در هشتمین روز بررسی برنامه هفتم در مجلس چه گذشت؟

در هشتمین روز بررسی برنامه هفتم در مجلس چه گذشت؟
هشتمین روز و سیزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه آغاز شد.

به گزارش نجواخبر، سیزدهمین جلسه علنی مجلس (هشتمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) شانزدهم مهر ۱۴۰۲ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و تبریک وی به مناسبت فرارسیدن هفته نیروی انتظامی آغاز شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در هشتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند.

مصوبات

* نمایندگان با تصویب تبصره ۲ ماده ۳۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ بیمه مرکزی ایران را مکلف کردند تا زمینه تسهیل ورود بیمه‌های تجاری به فرایند بیمه شرکت‌ها و مؤسسات ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان در حوزه کشاورزی را فراهم کند.

* نمایندگان با تصویب اجزاء ۱ و ۲ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند تا نسبت به تکمیل و اجرای طرح‌های پیشران کشاورزی به ویژه در حوزه آب و خاک از جمله اجرای فاز دوم طرح احیا و بهبود اراضی کشاورزی اقدام کند.

* نمایندگان با تصویب جزء ۳ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند تا نسبت به بهره‌برداری از سامانه کشاورزی هوشمند پیشرفته آبیاری در طول اجرای برنامه هفتم توسعه اقدام کند.

* نمایندگان با تصویب اجزاء ۵ و ۶ بند «ت» ماده ۳۳ لایحهبه سازمان منابع طبیعی کشور اجازه دادند از ظرفیت مجریان و افراد بومی و محلی در عملیات آبخیزداری و جنگل‌داری استفاده کند.

* نمایندگان با تصویب تبصره الحاقی ماده ۳۳ لایحه صندوق بیمه کشاورزی را موظف کردند تا کلیه محصولات اساسی کشاورزی را در برابر خسارت‌های ناشی از سوانح طبیعی و حوادث، بیمه اجباری تمام خطر نماید.

* نمایندگان با تصویب بند الحاقی ماده ۳۳ لایحه وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به استقرار سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی، توصیفی و بازار و ایجاد ساختار مناسب برای اشتراک گذاری داده‌های مختلف کردند. را به تصویب رساندند.

* نمایندگان با تصویب ماده ۳۴ لایحه برنامه برنامه هفتم توسعه؛ دو وزارتخانه‌ بهداشت و جهاد کشاورزی را مجاز کردند برای کارآمدکردن نظارت بهداشتی و فنی دولت بر کارخانه‌ها و کارگاه‌های تهیه مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی نسبت به صدور مجوز تأسیس کانون‌های مسئولان فنی و بهداشتی اقدام نمایند.

* نمایندگان با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۳۴ لایحه برنامه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت کشاورزی نسبت به شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی اقدام می‌کند.

* نمایندگان با تصویب ماده ۳۶ لایحه برنامه برنامه هفتم توسعه؛ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مکلف به حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها در طول اجرای برنامه هفتم توسعه کردند.

* نمایندگان با تصویب ماده ۳۸ لایحه و بند الف این ماده از برنامه برنامه هفتم توسعه؛ به‌منظور بهبود نظام تصمیم‌گیری، استقرار حکم‌رانی مطلوب منابع آب کشور، وزارت نیرو را مکلف به تهیه برنامه اصلاح ساختار و اساسنامه‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود کردند تا از طریق ادغام یا انحلال، اقدام و پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، آن را به‌ تصویب هیئت وزیران برساند.

* نمایندگان با تصویب ماده ۳۷ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ اهداف کمی سنجه‌های عملکردی نظام مدیریت یکپارچه منابع آب را در طول اجرای برنامه هفتم توسعه تعیین کردند.

* نمایندگان با تصویب بند پ ماده ۳۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت نیرو مکلف به ایجاد سازوکارهای اجرایی برای اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت تالاب‌ها شد.

* نمایندگان با تصویب بند ث ماده ۳۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت نیرو را مکلف کردند تا بازار مبادله آب‌های غیرمتعارف را با حفظ کاربری آب و جلوگیری از آلودگی و تخریب خاک در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه ایجاد کند.

* نمایندگان با تصویب بند ج ماده ۳۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ هزینه های نقدی و غیرنقدی انجام شده توسط خیرین برای توسعه منابع طبیعی در چارچوب طرح‌های مصوب ملی و استانی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

ارجاعیات

* تبصره ۱ ماده ۳۳ لایحه به منظور رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

* جزء ۴ بند «ت» ماده ۳۳ لایحه به منظور رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

* بند الحاقی ۲ ماده ۳۴ لایجه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد؛ در این بند آمده که «کشت هرگونه محصول تراریخته اعم از تولید داخلی یا فراسرزمینی ممنوع می‌باشد.»

* نمایندگان ماده ۳۵ لایحه برنامه را نیز به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

* بند ت ماده ۳۸ لایحه که در آن ضمن تعیین عوارض گمرکی، زمینه واردات محصولات کشاورزی آب‌بر فراهم می‌شد،‌ به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

با توجه به ارجاع مواد متعددی از لایحه برنامه هفتم توسعه به کمیسیون تلفیق، رئیس مجلس در پاسخ به تذکری در این باره تاکید کرد: انتظار می‌رود کمیسیون تلفیق ایرادات مدنظر صحن در مواد ارجاعی از لایحه برنامه هفتم توسعه را عینا لحاظ کرده و هرچه سریع‌تر مواد ارجاعی را تعیین تکلیف کند.

حذفیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف بند چ ماده ۳۳ موافقت کردند.

تذکرات و اخطارهای مربوط به برنامه هفتم

در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مجتبی ذوالنور در پاسخ به تذکری درباره اهمیت رسیدگی به وضعیت بازنشستگان در برنامه هفتم، گفت: خواهش ما این است که اگر دولت پول دارد تا حقوق شاغلین را افزایش دهد، باید به تناسب، مشکل بازنشستگان را نیز رفع کند و حقوق آنها را هم افزایش دهد و اگر ندارد، پس چرا می‌تواند حقوق دیگران را افزایش دهد؟

تذکرات خارج از برنامه

سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در تذکری از وزیر نفت درخواست کرد کارگروهی برای بررسی وضعیت جایگاه‌های سوخت و محدودیت‌های ایجاد شده برای میزان سوخت‌گیری به استان خراسان جنوبی اعزام کند.

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز نمایندگان ضمن تبریک پیروزی جبهه مقاومت در عملیات طوفان الاقصی، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام و به جهان اسلام تاکید کردند: روند نابودی رژیم جعلی صهیونیستی سریع‌تر شده است.

مجتبی ذوالنور هم به نمایندگی از تمام نمایندگان مجلس، حماسه بزرگ مقاومت به دست مومنان و مجاهدان فی سبیل الله و ذلت و خواری که بر دشمنان اسلام مستولی شد و دشمنان قسم خورده را در بر گرفت را به ملت شریف ایران به ویژه رزمندگان حوزه مقاومت تبریک گفت.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161476

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب