزیر نفت به تربت‌ جام دستور آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز ۱۶ اینچی از عسلویه به مشهد داده شد، افزود: با اجرای این پروژه گاز شهرستان برای ۲۰ سال آینده تأمین می‌شود.

فرماندار تربت‌ جام ضمن عذرخواهی از مردم این شهرستان به دلیل مشکل قطعی گاز گفت: تأمین و تخصیص اعتبار طرح خط انتقال ۱۶ اینچی گاز به تربت‌ جام، تخصیص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت یک طرح عام‌المنفعه که همه مردم شهرستان از آن منتفع شود و همچنین توزیع نفت سفید و گاز مایع رایگان بین شهروندان از مهم‌ترین دستاوردهای سفر امروز وزیر نفت به تربت‌ جام بود.

وی تصریح کرد: در پی برودت هوا و قطعی گاز تربت‌ جام، توزیع بخاری برقی، چراغ والور، نفت سفید و گاز مایع در این شهرستان آغاز شد.

جمشیدی اظهار کرد: تاکنون ۴۰۰۰ دستگاه بخاری برقی با قیمت مصوب توزیع شده و ۴۰۰۰ بخاری برقی دیگر نیز با قیمت هر دستگاه ۶۰۰ هزار تومان، ۱۵۰۰ دستگاه چراغ والور با قیمت مصوب ۵۰۰ هزار تومان و ۱۰۵ هزار لیتر نفت سفید و همچنین مقداری گاز مایع بین شهروندان تربت‌ جامی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد گاز شهروندان قطع است، گفت: تلاش می‌شود مشکل و کمبود مردم در وسایل گرمایشی رفع شود. هم‌اکنون وسایل گرمایشی بین تمام خانواده‌هایی که با قطع گاز مواجهند، توزیع شده است.

این روزها بیش از همیشه نیاز است که همه به فکر همنوعان خود باشیم و با پیوستن به پویش هر خانه یک اتاق گرم، تلاش کنیم مصرف خود را مدیریت کرده تا در این سرمای استخوان‌سوز و افت فشار گاز هیچ خانه‌ای سرد و بدون وسایل گرمایشی نباشد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/15147

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب