رئیس اتحادیه پوشاک:

ضرورت حمایت دولت از صنف و صنعت پوشاک به عنوان پیشران اقتصادی کشور

ضرورت حمایت دولت از صنف و صنعت پوشاک به عنوان پیشران اقتصادی کشور
رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه پوشاک یکی از پدیده‌های مهم فرهنگی و هویت ملی کشور به حساب می‌آید، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری‌های کلان کشورها در حوزه مد و پوشاک، علاوه بر بٌعد اقتصادی، از جنبه صادرات فرهنگی به کشورهای دیگر نیز مورد اهمیت است.

به گزارش نجوا خبر، ابوالقاسم شیرازی گفت: زنجیره ارزش پوشاک به دلایل مختلفی از جمله ارزش افزوده بالا در مقایسه با سایر حوزه‌های صنعتی، امکان تأمین بخش قابل توجهی از مواد اولیه زنجیره در داخل کشور، تنوع گسترده محصولات با دامنه‌های قیمتی متفاوت برای دهک‌های مختلف جامعه، امکان پراکندگی در کلیه مناطق و اشتغال‌زایی بالا برای کشور و اقتصاد دارای مزیت ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: ارزش افزوده بالا، ارزآوری و رشد اقتصادی صنعت مد و پوشاک به اندازه‌ای چشمگیر است که بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری را در بازار این حوزه از آن خود کنند. صنعت جهانی پوشاک تا سال 2023 افزایش 5.48 درصدی داشته باشد و ارزش گردش مالی آن به بیش از 1.8 تریلیون دلار می‌رسد.

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده وبسایت statista، گفت: ارقام درآمد بخش پوشاک در ایران حدود 3 میلیارد دلار برآورده شده است که حجم قابل توجهی از اقتصاد در گردش این حوزه را مشخص می‌کند؛ اما با حمایت‌های دولتی این ارقام می‌توانند در سال‌های آتی رشد بیشتری داشته باشند. همچنین طبق همین آمارها تا پایان سال 2023 نزدیک به 79 درصد فروش حوزه مد و پوشاک در ایران به صورت آفلاین انجام خواهد شد و تا سال 2025 این رقم به حدود 70 درصد خواهد رسید. به معنایی دقیق‌تر فروش سنتی در ایران همچنان مورد استقبال بیشتر مردم است و از این‌رو نیاز است تا دولت به واحدهای صنفی فروش به دلیل گردش مالی بالا اهمیت دهد. لازم به ذکر است که اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در سال 1401 به اندازه توان خود تلاش کرد تا سهم ویژه‌ای در ارتقاء صنف و صنعت پوشاک ایران ایفاء کند و با کمک مسئولان دولتی مشکلات پیش‌روی اعضاء خود را هموار نماید که در ادامه به برخی از این اقدامات اشاره می‌شود:

اقدامات پژوهشی اتحادیه

رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به اقدامات پژوهشی اتحادیه گفت: اتحادیه پوشاک بخش پژوهش و نوآوری را جزو الزامات و نیازهای پیشرفت این صنعت در ایران می‌داند. توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت هر صنف و صنعتی به شمار می‌آید. از اینرو نزدیک به ده سال است که مرکز پژوهش‌های این اتحادیه تأسیس شده و طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی در زمینه راهکارهای رونق و آسیب‌شناسی موجود این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

شیرازی ادامه داد: تدوین و پذیرش مقاله با عنوان " نقش صندوق توسه ملی در ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات (نمونه موردی کشور هند)" در همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی که توسط صندوق توسعه ملی در اردیبهشت ماه 1401 در تهران برگزار گردید. در این مقاله پس از مطالعه روش توسعه صنعت پوشاک و منسوجات کشور هند تا سال 2030، مدل ایجاد و توسعه پارک علم و فناوری پوشاک و منسوجات در ایران پیشنهاد گردید. در این مدل فرایندهای اجرایی بر مبنای برون سپاری درون زنجیره‌ای بر پایه سه موضوع مرکز امنیت داده، فرایندهای برون‌سپاری علمی و کسب و کار بنا شده است. پارک پیشنهادی این مقاله شامل بخش‌های جامع زنجیره ارزش صنف و صنعت پوشاک و منسوجات از جمله مراکز داده، مراکز علمی، آموزشی، پژوهشی، تولیدی، تجاری، مشاوره‌ای، توانمندسازی، خدماتی، منابع و زیرساخت‌های ضروری مورد نیاز است.

وی افزود: مقاله " ارائۀ طرح جامع توسعۀ پایدار بازآفرینی و بازیافت در بازار پوشاک ایران با تأکید بر نقش اتحادیه‌های صنفی پوشاک در ایران" با رتبه علمی پژوهشی در فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای مورد پذیرش واقع شد. در این تحقیق ابعاد تحقق پایداری در قسمت‌های مختلف زنجیرۀ ارزش مد و پوشاک بررسی و راهکارهای پیشنهادی برای صنف و صنعت پوشاک ایران و شیوه‎های تحقق آنها ارائه شد. هرساله تقریباً 15 درصد از کلّ تولیدات مد بازیافت و 85درصد آن به محل‌های دفن زباله برده می‌شوند و تجزیۀ این زباله‌ها زمانی بالغ بر 200سال طول می‌کشد که سبب شده تا صنعت مد به‌عنوان دومین صنعت آلوده‌کنندۀ محیط زیست بعد از صنایع نفت و پتروشیمی به حساب ‌آید. همچنین در این مقاله نقش اتحادیه‌های صنفی پوشاک و اتاق اصناف ایران در آگاه‌سازی و اجرای مدپایدار در کشور مهم و مؤثر دانسته شد.

وی با بیان اینکه تدوین و ارائه طرح‌های مختلف اجرایی در جهت رونق و پیشرفت صنف و صنعت پوشاک در مرکز پژوهش‌های این اتحادیه انجام که به سازمان‌های ذیربط جهت اجرا ارسال شد،‌ ادامه داد: برخی از این طرح‌ها شامل: طرح ساماندهی پارچه چادر مشکی در کشور، پیشنهاد تقریب فرهنگی جوامع اسلامی از طریق پوشاک، طرح ساماندهی مد و لباس در زمینه عفاف و حجاب، طرح کنترل قیمت پوشاک شب عید و ... است. تدوین اولین فصلنامه "پوشاک" که در نگارش محتوای آن تلاش شده تا دو وجه هنر و صنعت با توجه به گستردگی مخاطبان این حرفه مدنظر قرار گیرد. اطلاعات و تحلیل‌های نشریه با توجه به نیازهای مخاطبان اعم از تولیدکنندگان، فروشندگان و طراحان پوشاک دسته‌بندی شده تا مورد استفاده تمامی فعالان این حوزه قرار ‌گیرد.

توجه اتحادیه به موضوع عفاف و حجاب و فعالیت های اجرایی در دهه اخیر

رئیس اتحادیه پوشاک گفت: این اتحادیه با تمامی سازمان‌ها و نهادهای فعال و مؤثر در حوزه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی از جمله وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ و ... همکاری مستمر در راستای صیانت از عفاف و حجاب دارد.

شیرازی معتقد است: این اتحادیه به عنوان یکی از متولیان حوزه لباس و پوشاک، ضمن رصد و ارزیابی مستمر، اقدامات بنیادین و راهگشایی در زمینه عفاف و حجاب در کشور انجام داده که بخشی از این اقدامات در سال 1401 به طور خلاصه اشاره می‌شود.

وی اظهار کرد: برگزاری مستمر کارگروه عفاف و حجاب که شامل هیئت امنای بازار تهران، پیشکسوتان عضو اتحادیه، فعالان حوزه تولید و فروش پوشاک بانوان و محصولات حجاب هستند. این کارگروه طی سال‌های متمادی با هدف بررسی چالش‌های پیش‌رو موضوع عفاف و حجاب و ارائه راهکارها فعالیت می‌نماید.

وی با بیان اینکه گروه‌های ارشادی از بازرس، کارشناس صنف و معتمد صنف تشکیل شده است،‌ گفت: این گروه‌های نظارتی به صورت همه روزه به واحدهای صنفی با هدف ارزیابی پوشاک عرضه شده اعزام می‌شوند. کلاس‌های آموزشی به صورت مستمر برای متصدیان واحدهای صنفی و مباشران آن‌ها به منظور تبیین قوانین و مقررات صیانت از عفاف و حجاب برگزار می‌شود. پیامک تذکر به لزوم مراعات نظامات صنفی و شئونات اسلامی به صورت متوالی و مستمر در بازه‌های زمانی و فصول مختلف به کلیه اعضاء ارسال می‌شود. در وبسایت اتحادیه، اطلاعیه‌ها و مقررات عفاف و حجاب ارسالی از ناحیه ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط درج و ابلاغ می‌شود. همکاری‌های تنگاتنگ با ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج اصناف، انجمن اسلامی و سایر نهادهای ذیربط جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب.

آموزش اتحادیه

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه مبحث آموزش و ارتقاء دانش اعضای اتحادیه پوشاک اعم از تولیدکنندگان، فروشندگان و طراحان از دغدغه‌های همیشگی این اتحادیه است،‌گفت: از اینرو سالهاست که به طور مستمر با دانشگاه‌های برتر کشور در این حوزه همکاری‌ و تعامل‌های متقابل برقرار می‌شود. همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشور علاوه بر تقویت مبحث آموزش، با هدف تقویت الگوی مارپیچ چهارگانه دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه جهت توسعه اقتصاد و فرهنگ پوششی در کشور انجام می‌شود.

شیرازی ادامه داد: در سال 1401 برنامه‌ریزی‌های اجرایی این اتحادیه در راستای آموزش قوی‌تر از گذشته شد. برای اعضای فروشنده، کلاس‌های ارتقاء مهارت‌های فروشندگی که شامل سرفصل‌های مهمی مانند اصول چیدمان محصول (Visual Merchandising)، بازاریابی و فروش آنلاین، انواع استایل لباس و ... است، برگزار می‌شود. این کلاس‌ها با همکاری جهاد دانشگاهی و اتحادیه صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر کلاس‌های متنوعی با مدرک فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی و برگزار می‌گردد.

رسته طراحی در اتحادیه پوشاک

رئیس اتحادیه پوشاک اظهار کرد: طراحان لباس نقش ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی پوششی جامعه دارند و از سوی دیگر به عنوان یکی از بازوهای تولید پوشاک به شمار می‌روند. از اینرو با توجه به اهمیت طراحان لباس به عنوان یکی از حلقه‌های مهم زنجیره ارزش پوشاک، این اتحادیه چند سالی است که در تلاش جهت امر شناسایی، عضویت، ساماندهی و آموزش این گروه به عنوان یکی از رسته‌های صنفی خود است. با توجه به اهمیت قانونی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی مد و لباس و همچنین لزوم حمایت از تولیدات ارزشمند داخلی، رسته طراحی پوشاک با کد آیسیک 749817 در تاریخ 10/02/1399 به رسته‌های تحت پوشش اتحادیه پوشاک الحاق شد.

شیرازی ادامه داد: طراحان لباس عضو اتحادیه دارای امتیازات مختلفی هستند از جمله: معرفی به تولیدکنندگان پوشاک جهت اشتغال و همکاری در محل تولیدی، حضور و به جهت ارتباط با تولیدکنندگان مطرح پوشاک کشور در نمایشگاه تهران مدکس 1400، شرکت در کلاس‌های آموزشی متعدد رایگان با صاحبان برندهای پوشاک و منتورهای طراحی جهت آشنایی هر چه بیشتر طراحان لباس با فضای کار صنعت و سطح‌بندی آن‌ها و طراحی پوشاک مناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور، دریافت مشاوره رایگان جهت ایجاد و رونق کسب و کار توسط متخصصین این حوزه، احراز هویت رسمی صنفی آن‌ها به عنوان طراح لباس.

وی افزود: از سوی دیگر این اتحادیه قریب به دو سال است که درحال شناسایی و صدور گواهی برای طراحان لباس است و تاکنون حدود 500 طراح شناسایی و برای آن‌ها گواهی شناسایی صادر گردیده است. اکنون این طراحان تحت پوشش اتحادیه هستند و از خدمات این اتحادیه بهره‌مند می‌شوند. شایان ذکر است که روند شناسایی و افزایش اعضاء رسته صنفی طراحی پوشاک و صدور پروانه کسب در اتحادیه کماکان ادامه دارد.

کمک‌های اعضاء اتحادیه پوشاک به مردم زلزله زده خوی

شیرازی در خصوص مسئولیت اجتماعی اتحادیه پوشاک گفت: از گذشته تاکنون اعضاء اتحادیه پوشاک مانند همیشه در مواقع حساس یاری‌رسان هم‌میهنان خود هستند. از اینرو با هدف کمک انسان‌دوستانه پس از زلزله تأسف بار خوی، حدود 50 کارتن پوشاک باکیفیت در مرحله اول و 50 کارتن در مرحله دوم شامل کاپشن، شلوار، مانتو و .. گرم و زمستانی زنانه، مردانه و بچگانه در اندازه‌های متفاوت جمع‌آوری شد. محصولات پس از بسته‌بندی به انبار مجموعه نوین چرم جهت انتقال به مناطق زلزله زده اهداء شد.

photo3707871461

photo3707879970

photo3707885099

نامه‌نگاری با سازمان‌های مسئول در خصوص مشکلات اعضاء

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه یکی از اقدامات همیشگی این اتحادیه، آسیب‌شناسی مشکلات اعضاء و ارائه آن به سازمان‌های مسئول از طریق نامه‌نگاری‌های متعدد است،‌گفت: به عنوان مثال اهم مشکلات مالیات اعضای این صنف شامل: عدم اطلاع‌رسانی و مشکلات ناشی از برقراری نظام کد آیسیک، پاسخ‌های منفی ادارات مالیاتی در موضوع گواهی ماده 186 قانون مالیات‌ها، لزوم تعدیل و اصلاح ضرایب مالیاتی هر رسته‌ی شغلی با ملحوظ نظر قرارداد رفع موانع ساختاری اجرای کد آیسیک، معضل رسیدگی به پرونده‌های مؤدیان 1400 با رویکرد مبنایی تراکنش‌های بانکی و دستگاه پوز را می‌توان نام برد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مشکلات اعضاء با حوزه‌ی شهرداری در مسائل مختلفی از جمله: وصول نرخ عوارض تابلو با افزایش‌های ناگهانی و تصاعدی، جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های متعدد تحت عناوین مختلف در بزنگاه فصل فروش پوشاک (مهرماه و دو ماه پایانی سال) را می‌توان به شمار آورد. البته باید یادآور شویم که بهتر است برای تسهیل در صدور پروانه کسب‌ها آنچه به عنوان استعلام از دستگاه‌های ذیربط صورت می‌پذیرد به صورت ثبت محور باشد، چراکه انجام عملیات تأیید محور صدور پروانه کسب را مطول می‌کند.

انتخابات پیش‌روی اتحادیه

وی با شاره به انتخابات اتحادیه گفت: در اتحادیه‌ها هر 4 سال یکبار انتخابات برگزار می‌شود تا اعضای صنوف به طور آزادانه در انتخاب تیم هیئت مدیره به انضمام یک نفر بازرس خود مشارکت داشته باشند. همان‌طور که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر فعالیت آزاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انه گروه‌ها، اصناف و انجمن‌های گوناگون تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است، حضور حداکثری اعضاء می‌تواند در اقتدار، شکوه و سربلندی اتحادیه‌ها نقش به‌سزایی را ایفاء کند. البته ناگفته نماند که به علت حد نصاب داشتن انتخابات حتی در مرحله‌ی دوم، حضور اعضاء نقش اساسی را ایفاء می‌نماید.

رئیس اتحادیه پوشاک اظهار کرد: تمامی فعالیت‌های ذکر شده به منزله بخشی از فعالیت‌های اتحادیه در این عرصه است که نگاه ویژه دولت می‌تواند سبب رونق اقتصادی و کاهش هجمه فرهنگی در حوزه لباس شود. بخشی از خواسته فعالان این حوزه از دولت شامل: تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و کیفیت بالا، تعدیل و اصلاح ضرایب مالیاتی، افزایش صادرات به کشورهای منطقه از طریق ایجاد دفاتر فروش در کشورهای هدف، بسترسازی حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ترغیب تاجران پوشاک به حضور در نمایشگاه‌های ایران و ... است. اتحادیه در ارائه راهکارهای خود به نهادهای دولتی در جهت پیشرفت اقتصادی و فرهنگی مد و پوشاک کشور آمادگی خود را مثل همیشه اعلام می‌دارد. بی‌شک حمایت‌های دولت از فعالیت‌های بخش‌های خصوصی به‌ویژه از اتحادیه پوشاک تهران می‌تواند افق روشنی را در ترویج ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی ایجاد کند. زیرا نگاه دولت به حوزه مد و پوشاک صرفاً تسهیل‌کننده است و بهتر است نگاه تشویقی و حمایتی از این حوزه مولد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بیشتر از قبل گردد.

 


لینک کوتاه https://najvakhabar.ir/news/16553

دیدگاه‌ها

در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب