سخنگوی قوه قضاییه:

تحقیق درباره فرزندان معاون اول قوه قضاییه/ پرونده آتش‌سوزی زندان اوین به کجا رسید؟

تحقیق درباره فرزندان معاون اول قوه قضاییه/ پرونده آتش‌سوزی زندان اوین به کجا رسید؟
سخنگوی قوه قضاییه گفت: جا دارد که به مناسبت اجرای موفق عملیات طوفان الاقصی به عنوان بزرگترین و موفق ترین عملیات‌های ضدصهیونیستی به دست رزمندگان مقاومت فلسطین و حماس قهرمان تبریک جانانه‌ای به ملت فلسطین و همه ملت‌های تحت ظلم صهیونیستی داشته باشیم.

به گزارش نجواخبر، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز گفت: جا دارد که به مناسبت اجرای موفق عملیات طوفان الاقصی به عنوان بزرگترین و موفق ترین عملیات‌های ضدصهیونیستی به دست رزمندگان مقاومت فلسطین و حماس قهرمان تبریک جانانه‌ای به ملت فلسطین و همه ملت‌های تحت ظلم صهیونیستی داشته باشیم.

وی افزود: رژیم پوشالی و تروریست صهیونیستی بیش از هفت دهه است که در سایه حمایت دولت‌های غربی بویژه امریکا و انگلیس با اشغالگری و تجاوز و خشونت و... قتل جوانان و کودکان و مردان فلسطینی و غارت یک ملت مظلوم، اجازه هرگونه دفاع مشروع یک ملت را از جان و مال و خاک خود سلب کرده است و در عملیات اخیر سیلی سختی متحمل شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: امروز برخلاف تحریم‌های همه جانبه‌ای که علیه ملت فلسطین شده است، مقاومت فلسطین نشان داد که با عزت و آبروی خود زمین مبارزه را تعیین می‌کند.

ستایشی افزود: ضمن تبریک موفقیت ملت فلسطین و محکوم کردن جنایت اخیر صهیونیستی که منجر به شهادت صدها تن از مظلومان فلسطین شد، اعلام‌ می‌کنم‌ درخت مقاومت با سفاکی‌های صهیونیست‌ها مقاوم تر خواهد شد. جامعه بشری به جای محکوم کردن دفاع ملت فلسطین، از جنایات صهیونیستی قاطعانه جلوگیری کند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به بخش‌نامه رئیس قوه قضائیه درباره کاهش جمعیت کیفری گفت: بارها رئیس قوه قضائیه اعلام داشته که نباید افراد به صرف گذشت ساعات اداری و عدم تأمین کفالت راهی زندان‌ها شوند زیرا خطرات چند ساعته دارد. در اسفند ماه سال گذشته بخش‌نامه‌ای از طرف قوه قضائیه صادر شد. در راستای اجرای این بخش‌نامه که به کلیه واحدهای قضائی ابلاغ شد، اقداماتی از سوی قوه قضائیه اجرایی شده است.

وی افزود: از آنجا که یکی از دلایل افزایش جمعیت کیفری صدور قرارتأمین کیفری مناسب اعم از کفالت یا وثیقه می‌باشد مراجع قضائی باید از ورود این قبیل متهمان با صدور قرار قبولی وثیقه و کفالت جلوگیری کنند. در راستای اجرای این بخش‌نامه امکان معرفی وثیقه و کفیل در کلیه ساعات اداری در کلیه واحدهای قضائی به منظور جلوگیری از ورود افراد به زندان فراهم شده است. همچنین تمهیداتی شده است که در صورت تقاضای متهم برای تودیع وثیقه تا پایان وقت کشیک، او در تحت نظرگاه نگهداری شود و به زندان معرفی نشود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: به کلیه همکاران ابلاغ شده باقی مانده حبس متهمان با استفاده از پابند الکترونیک به جای حبس انجام شود و محکوم را از این طریق تحت مراقبت قرار دهیم.

وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به سفر استانی اخیر ریاست قوه قضائیه به استان آذربایجان شرقی که همچنان در سایر سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه مشاهده شده نکته مورد توجه ریاست قوه قضائیه اجرایی شدن یکایکا مصوبات سفرهای استانی است. یکی از مصوبات اخیر که اجرایی شد، مصوبه تخلیه زندان رجایی شهر بود که قبل از موعد مقرر این مهم صورت گرفت و موجب خشنودی و آرامش مردم آن منطقه شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده پاسارگاد خودرو نسیم و متهم آن گفت:در مورد ایشان به اتهام کلاهبرداری ۷ میلیارد تومان قرار قانونی صادر شده است. بیش از دو سال در زندان بسر برده و پس از تحمل این میزان حبس که بدل از جزای نقدی بوده الان در بازداشتگاه تهران بزرگ است و در حال تحمل مجازات رد مال است.‌

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تلویزیون آذربایجان اعلام کرده که عامل حمله به سفارت آذربایجان به اعدام محکوم شده است؟ گفت: پرونده شخص مهاجم به سفارت آذربایجان که منجر به قتل عمدی کارمند سفارت شد، در هفته گذشته به دادگاه کیفری یک ارسال شده و در مرحله تشریفات رسیدگی است و هنوز دادگاهی تشکیل نشده که بخواهیم بگوییم رایی صادر شده است.

ستایشی درباره ترک فعل‌ها گفت: برای ترک فعل برخی مدیران، جرم انگاری شده است. قوه قضائیه در حال تدوین لایحه‌ای برای صیانت از حقوق عامه است.‌ ان شالله پس از تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی، امور ان انجام می‌شود. گفتنی است که ریاست قوه قضائیه دستورالعمل ترک فعل مدیران را پیش از این ابلاغ کردند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شما در جلسه قبل از تشکیل پرونده برای فرزندان یکی از مقامات خبر دادید و مشخص شد که مربوط به آقای مصدق بوده، ایا ابهامات در مورد شخص آقای مصدق برطرف شده است؟ گفت: همانطور که اعلام شد پرونده‌ای تشکیل شده و این پرونده در ارتباط با دو فرزند ایشان مطرح است و در مرحله تحقیقات مقدماتی است که به محض اینکه این پرونده اقتضای اطلاع رسانی پیدا کند، اطلاع رسانی می‌شود.

وی درباره موضوع زمین خواری گفت: تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار رأی قطعی اجرا نشده در حوزه کاربری زراعی داشتیم که اکنون با تلاش های مجدانه، این میزان به حدود ۷ هزار رأی تقلیل یافته است. مهم‌ترین دلایل تأخیر در اجرای آرای مورد بحث همانطور که دادستان کل گفته، عدم پیگیری موثر نمایندگان حقوقی دستگاه های ذی ربط است. رهبری در سال ۱۴۰۱ فرمودند که متر به متر اراضی باید مشخص شود و ریاست قوه قضائیه در بهمن سال ۱۴۰۱ در محل سازمان ثبت گفت که باید اراضی کشاورزی سنددار شود و پس از آن سازمان ثبت فرایند حدنگاری در کل کشور را به سرانجام رساند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده آتش سوزی در زندان اوین گفت: روند را قبلا گفتم. در ارتباط با ۴۰ نفر از متهمان قرار جلب دادرسی صادر شده و پرونده در حال تنظیم کیفرخواست است و پرونده تا دو هفته دیگر برای ۴۰ نفر به دادگاه صالح ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برخورد با اراذل و اوباش و اینکه مجددا آنها را در دستگیری‌ها میبینیم و اخیرا هم هانی کرده را در دستگیری اراذل و اوباش دیدیم؟ گفت: عنوان اراذل و اوباش مجرمانه نیست. اقدام فراجا در دستگیری اراذل و اوباش مجرمان خشن است و با دستور مقامات ذی ربط کامل اماده‌اند و محیای صدور دستورات قانونی لازم هستند. تاکید جدی ما این است که برخورد بدون مسامحه با مخلین نظم و امنیت عمومی صورت گیرد و قاطعیت در برخورد برای کسانی که مزاحم نوامیس مردم می‌شود ساری و جاری باشد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در قوه قضائیه این اطمینان را می‌دهیم که بدون مسامحه و باقاطعیت پرونده های مطروحه در خصوص این دسته از مجرمین را رسیدگی کنیم و برخورد قانونی و عبرت آموز داشته باشیم و اجازه نمی‌دهیم‌ محیط امن جامعه ما توسط این افراد ناامن شود. همکاری خوبی هم فیمابین ضابطین خاص و عام و دستگاه قضائی وجود دارد.

ستایشی در پاسخ به سؤال ایسنا دریاره اینکه اخیرا بحث بلاتکلیف ماندن طرح الزام ثبت اسناد رسمی و اعتبارزدایی از اسناد غیررسمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دوباره مطرح شده است. نظر کارشناسی قوه قضائیه در این باره چیست و چه تعاملی با مجمع تشخیص مصلحت داشته است؟ گفت: این طرح بلاتکلیف نمانده و قوه قضائیه ارتباط تنگاتنگی با مجمع تشخیص دارد و در عین حال قوه قضائیه در جلسات کارشناسی شرکت دارد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور مستمر دارد.‌

وی افزود: نقل و انتقال عادی املاک غیرمنقول سبب بروز مشکلات متعددی شده از جمله عدم شناسایی مالکین و عدم اتمام حدنگار و کلاهبرداریهایی شده و افزایش پرونده های حوزه املاک را بدنبال دارد و در اقدام موثری که قوه قضائیه و سازمان ثبت دارند، طرح مذکور در حدود اسناد مالکیت و ساماندهی مشاورین املاک تهیه شد و تقدیم مجلس شد و پس از بررسی در مجلس به تصویب رسید ولی به لحاظ عدم تأمین شورای نگهبان موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در این ارتباط تعداد ۲۵ جلسه کارشناسی در دبیرخانه کمیسیون حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است. جلسات اصلی کمیسیون با حضور اعضای اصلی در حال برگزاری است و تا تبصره ۶ ماده ۱۰ طرح مورد بررسی شده است و طرح در کمیسیون بلاتکلیف نمانده و نظر به نهایی شدن آن است. نظر قوه قضائیه بصورت شفاف و روشن اعلام شده که ما مدعی اصلی موضوع هستیم و هرچه مجمع تشخیص تصویب کند فصل الخطاب است.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/161544

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب